En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Asemakaavan muutos nro 12623, Malmi, Lentoasemankorttelit

HEL 2018-008324
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 18. / 80 §

Detaljplaneändring för Flygplatskvarteren i Malm (nr 12623)

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige godkände detaljplaneändring för tomten 23 i kvarteret 38171, för en del av tomten 6 i kvarteret 38173 och för park-, flygfälts-, skyddsgrön- och gatuområde i 38 stadsdelen (Malm, Tattaråsen, Malms flygfält; de nya kvarteren 38263–38268 bildas) enligt ritning nr 12623, daterad 17.3.2020 och ändrad 26.1.2021, och på de grunder som framgår av detaljplanebeskrivningen.

Dessutom godkände stadsfullmäktige följande hemställningskläm:

 
Det utreds om det är möjligt att i området få en informationstavla om de gamla befästningarna i Malm. (Sami Muttilainen)

Behandling

Ledamoten Björn Månsson understödd av ledamoten Atte Kaleva föreslog att ärendet skulle återremitteras för ny beredning, i väntan på att de juridiska processerna kring Malms flygplatsområde avslutas.

Ledamoten Nuutti Hyttinen understödd av ledamoten Atte Kaleva föreslog att ärendet skulle återremitteras för ny beredning med följande motivering:

Helsingfors stad har förbundit sig vid ambitiösa klimatmål och vill vara en föregångare i att stävja klimatförändringen. För att Helsingfors ska vara tryggt och klimathållbart också under förändrade förhållanden, anpassar sig staden också till klimatförändringen. Helsingfors stad har satt som mål att vara kolneutral år 2035. Då leder verksamheten inom Helsingfors stads område inte längre till någon uppvärmning av klimatet. Kolneutralitet innebär att de utsläpp av växthusgaser som uppstår inom Helsingfors är lika stora eller mindre än de utsläpp som Helsingforsområdet binder.

Grundberedningen i Malms flygplatsområde är verksamhet som sker inom Helsingfors, och utsläppen från denna bör beaktas vid granskningen av hur kolneutraliteten och över lag klimatmålen uppnås, också i det fall att de råvaror som används vid byggandet och grundberedningen, såsom betongen, produceras utanför stadens gränser. En granskning av annat slag skulle vara förståndsmässigt ohederlig och medger deloptimering, där stadens beslutsfattare kan gröntvätta sin verksamhet genom att skenbart flytta utsläppen utanför stadens gränser, trots att de i realiteten orsakas av stadens verksamhet.

Ärendet återremitteras för ny beredning utgående från att det som en del av den nya beredningen av detaljplanen utarbetas en övergripande bedömning av detaljplanens klimatkonsekvenser med hänsyn till alla utsläpp som uppstår vid byggandet och grundberedningen i detaljplaneområdet, också om dessa utsläpp i fråga om materialtillverkningen sker utanför stadens gränser. Den utredning om utsläppen vid byggandet och grundberedningen som bedömningsarbetet resulterat i är ett viktigt kriterium, utifrån vilket stadsfullmäktige kan bedöma om det är motiverat att inleda projektet med hänsyn till stadens klimatmål.

Ledamoten Atte Kaleva understödd av ledamoten Juhani Strandén föreslog att ärendet skulle återremitteras med följande motivering:

Flygekorren är fridlyst enligt direktiv och då man gör upp detaljplaner ska man iaktta vad som föreskrivs i 49 § i naturvårdslagen om förbud mot att förstöra och försämra de platser där den förökar sig och rastar, även genom detaljplanens innehållskrav som en beskrivning av naturvärdena. I 54.2 § i MBL konstateras det att ”Den byggda miljön och naturmiljön skall värnas och särskilda värden i anslutning till dem får inte förstöras.” Och eftersom utredningarna för detaljplanen inte tagit hänsyn till de aktuella uppgifterna, blir även 9 § i MBL tillämplig.
Enligt KAER Oy:s nya utredningar om flygekorrar i Malms flygfältsområde kan det anses vara sannolikt att det på det detaljplanerade området finns platser där flygekorren rastar och bygger bo. För att detaljplanen ska gå vidare krävs det därmed att staden får undantagslov av NTM-centralen. Eftersom det inte finns något undantagslov, är det motiverat att misstänka att detaljplanen är lagstridig.

