Vahingonkorvaus, henkilövahinko 24.11.2019, Jakomäenkuja

HEL 2019-012613
Ärendet har nyare handläggningar
§ 23
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, kompastuminen

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 3.12.2019 esittänyt kaupungille vielä erittelemättömän vahingonkorvausvaatimuksen kompastumisesta aiheutuneista kuluista. Vaatimuksen mukaan hakija on kompastunut 24.11.2019 kello 19.30 kevyen liikenteen väylällä pieneen kaivon kanteen. Hakija epäilee myös katuvalaistuksen puuttumisella olleen yhteyttä vahingon syntymiseen. Hakija on vaatimukseen merkinnyt osoitteet Jakomäenpolku ja Jakomäenkuja.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten jalankulun tarpeet.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Pääkadun ja erittäin vilkkaan liikenteen väylän (I luokan kadun) päällysteessä ei ole vaurioita yksittäisiä viivahalkeamia lukuun ottamatta ja urasyvyys on vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen kevyen liikenteen väylän (III luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen. Kansi, mihin hakija on kompastunut, kuuluu myös rakenteellisen kunnossapidon piiriin.

Jakomäenkuja ja Jakomäenpolku on molemmat luokiteltu III-luokan kunnossapidettäviin alueisiin.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä ja -tarpeista on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla Jakomäenpolulla, keskellä kevyen liikenteen väylää, on ajoesto-tolpan peitelevy peittämässä paikalla olleen ajonesto-tolpan kuoppaa. Peitelevy on korkeudeltaan 1,3 senttimetriä ja se peittää poistetun tolpan kuopan aurauksen ja muiden kunnossapitotoimien mahdollistamiseksi. Vahinkopaikalta ei ole muita ilmoituksia korjaustarpeista, vaan kyseessä on ollut normaalikuntoinen peitelevy. Vahinkopaikalle ei myöskään ole ollut tarvetta tehdä kunnossapidon toimenpiteitä.

Alueella ulkovalaistuksesta vastaavalta saadun selvityksen mukaan Jakomäenpolulla on lokakuussa 2019 rikkoutunut yhteensä kolme valoa, joita ei ole vielä korjattu. Juuri ko. suojakannen kohdalla oleva valo on ehjä ja toiminnassa, sitä ei ole vaihdettu tai tehty muita toimenpiteitä vahinkotapahtuman jälkeen. Sitä edeltävä ja seuraava valaisin ovat rikki.

Ko. kevyen liikenteen väylän varrella on myös työmaa, josta varoittavat merkit on kevyen liikenteen väylällä, molemmista suunnista vahinkopaikkaa lähestyttäessä. Tietyömerkki varoittaa työnalaisesta osuudesta kadulla, jossa voi olla kuoppia, ihmisiä, työkoneita tai muuta vaaraa aiheuttavaa.

Pelkkä vahinkotapatuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys. Kadun kunnossapitäjä voi vapautua vahingonkorvausvastuustaan, jos hän voi osoittaa, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti. Asianmukaisen kunnossapidon tasoa arvioitaessa otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, vuorokauden aika sekä eri liikennemuotojen tarpeet.

Kaupungin puolelta ei ole todettavissa tahallisuutta tai tuottamusta. Näin ollen kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 § 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Mer information fås av

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö