En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Oikaisuvaatimus kasvatus- ja koulutuslautakunnan kotihoidontuen Helsinki-lisän poistoa yli kaksivuotiailta lapsilta koskevaan päätökseen

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-011855
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 80. / 90 §

Oikaisuvaatimus kasvatus- ja koulutuslautakunnan kotihoidontuen Helsinki-lisän poistoa yli kaksivuotiailta lapsilta koskevaan päätökseen

Nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen kasvatus- ja koulutuslautakunnan 18.12.2018 (§ 267) tekemästä kotihoidon tuen Helsinki-lisän poistoa yli kaksivuotiailta lapsilta koskevasta päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Käsittely

Palautusehdotus:
Pia Kopra: Esitys palautetaan uudelleen valmisteluun siten, että kasvatus- ja koulutuslautakunta esittää oikaisuvaatimuksen hyväksymistä ja Helsinki-lisän jatkumista myös tulevaisuudessa yli 2-vuotialle lapsille.

Perustelut: Aiempi päätös poistaa kotihoidon tuen Helsinki-lisä ei tuota säästöjä. Helsingissä ei ole varhaiskasvatuksessa riittäviä resursseja tällä hetkellä. Säästöjen hakeminen lapsista on väärä kohde, tukea on tarpeen jatkaa. Päätös leikata Helsinki-lisää oli ristiriitainen; ei voida tietää etukäteen mikä on kehityksen suunta tulevaisuudessa. Tällä hetkellä ei voida varmistaa, että kotihoidossa oleville lapsille on tarjolla päiväkotipaikka ilman jonotusaikaa kohtuullisen matkan päässä kotoa. Päiväkotipaikoista on pulaa jo nyt monilla alueilla Helsingissä ja pulaa on myös koulutetuista henkilöistä, etenkin lastentarhanopettajista sekä pätevistä sijaisista. Helsinki-lisän poistaminen asettaa eri kaupunginosien asukkaat eriarvoiseen asemaan, koska varhaiskasvatuspaikkoja ei ole tarjolla tarpeeksi eikä subjektiivinen oikeus toteudu. Henkilöstö-, tila- ja paikkatilanne tulee saada vastaamaan tarvetta ennen kuin voidaan edes harkita Helsinki-lisän poistoa.

Pia Kopran ehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.

Pia Kopra jätti päätöksestä eriävän mielipiteen: Aiempi päätös poistaa kotihoidon tuen Helsinki-lisä ei tuota säästöjä. Helsingissä ei ole varhaiskasvatuksessa riittäviä resursseja tällä hetkellä. Säästöjen hakeminen lapsista on väärä kohde, tukea on tarpeen jatkaa. Päätös leikata Helsinki-lisää oli ristiriitainen; ei voida tietää etukäteen mikä on kehityksen suunta tulevaisuudessa. Tällä hetkellä ei voida varmistaa, että kotihoidossa oleville lapsille on tarjolla päiväkotipaikka ilman jonotusaikaa kohtuullisen matkan päässä kotoa. Päiväkotipaikoista on pulaa jo nyt monilla alueilla Helsingissä ja pulaa on myös koulutetuista henkilöistä, etenkin lastentarhanopettajista sekä pätevistä sijaisista. Helsinki-lisän poistaminen asettaa eri kaupunginosien asukkaat eriarvoiseen asemaan, koska varhaiskasvatuspaikkoja ei ole tarjolla tarpeeksi eikä subjektiivinen oikeus toteudu. Helsinki-lisän poistaminen muodostaa esteen erityisesti yksinhuoltajien työllistymiselle ja opiskelulle. Henkilöstö-, tila- ja paikkatilanne tulee saada vastaamaan tarvetta ennen kuin voidaan harkita Helsinki-lisän poistoa.

Föredragande

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen

Mer information fås av

Pirjo Pekkala, varhaiskasvatuksen asiantuntija, puhelin: 09 310 56404

pirjo.pekkala@hel.fi

Timo Tapani Korhonen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 21012

timo.t.korhonen@hel.fi

Bilagor

2. Oikaisuvaatimus
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.