Ärendet återremitteras för ny beredning på så sätt att betydligt mer preciserade utredningar om den fridlysta flygekorren beaktas.

4 omröstningen

Fortsatt behandling av ärendet JA, Björn Månssons förslag om återremiss NEJ

JA-förslag: Behandlingen fortsätter
NEJ-förslag: Detaljplanen återremitteras för ny beredning, i väntan på att de juridiska processerna kring Malms flygplatsområde avslutas.

Ja-röster: 53
Alviina Alametsä, Maija Anttila, Ted Apter, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Katju Aro, Jussi Chydenius, Fatim Diarra, Tuula Haatainen, Joona Haavisto, Mia Haglund, Atte Harjanne, Eveliina Heinäluoma, Kaisa Hernberg, Veronika Honkasalo, Abdirahim Husu Hussein, Ville Jalovaara, Kati Juva, Jukka Järvinen, Emma Kari, Otso Kivekäs, Mai Kivelä, Dan Koivulaakso, Vesa Korkkula, Johanna Laisaari, Petra Malin, Otto Meri, Matti Niiranen, Laura Nordström, Hannu Oskala, Matias Pajula, Jenni Pajunen, Pia Pakarinen, Matti Parpala, Amanda Pasanen, Tuomas Rantanen, Risto Rautava, Laura Rissanen, Daniel Sazonov, Satu Silvo, Anni Sinnemäki, Osmo Soininvaara, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Ilkka Taipale, Kaarin Taipale, Lilja Tamminen, Pilvi Torsti, Reetta Vanhanen, Juhana Vartiainen, Sanna Vesikansa, Anna Vuorjoki, Ozan Yanar

Nej-röster: 31
Sirpa Asko-Seljavaara, Eva Biaudet, Harry Bogomoloff, Mika Ebeling, Laura Finne-Elonen, Juha Hakola, Jussi Halla-aho, Joel Harkimo, Nuutti Hyttinen, Atte Kaleva, Tapio Klemetti, Laura Kolbe, Pia Kopra, Kauko Koskinen, Heimo Laaksonen, Sami Muttilainen, Björn Månsson, Dani Niskanen, Terhi Peltokorpi, Petrus Pennanen, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Mari Rantanen, Wille Rydman, Suldaan Said Ahmed, Mirita Saxberg, Juhani Strandén, Ulla-Marja Urho, Laura Varjokari, Sinikka Vepsä, Paavo Väyrynen

Blanka: 1
Silja Borgarsdottir Sandelin

Stadsfullmäktige godkände inte ledamoten Björn Månssons förslag om återremiss.

5 omröstningen

Fortsatt behandling av ärendet JA, Nuutti Hyttinens förslag om återremiss NEJ

JA-förslag: Behandlingen fortsätter
NEJ-förslag: Helsingfors stad har förbundit sig vid ambitiösa klimatmål och vill vara en föregångare i att stävja klimatförändringen. För att Helsingfors ska vara tryggt och klimathållbart också under förändrade förhållanden, anpassar sig staden också till klimatförändringen. Helsingfors stad har satt som mål att vara kolneutral år 2035. Då leder verksamheten inom Helsingfors stads område inte längre till någon uppvärmning av klimatet. Kolneutralitet innebär att de utsläpp av växthusgaser som uppstår inom Helsingfors är lika stora eller mindre än de utsläpp som Helsingforsområdet binder. Grundberedningen i Malms flygplatsområde är verksamhet som sker inom Helsingfors, och utsläppen från denna bör beaktas vid granskningen av hur kolneutraliteten och över lag klimatmålen uppnås, också i det fall att de råvaror som används vid byggandet och grundberedningen, såsom betongen, produceras utanför stadens gränser. En granskning av annat slag skulle vara förståndsmässigt ohederlig och medger deloptimering, där stadens beslutsfattare kan gröntvätta sin verksamhet genom att skenbart flytta utsläppen utanför stadens gränser, trots att de i realiteten orsakas av stadens verksamhet. Ärendet återremitteras för ny beredning utgående från att det som en del av den nya beredningen av detaljplanen utarbetas en övergripande bedömning av detaljplanens klimatkonsekvenser med hänsyn till alla utsläpp som uppstår vid byggandet och grundberedningen i detaljplaneområdet, också om dessa utsläpp i fråga om materialtillverkningen sker utanför stadens gränser. Den utredning om utsläppen vid byggandet och grundberedningen som bedömningsarbetet resulterat i är ett viktigt kriterium, utifrån vilket stadsfullmäktige kan bedöma om det är motiverat att inleda projektet med hänsyn till stadens klimatmål.

