En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Vahingonkorvausvaatimus, polkupyörävahinko, Intrum Justitia Oy / Fennia

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-004538
Ärendet har nyare handläggningar
§ 16
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, polkupyörävahinko, Intrum Justitia Oy / Fennia

Förvaltningschef

Päätös

Hallinto- ja lakipalveluiden hallintopäällikkö päätti hylätä hakijan takaisinsaantivaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Takaisinsaantivaatimuksen mukaan hakija on oikeutettu takaisinsaantiin maksamassaan polkupyörävahingossa 895982 työtapaturma ja ammattitautilain 270 §:n perusteella. Vaatimuksen mukaan polkupyörällä kaatuminen on tapahtunut 23.3.2017 kello 7.30 Pakilantien ja Alkutien risteyksessä jäisellä suojatiellä. Takaisinsaantivaatimuksessa on vaadittu kaupunkia korvaamaan yhteensä 14 552,26 euroa.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitopiiriltä saadun selvityksen mukaan vahinkoaikaan keli on ollut poutainen ja aurinkoinen. Vahinkoalueen lämpötila on vahingon aikaan ollut -0,3°C. Lämpötila on ennen vahinkoa pysytellyt plussan puolella parin päivän ajan, ennen kuin se meni pakkaselle 23.3.2017 klo 00.10. Alueella on satanut 22.3.2017 2 mm vettä klo 6.45. Liukkaudentorjuntatoimenpiteille ei ole ollut tarvetta vahinkopäivänä keliolosuhteiden johdosta.

Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai se voidaan evätä, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon. Tienkäyttäjän on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi sekä sovitettava tilannenopeus sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto ja sääolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Talvipyöräilyssä korostuvat tieliikennelain edellyttämät huolellisuus- ja varovaisuusvelvoitteet. Tämän lisäksi talvella pyörällä ajettaessa tulee kiinnittää erityistä huomiota pyörän varustukseen kuten talvirenkaisiin.

Arkikokemuksen mukaan suojateiden valkoiset merkintäviivat voivat olla liukkaita jo pienellä sateella sekä etenkin talvella. Autojen nastarenkaat ja jatkuva auraus heikentävät merkintäviivojen pitoa.
Tienkäyttäjän tulee huomioida tämä sekä se, että talvella risteyksissä ja teiden ylityksissä ovat autojen pitkät jarrutusmatkat voineet tehdä tien pinnasta liukkaan, vaikka liukkautta ei olisi muutoin havaittavissa.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot sekä suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään. Kun tämän lisäksi huomioidaan hakijan oma myötävaikutus vahingon syntyyn, kaupunki ei katso olevansa asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Työtapaturma- ja ammattitautilaki (459/2015) 270 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Mer information fås av

Tuuli Juntti, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 21210

kymp.korvausasiat@hel.fi