Sosiaali- ja terveystoimen käyttösuunnitelma 2019

HEL 2018-012325
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 345 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Sosiaali- ja terveystoimen käyttösuunnitelma 2019

Social- och hälsovårdsnämnden

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä liitteenä 1 olevan vuoden 2019 käyttösuunnitelman sekä palvelukokonaisuuksien, hallinto- ja tukipalvelujen ja toimialan yhteisten tulosbudjettien ulkoiset toimintamenot (ilman poistoja) sekä tulot esityksen mukaisesti seuraavasti:

Palvelukokonaisuus (1000 €) Menot Tulot

Perhe- ja sosiaalipalvelut 391 031 23 510

Terveys- ja päihdepalvelut 283 541 23 350

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut 490 035 90 910

Hallinto- ja tukipalvelut 40 067 6 462

Toimialan yhteiset 219 854 10 575

Edellä kuvatut palvelukokonaisuuskohtaiset tulosbudjetit koskevat talousarviokohtaa 5 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut. Muiden talousarviokohtien osalta (toimeentulotuki, vastaanottokeskukset ja muut valtion korvaamat maahanmuuttopalvelut, Apotti ja Sote-maakuntauudistus sekä HUS) kaupunginvaltuusto on jo päättänyt loppusummista hyväksyessään vuoden 2018 talousarvion. Kaikkien talousarviokohtien vuoden 2019 toimintamenot ja tulot ovat tämän esityksen liitteenä.

Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta valtuuttaa sosiaali- ja terveystoimen toimialajohtajan tekemään talousarviokohdan 5 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut, palvelukokonaisuuksien välisiä määrärahasiirtoja tarvittaessa.

Lisäksi hyväksyessään käyttösuunnitelman vuodelle 2019 sosiaali- ja terveyslautakunta edellyttää, että toimiala huolehtii siitä, että erilaisten yksittäisten tehtävien, toimintojen tai potilasryhmien hoitovastuun siirtyessä mahdollisesti työnjaollisesti HUS:sta Helsingin kaupungin vastuulle huolehditaan myös riittävien resurssien siirtymisestä.

Lautakunta edellyttää kevättalvella 2019 myös erillistä selvitystä terveysasematoiminnasta ja sen kehittämisestä. Selvityksen tulee käsittää kokemukset (ml. asiakkaiden ja henkilöstön kokemukset) uudesta terveys- ja hyvinvointikeskuksen toiminnallisesta konseptista sekä antaa katsaus konseptin kehittämis- ja jatkojalkautussuunnitelmista sekä arvio nykyisen palveluverkkosuunnitelman ajankohtaisuudesta. Lisäksi selvityksen tulee sisältää kuvaus erilaisten terveysasemapalveluiden saatavuuteen liittyvistä haasteista ja niihin vastaamisesta.

Käsittely

Talous- ja suunnittelupäällikkö Sampo Pajari ja vastaava suunnittelija Mikael Karell olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä Juha Jolkkonen teki keskustelun aikana esityksen liitteenä 1 olleeseen käyttösuunnitelmaan seuraavat esityksen muutokset:

  • s. 12 kuudennen kappaleen toinen virke muutetaan muotoon: "Omaishoidon kotiin myönnettävän niin sanotun tuntilomituksen tuntimäärä nousee 12 tuntiin vuorokaudessa vuoden 2019 alusta alkaen."
  • s. 3 viidennen kappaleen ensimmäinen virke muutetaan muotoon: "Sosiaali- ja terveystoimiala kehittää määrätietoisesti kokeilujen kautta palvelujaan yhdessä henkilöstön ja asiakkaiden kanssa osana kasvavaa kaupunkia".
  • s. 12 ensimmäisen kappaleen viimeiseen virke muutetaan muotoon: "Sen lisäksi lisätään pitkäaikaista ympärivuorokautista palveluasumista 50-60 paikan verran".

Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Mari Rantanen: Liitteenä 1 olevan käyttösuunnitelman sivun 11 seitsemännen kappaleen toisen lauseen perään lisätään: "Huolehdimme samalla siitä, että ikääntyneiden palveluissa on tarjolla riittävästi palveluasumista ja laitoshoitoa kotihoidon rinnalla yksilöllisen hoidon ja hoivan tarpeen mukaan."

Kannattaja: jäsen Sami Heistaro

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Mari Rantasen vastaehdotuksen yksimielisesti ilman äänestystä.