Ja-röster: 54
Alviina Alametsä, Maija Anttila, Ted Apter, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Katju Aro, Silja Borgarsdottir Sandelin, Jussi Chydenius, Fatim Diarra, Tuula Haatainen, Joona Haavisto, Mia Haglund, Atte Harjanne, Eveliina Heinäluoma, Kaisa Hernberg, Veronika Honkasalo, Abdirahim Husu Hussein, Ville Jalovaara, Kati Juva, Jukka Järvinen, Emma Kari, Otso Kivekäs, Mai Kivelä, Dan Koivulaakso, Vesa Korkkula, Johanna Laisaari, Petra Malin, Otto Meri, Matti Niiranen, Laura Nordström, Hannu Oskala, Matias Pajula, Jenni Pajunen, Pia Pakarinen, Matti Parpala, Amanda Pasanen, Tuomas Rantanen, Risto Rautava, Laura Rissanen, Daniel Sazonov, Satu Silvo, Anni Sinnemäki, Osmo Soininvaara, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Ilkka Taipale, Kaarin Taipale, Lilja Tamminen, Pilvi Torsti, Reetta Vanhanen, Juhana Vartiainen, Sanna Vesikansa, Anna Vuorjoki, Ozan Yanar

Nej-röster: 31
Sirpa Asko-Seljavaara, Eva Biaudet, Harry Bogomoloff, Mika Ebeling, Laura Finne-Elonen, Juha Hakola, Jussi Halla-aho, Joel Harkimo, Nuutti Hyttinen, Atte Kaleva, Tapio Klemetti, Laura Kolbe, Pia Kopra, Kauko Koskinen, Heimo Laaksonen, Sami Muttilainen, Björn Månsson, Dani Niskanen, Terhi Peltokorpi, Petrus Pennanen, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Mari Rantanen, Wille Rydman, Suldaan Said Ahmed, Mirita Saxberg, Juhani Strandén, Ulla-Marja Urho, Laura Varjokari, Sinikka Vepsä, Paavo Väyrynen

Stadsfullmäktige godkände inte ledamoten Nuutti Hyttinens förslag om återremiss.

6 omröstningen

Fortsatt behandling av ärendet JA, Atte Kalevas förslag om återremiss NEJ

JA-förslag: Behandlingen fortsätter
NEJ-förslag: Flygekorren är fridlyst enligt direktiv och då man gör upp detaljplaner ska man iaktta vad som föreskrivs i 49 § i naturvårdslagen om förbud mot att förstöra och försämra de platser där den förökar sig och rastar, även genom detaljplanens innehållskrav som en beskrivning av naturvärdena. I 54.2 § i MBL konstateras det att ”Den byggda miljön och naturmiljön skall värnas och särskilda värden i anslutning till dem får inte förstöras.” Och eftersom utredningarna för detaljplanen inte tagit hänsyn till de aktuella uppgifterna, blir även 9 § i MBL tillämplig.
Enligt KAER Oy:s nya utredningar om flygekorrar i Malms flygfältsområde kan det anses vara sannolikt att det på det detaljplanerade området finns platser där flygekorren rastar och bygger bo. För att detaljplanen ska gå vidare krävs det därmed att staden får undantagslov av NTM-centralen. Eftersom det inte finns något undantagslov, är det motiverat att misstänka att detaljplanen är lagstridig. Ärendet återremitteras för ny beredning på så sätt att betydligt mer preciserade utredningar om den fridlysta flygekorren beaktas.

