Päätös suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankintasta

HEL 2018-000766
Ärendet har nyare handläggningar
§ 31
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Päätös suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankintasta

Direktör för hälsovårds- och missbrukartjänster

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuuden johtaja päätti hyväksyä Attendo Oy:n tarjouksen suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinnassa.

Lisäksi terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuuden johtaja päätti, että tämän päätöksen tiedoksisaanti ei ole sopimus, vaan valitun palveluntuottajan kanssa solmitaan erillinen sopimus. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Varsinainen sopimuskausi on pituudeltaan kolme (3) vuotta. Hankintaan sisältyy mahdollisuus yhden vuoden optiokauteen, jonka käyttöönotosta Tilaaja päättää viimeistään kuusi kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Hankinnan sitoumukseton, arvioitu kokonaisarvo on noin 3,4 Me:tä (alv 0 %) mahdollinen optiokausi mukaan lukien.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.

Päätöksen perustelut

Valtuudet

Sosiaali- ja terveyslautakunta on kokouksessaan 24.4.2018 § 111 valtuuttanut terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuuden johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, päättämään sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta ja allekirjoittamaan hankinnasta solmittavat sopimukset.

Tarjouspyyntö

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.

Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 18.5.2018 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi

Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 5.6.2018 mennessä. Kysymyksiin vastattiin 8.6.2018 mennessä. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 26.6.2018.

Määräaikaan mennessä saapui 4 tarjousta. Tarjouksensa jättivät:

- Attendo Terveyspalvelut Oy (1625174-4)

- Coronaria Oy (1752598-9)

- Med Group Oy (2080120-0)

- Mehiläinen Oy (FI19275565)

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintapalvelut on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset. Tarjouspyynnössä määritellyt harmaan talouden torjuntaan liittyvät todistukset ja vaatimukset tarkastetaan vain siltä tarjoajalta, joka näyttää vertailun perusteella tulevan valituksi palveluntuottajaksi.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintapalvelut ja suun terveydenhuolto ovat tarkistaneet tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset eivät täyttäneet tarjouspyynnössä esitettyjä ehtoja.

Mehiläinen Oy:n tarjous hylätään, koska Mehiläinen Oy:n tarjouksessa suuhygienistin lauantain tuntihinta ei ollut tarjouspyynnön vaatimuksen mukainen.

Tarjouspyynnössä oli vaadittu, että ”lauantaille annettava tuntihinta ei saa olla suurempi kuin arki-illalle annettu tuntihinta lisättynä 4,5 prosentilla”.

Mehiläinen Oy:n tarjouksessaan antama hinta suuhygienistin tuntihinnaksi lauantaille oli 6,13 % suurempi, kuin arki-illalle annettu suuhygienistin tuntihinta. Tarjouspyynnön vaatimusten mukaan hinta sai olla enintään 4,5 % korkeampi kuin arki-illalle annettu tuntihinta.

Hankintamenettely ja valintaperusteet

Hankintamenettelynä oli avoin menettely ja valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 90 % ja laadun 10 %. Laadulla vertailtiin palveluntuottajan kuvaamaa, nimenomaan tätä hankintaa koskevaa johtamis- ja laadunvarmistusjärjestelmää.

Johtamis- ja laadunvarmistusmenetelmän kuvauksessa tuli käydä ilmi mm. palveluntuottajan asiakaspalaute-, rekrytointi- ja perehdytysjärjestelmän. Tarkemmat vaatimukset palveluntuottajan johtamis- ja laadunvarmistusjärjestelmän kuvauksesta ja arvioitavista seikoista kävivät ilmi tarjouspyynnön liitteenä olleesta liitteestä (tarjouspyynnön liite 3).

Hyväksyttyjen tarjoajien johtamis- ja laadunvarmistusjärjestelmän kuvaukset numeroitiin ja arviointi tehtiin sokkona siten, että arvioijat eivät tienneet, kenen tarjoajan kuvaus oli kyseessä. Sama arviointiraati arvioi kaikkien tarjoajien kuvaukset saman aamupäivän aikana.

Enimmillään laatupisteitä sai 10. Kukin arvioija arvioi Tarjoajien kuvaukset ensin itsenäisesti, muodostaen oman käsityksensä johtamis- ja laadunvarmistusjärjestelmän kuvauksesta kokonaisuutena sekä erikseen vaadituista osa-alueista. Tämän jälkeen arviointiraati teki yhteenvedon havainnoista, kuvauksien kattavuudesta osa-alueittain, mahdollisista puutteista ja muista huomioista. Kokonaisuutena parhaaksi arvioitu kuvaus sai tarjouspyynnön mukaisesti 10 pistettä, ja muut kuvaukset suhteutettiin tähän jäljessä kuvatun mukaisesti.

Laatupisteet ja niiden sanalliset perustelut

TarjoajaKuvauksen numero arviointitilanteessaPisteet asteikolla 0-10
 
Attendo OyIII10
 
Coronaria OyII7
 
Med Group OyI9
 

Arviointiraati katsoo, että auditoitu ja sertifioitu laatujärjestelmä turvaa hankittavan palvelun laadun eri osa-alueet. Täydet laatupisteet (Tarjoaja III, 10 pistettä) saaneen Tarjoajan johtamis- ja laatujärjestelmä on kuvattu parhaiten kohdentuen tähän kiireettömän hoidon palveluhankintaan. Kuvauksesta saa parhaan kokonaiskäsityksen Tilaajan ja Palveluntuottajan välisen toiminnan rajapinnan toimivuudesta. Huonoimmat laatupisteet (Tarjoaja II, 7 pistettä) saaneen tarjoajan kuvauksen perusteella arviointiraadille ei muodostunut riittävää käsitystä kaikista laadun osa-alueista tässä palveluhankinnassa, vaan kuvaus jäi raadin mielestä osin yleiselle tasolle.

Tarkemmat tiedot tarjoajien johtamis- ja laadunvarmistusjärjestelmän kuvauksien arvioinnista ja pisteytysten perusteista käyvät ilmi tämän päätöksen liitteestä 2.

Valinta

Suun terveydenhuollon hankinnoista vastaava hammaslääkäri, hankinnan valintatyöryhmä ja hankintapalvelut ovat kokouksessaan 1.8.2018 tehneet arvion laadulla arvioitavasta johtamis- ja laadunvarmistusmenetelmän kuvauksesta ja käsitelleet hankintaan saatuja tarjouksia ja tarjouksista tehtyä vertailua.

Vertailun perusteella parhaat yhteisvertailupisteet (100) sai Attendo Oy.

Vertailutaulukko ja vertailupisteet käyvät ilmi tästä päätöksestä ja päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta (liite 1) ja laadullisesti arvioitujen ominaisuuksien osalta sanalliset perusteet liitteestä 2.

Mer information fås av

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Matti Aukia, hankinnoista vastaava hammaslääkäri, puhelin: 040 6720539

matti.aukia@hel.fi

Beslutsfattare

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Bilagor

1. Sekretessbelagd: Julk 7 § 2 mom
2. Sekretessbelagd: JulkL 7 § 2 mom

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.