Vastaehdotus 2:
Jäsen Mari Rantanen: Liitteenä 1 olevan käyttösuunnitelman sivulta 15 poistetaan kuudes kappale, joka kuuluu seuraavasti: "Kiinnitämme huomiota kaikkein haavoittuvimpien ihmisryhmien tarpeisiin ja palveluihin. Näihin ryhmiin kuuluvat muun muassa niin sanotut paperittomat henkilöt. Kiireellisen hoidon lisäksi varmistamme paperittomille välttämättömän sairauksien hoidon, lääkityksen ja seurannan sekä rokotukset ja suun terveydenhuollon samassa laajuudessa kuin turvapaikanhakijoille. Kaikille raskaana oleville ja alle 18-vuotiaille lapsille tarjotaan laajat terveydenhuollon palvelut kuten helsinkiläisille. Sosiaali ja terveysministeriön kunnille antaman ohjeen mukaan tuotamme itse turvapaikanhakijoiden neuvolapalvelut ja perustamme keskitetyn neuvolayksikön paperittomille ja turvapaikanhakijoille."

Jäsen Mari Rantasen vastaehdotus raukesi kannattamattomana.

Vastaehdotus 3:
Jäsen Mari Rantanen: Liitteenä 1 olevan käyttösuunnitelman sivun 20 viidennen kappaleen perään lisätään: "Varmistamme kuitenkin ikääntyneiden palveluiden saatavuuden myös perinteisillä yhteydenottomenetelmillä."

Kannattaja: jäsen Sami Heistaro

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Mari Rantasen vastaehdotuksen yksimielisesti ilman äänestystä.

Vastaehdotus 4:
Mari Rantanen: Liitteenä 1 olevan käyttösuunnitelman sivun 15 seitsemännessä kappaleessa muutetaan "paperiton" termi muotoon "laittomasti maassa oleva" ja poistetaan kappaleen viimeinen lause (s. 16) "Lisäämme paperittomiin liittyvää viestintää, neuvontaa ja koulutusta."

Jäsen Mari Rantasen vastaehdotus raukesi kannattamattomana.

Vastaehdotus 5:
Jäsen Laura Nordström: Liitteenä 1 olevan käyttösuunnitelman sivun 9 ensimmäisen kappaleen perään lisätään lause: "Suunniteltavissa uusissa tiloissa selvitetään vielä tarkemmin niiden saavutettavuutta alueellisesti myös lastenvaunujen, pyörätuolin ja rollaattorien kanssa liikkuville sekä hyödynnetään jalkautuvia työmalleja."

Kannattaja: jäsen Kati Juva

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Laura Nordströmin vastaehdotuksen yksimielisesti ilman äänestystä.

Vastaehdotus 6:
Jäsen Sami Heistaro: Lisätään päätösehdotuksen loppuun: "Lisäksi hyväksyessään käyttösuunnitelman vuodelle 2019 sosiaali- ja terveyslautakunta edellyttää, että toimiala huolehtii siitä, että erilaisten yksittäisten tehtävien, toimintojen tai potilasryhmien hoitovastuun siirtyessä mahdollisesti työnjaollisesti HUS:sta Helsingin kaupungin vastuulle huolehditaan myös riittävien resurssien siirtymisestä."

Kannattaja: jäsen Mukhtar Abib

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Sami Heistaron vastaehdotuksen yksimielisesti ilman äänestystä.

Vastaehdotus 7:
Jäsen Sami Heistaro: Lisätään päätösehdotuksen loppuun: "Lautakunta edellyttää kevättalvella 2019 myös erillistä selvitystä terveysasematoiminnasta ja sen kehittämisestä. Selvityksen tulee käsittää kokemukset (ml. asiakkaiden ja henkilöstön kokemukset) uudesta terveys- ja hyvinvointikeskuksen toiminnallisesta konseptista sekä antaa katsaus konseptin kehittämis- ja jatkojalkautussuunnitelmista sekä arvio nykyisen palveluverkkosuunnitelman ajankohtaisuudesta. Lisäksi selvityksen tulee sisältää kuvaus erilaisten terveysasemapalveluiden saatavuuteen liittyvistä haasteista ja niihin vastaamisesta."

Kannattaja: jäsen Mukhtar Abib

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Sami Heistaron vastaehdotuksen yksimielisesti ilman äänestystä.

Vastaehdotus 8:
Jäsen Sami Heistaro: Liitteenä 1 olevan käyttösuunnitelman sivun 14 toiseksi viimeisen kappaleen loppuun lisätään: "Lisäksi toimiala selvittää, tarvittaessa yhteistyössä muiden toimialojen kanssa, keinoja sujuvoittaa mielenterveyskuntoutujien hoitoketjuja niin, että kuntoutujien ei tarvitse odottaa jatkokuntoutumispaikkaa hoidon ja kuntoutumisen kannalta epätarkoituksenmukaisilla ja kalliilla sairaalapaikoilla."

Kannattaja: jäsen Mukhtar Abib

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Sami Heistaron vastaehdotuksen yksimielisesti ilman äänestystä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta hyväksyttyjen vastaehdotusten osalta esittelijän muutetusta esityksestä poiketen.

Föredragande

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Sampo Pajari, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 42246

sampo.pajari@hel.fi