Ja-röster: 54
Alviina Alametsä, Maija Anttila, Ted Apter, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Katju Aro, Silja Borgarsdottir Sandelin, Jussi Chydenius, Fatim Diarra, Tuula Haatainen, Joona Haavisto, Mia Haglund, Atte Harjanne, Eveliina Heinäluoma, Kaisa Hernberg, Veronika Honkasalo, Abdirahim Husu Hussein, Ville Jalovaara, Kati Juva, Jukka Järvinen, Emma Kari, Otso Kivekäs, Mai Kivelä, Dan Koivulaakso, Vesa Korkkula, Johanna Laisaari, Petra Malin, Otto Meri, Matti Niiranen, Laura Nordström, Hannu Oskala, Matias Pajula, Jenni Pajunen, Pia Pakarinen, Matti Parpala, Amanda Pasanen, Tuomas Rantanen, Risto Rautava, Laura Rissanen, Daniel Sazonov, Satu Silvo, Anni Sinnemäki, Osmo Soininvaara, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Ilkka Taipale, Kaarin Taipale, Lilja Tamminen, Pilvi Torsti, Reetta Vanhanen, Juhana Vartiainen, Sanna Vesikansa, Anna Vuorjoki, Ozan Yanar

Nej-röster: 31
Sirpa Asko-Seljavaara, Eva Biaudet, Harry Bogomoloff, Mika Ebeling, Laura Finne-Elonen, Juha Hakola, Jussi Halla-aho, Joel Harkimo, Nuutti Hyttinen, Atte Kaleva, Tapio Klemetti, Laura Kolbe, Pia Kopra, Kauko Koskinen, Heimo Laaksonen, Sami Muttilainen, Björn Månsson, Dani Niskanen, Terhi Peltokorpi, Petrus Pennanen, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Mari Rantanen, Wille Rydman, Suldaan Said Ahmed, Mirita Saxberg, Juhani Strandén, Ulla-Marja Urho, Laura Varjokari, Sinikka Vepsä, Paavo Väyrynen

Stadsfullmäktige fortsatte behandlingen av ärendet.

Ledamoten Sirpa Asko-Seljavaara understödd av ledamoten Björn Månsson föreslog att stadsfullmäktige skulle förkasta beslutsförslaget med följande motivering:

Malms flygfält har oersättliga naturvärden, museala värden och kulturvärden, likaså möjligheter till för staden betydande kommersiell verksamhet. Planläggningen av flygplatskvarteret för bostäder bör därför förkastas och fältet reserveras för luftfart. Till de mest betydande naturvärdena hör att fiskbeståndet i Stickelbackabäcken förintas, om man börjar gräva och påla i den upp till 17 meter tjocka bädden av sulfidlera under fältet. Stickelbackabäcken har med frivilliga krafter kunnat restaureras så att till och med bäcköringen leker i den. Behandlingen av lerbädden leder till att sulfatmassorna blir upplösta och att det uppstår svavelsyra, som dödar fiskarna.

Under diskussionen framställdes två förslag till hemställningsklämmar.

Ledamoten Daniel Sazonov understödd av Risto Rautava föreslog följande hemställningskläm:

 
Då detaljplanen godkänns förutsätter stadsfullmäktige att man utreder möjligheterna för att Luftfartsmuseet, som söker nya lokaler, erbjuds lokaler på området, i synnerhet i den skyddade flygstationsbyggnaden och hangaren som finns där.

Ledamoten Sami Muttilainen understödd av Laura Kolbe föreslog följande hemställningskläm:

 
Det utreds om det är möjligt att i området få en informationstavla om de gamla befästningarna i Malm.

Omröstningsordning

Först togs ledamoten Sirpa Asko-Seljavaaras förslag om förkastande upp till omröstning. Därefter togs hemställningsklämmarna särskilt upp till omröstning.

7 omröstningen

Stadsstyrelsens förslag JA, förkastande NEJ

JA-förslag: Stadsstyrelsen
NEJ-förslag: Malms flygfält har oersättliga naturvärden, museala värden och kulturvärden, likaså möjligheter till för staden betydande kommersiell verksamhet. Planläggningen av flygplatskvarteret för bostäder bör därför förkastas och fältet reserveras för luftfart. Till de mest betydande naturvärdena hör att fiskbeståndet i Stickelbackabäcken förintas, om man börjar gräva och påla i den upp till 17 meter tjocka bädden av sulfidlera under fältet. Stickelbackabäcken har med frivilliga krafter kunnat restaureras så att till och med bäcköringen leker i den. Behandlingen av lerbädden leder till att sulfatmassorna blir upplösta och att det uppstår svavelsyra, som dödar fiskarna.

Ja-röster: 53
Alviina Alametsä, Maija Anttila, Ted Apter, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Katju Aro, Silja Borgarsdottir Sandelin, Jussi Chydenius, Fatim Diarra, Tuula Haatainen, Joona Haavisto, Mia Haglund, Atte Harjanne, Eveliina Heinäluoma, Kaisa Hernberg, Veronika Honkasalo, Abdirahim Husu Hussein, Ville Jalovaara, Kati Juva, Jukka Järvinen, Emma Kari, Otso Kivekäs, Mai Kivelä, Dan Koivulaakso, Vesa Korkkula, Johanna Laisaari, Petra Malin, Otto Meri, Matti Niiranen, Laura Nordström, Hannu Oskala, Matias Pajula, Jenni Pajunen, Pia Pakarinen, Matti Parpala, Amanda Pasanen, Tuomas Rantanen, Risto Rautava, Laura Rissanen, Daniel Sazonov, Anni Sinnemäki, Osmo Soininvaara, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Ilkka Taipale, Kaarin Taipale, Lilja Tamminen, Pilvi Torsti, Reetta Vanhanen, Juhana Vartiainen, Sanna Vesikansa, Anna Vuorjoki, Ozan Yanar

Nej-röster: 31
Sirpa Asko-Seljavaara, Eva Biaudet, Harry Bogomoloff, Mika Ebeling, Laura Finne-Elonen, Juha Hakola, Jussi Halla-aho, Joel Harkimo, Nuutti Hyttinen, Atte Kaleva, Tapio Klemetti, Laura Kolbe, Pia Kopra, Kauko Koskinen, Heimo Laaksonen, Sami Muttilainen, Björn Månsson, Dani Niskanen, Terhi Peltokorpi, Petrus Pennanen, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Mari Rantanen, Wille Rydman, Suldaan Said Ahmed, Mirita Saxberg, Juhani Strandén, Ulla-Marja Urho, Laura Varjokari, Sinikka Vepsä, Paavo Väyrynen

Blanka: 1
Satu Silvo

Stadsfullmäktige godkände stadsstyrelsens förslag.

8 omröstningen

Ledamoten Daniel Sazonovs hemställningskläm JA, motsätter sig NEJ

JA-förslag: Då detaljplanen godkänns förutsätter stadsfullmäktige att man utreder möjligheterna för att Luftfartsmuseet, som söker nya lokaler, erbjuds lokaler på området, i synnerhet i den skyddade flygstationsbyggnaden och hangaren som finns där.
NEJ-förslag: Motsätter sig

Ja-röster: 32
Ted Apter, Harry Bogomoloff, Fatim Diarra, Tuula Haatainen, Joona Haavisto, Juha Hakola, Atte Harjanne, Eveliina Heinäluoma, Abdirahim Husu Hussein, Ville Jalovaara, Otso Kivekäs, Kauko Koskinen, Johanna Laisaari, Otto Meri, Sami Muttilainen, Matti Niiranen, Hannu Oskala, Matias Pajula, Jenni Pajunen, Pia Pakarinen, Matti Parpala, Petrus Pennanen, Risto Rautava, Laura Rissanen, Suldaan Said Ahmed, Daniel Sazonov, Anni Sinnemäki, Ilkka Taipale, Kaarin Taipale, Ulla-Marja Urho, Juhana Vartiainen, Sanna Vesikansa

Nej-röster: 5
Laura Finne-Elonen, Nuutti Hyttinen, Mika Raatikainen, Sinikka Vepsä, Paavo Väyrynen

Blanka: 48
Alviina Alametsä, Maija Anttila, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Katju Aro, Sirpa Asko-Seljavaara, Eva Biaudet, Silja Borgarsdottir Sandelin, Jussi Chydenius, Mika Ebeling, Mia Haglund, Jussi Halla-aho, Joel Harkimo, Kaisa Hernberg, Veronika Honkasalo, Kati Juva, Jukka Järvinen, Atte Kaleva, Emma Kari, Mai Kivelä, Tapio Klemetti, Dan Koivulaakso, Laura Kolbe, Pia Kopra, Vesa Korkkula, Heimo Laaksonen, Petra Malin, Björn Månsson, Dani Niskanen, Laura Nordström, Amanda Pasanen, Terhi Peltokorpi, Marcus Rantala, Mari Rantanen, Tuomas Rantanen, Wille Rydman, Mirita Saxberg, Satu Silvo, Osmo Soininvaara, Juhani Strandén, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Lilja Tamminen, Pilvi Torsti, Reetta Vanhanen, Laura Varjokari, Anna Vuorjoki, Ozan Yanar

Stadsfullmäktige godkände inte ledamoten Daniel Sazonovs förslag till hemställningskläm.

9 omröstningen

Ledamoten Sami Muttilainens hemställningskläm JA, motsätter sig NEJ.

JA-förslag: Det utreds om det är möjligt att i området få en informationstavla om de gamla befästningarna i Malm.
NEJ-förslag: Motsätter sig

Ja-röster: 60
Alviina Alametsä, Maija Anttila, Ted Apter, Paavo Arhinmäki, Sirpa Asko-Seljavaara, Eva Biaudet, Harry Bogomoloff, Silja Borgarsdottir Sandelin, Mika Ebeling, Laura Finne-Elonen, Tuula Haatainen, Mia Haglund, Juha Hakola, Jussi Halla-aho, Atte Harjanne, Eveliina Heinäluoma, Veronika Honkasalo, Nuutti Hyttinen, Jukka Järvinen, Atte Kaleva, Mai Kivelä, Tapio Klemetti, Dan Koivulaakso, Laura Kolbe, Pia Kopra, Vesa Korkkula, Kauko Koskinen, Heimo Laaksonen, Johanna Laisaari, Petra Malin, Sami Muttilainen, Björn Månsson, Dani Niskanen, Laura Nordström, Matias Pajula, Jenni Pajunen, Pia Pakarinen, Matti Parpala, Terhi Peltokorpi, Petrus Pennanen, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Mari Rantanen, Risto Rautava, Wille Rydman, Suldaan Said Ahmed, Mirita Saxberg, Daniel Sazonov, Anni Sinnemäki, Juhani Strandén, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Ilkka Taipale, Kaarin Taipale, Pilvi Torsti, Ulla-Marja Urho, Laura Varjokari, Sinikka Vepsä, Anna Vuorjoki, Paavo Väyrynen

Nej-röster: 1
Otto Meri

Blanka: 24
Pentti Arajärvi, Katju Aro, Jussi Chydenius, Fatim Diarra, Joona Haavisto, Joel Harkimo, Kaisa Hernberg, Abdirahim Husu Hussein, Ville Jalovaara, Kati Juva, Emma Kari, Otso Kivekäs, Matti Niiranen, Hannu Oskala, Amanda Pasanen, Tuomas Rantanen, Laura Rissanen, Satu Silvo, Osmo Soininvaara, Lilja Tamminen, Reetta Vanhanen, Juhana Vartiainen, Sanna Vesikansa, Ozan Yanar

Stadsfullmäktige godkände ledamoten Sami Muttilainens förslag till hemställningskläm.

Se röstningsresultatet i tabellform

Avvikande meningar

Ledamoten Mirita Saxberg anmälde avvikande mening med följande motivering:

Elektrisk luftfart är vardag och stadsborna rör sig naturligt med flyg. Helsingfors behöver ett lättillgängligt närflygfält. Malms flygfält blev invalt på listan över de sju mest hotade kulturobjekten i Europa år 2016. Flygfältet är en av de bäst bevarade fungerande flygplatserna från tiden före andra världskriget. Marken inom Malms detaljplaneområde är besvärlig, och det blir exceptionellt dyrt att låta bygga bostadshus där. Att bevara Malms flygfält är inte bara viktigt med tanke på natur- och kulturvärdena, utan också ekonomiskt förnuftigt.

Ledamoten Mika Ebeling anmälde avvikande mening med samma motivering.

Ledamoten Nuutti Hyttinen anmälde avvikande mening med samma motivering som ledamoten Mirita Saxberg och utöver det med följande motivering:

Inom Malms flygfältsområde förekommer ett flertal arter som är ovanliga på andra håll i Helsingfors. Strävandena att bygga i området minskar betydligt förutsättningarna för dessa arter att finnas kvar i området. Speciellt när det gäller fladdermössen har utredningarna varit bristfälliga, och de senaste utredningarna om flygekorren har visat tecken på flygekorrar inom mer vidsträckta områden än tidigare. Flygekorren är strängt skyddad med stöd av EU:s habitatdirektiv och Finlands naturvårdslag, och det är förbjudet att förstöra och försämra de platser där den förökar sig och rastar. Enligt rättspraxis bör också de korridorer där arten tar sig fram utredas och skyddas. Planläggningen av området har beretts bristfälligt och tendentiöst så att tryggandet och bevarandet av såväl detaljplaneområdet som dess naturvärden har glömts bort. Det har inte ansökts om undantagslov av NTM-centralen för att försämra de platser där flygekorren rastar och bygger bo och därför finns det grundade skäl att misstänka att detaljplanen är lagstridig. Det föreslagna byggandet kan ha avsevärda negativa konsekvenser också för områdena kring detaljplaneområdet i form av avrinningsvatten, och dessa konsekvenser har inte beaktats adekvat vid beredningen.

Helsingfors stad har förbundit sig vid ambitiösa klimatmål och vill vara en föregångare i att stävja klimatförändringen. För att Helsingfors ska vara tryggt och klimathållbart också under förändrade förhållanden, anpassar sig staden också till klimatförändringen. Helsingfors stad har satt som mål att vara kolneutral år 2035. Då leder verksamheten inom Helsingfors stads område inte längre till någon uppvärmning av klimatet. Kolneutralitet innebär att de utsläpp av växthusgaser som uppstår inom Helsingfors är lika stora eller mindre än de utsläpp som Helsingforsområdet binder.

Grundberedningen i Malms flygplatsområde är verksamhet som sker inom Helsingfors, och utsläppen från denna bör beaktas vid granskningen av hur kolneutraliteten och över lag klimatmålen uppnås, också i det fall att de råvaror som används vid byggandet och grundberedningen, såsom betongen, produceras utanför stadens gränser. En granskning av annat slag skulle vara förståndsmässigt ohederlig och medger deloptimering, där stadens beslutsfattare kan gröntvätta sin verksamhet genom att skenbart flytta utsläppen utanför stadens gränser, trots att de i realiteten orsakas av stadens verksamhet. Då det inte har gjorts någon övergripande bedömning av klimatkonsekvenserna av att Malms flygplatsområde bebyggs, kan det bedömas att detaljplanen också strider mot stadens egna klimatmål och stadsstrategin.

Ledamöterna Sirpa Asko-Seljavaara, Laura Finne-Elonen, Jussi Halla-aho, Joel Harkimo, Atte Kaleva, Tapio Klemetti, Laura Kolbe, Pia Kopra, Kauko Koskinen, Heimo Laaksonen, Sami Muttilainen, Björn Månsson, Terhi Peltokorpi, Petrus Pennanen, Mika Raatikainen, Mari Rantanen, Juhani Strandén, Laura Varjokari, Sinikka Vepsä och Paavo Väyrynen anmälde avvikande mening med samma ovannämnda motiveringar som ledamöterna Mirita Saxberg och Nuutti Hyttinen.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Tanja Sippola-Alho, stadssekreterare, telefon: 09 310 36154

tanja.sippola-alho@hel.fi