Hankinta, bussiterminaalin laiturioviautomatiikan, peruutuskamerajärjestelmän sekä infonäyttöjen uudistamisurakat, Kamppi

HEL 2020-000202
Ärendet har nyare handläggningar
§ 116

Kampin bussiterminaalin laiturioviautomatiikan, peruutuskamerajärjestelmän sekä infonäyttöjen uudistamisen info-urakan lisä- ja muutostöiden tilaaminen

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tilata Alfa Point Oy:ltä Kampin bussiterminaalin laiturioviautomatiikan, peruutuskamerajärjestelmän sekä infojärjestelmän uudistamisen info-urakan lisä- ja muutostyöt tarjouksien LT2 (13.5.2020), LT3 (26.5.2020), LT4 (25.8.2020) ja LT5 (25.8.2020) mukaisesti yhteensä enintään 6.243,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

HKL järjesti tarjouskilpailun (40H19, 12.7.2019) Kampin bussiterminaalin laiturioviautomatiikan, peruutuskamerajärjestelmän sekä infojärjestelmän uudistamisesta. Urakassa uusitaan Kampin bussiterminaalin peruutuskamerajärjestelmä, kuljettajien ja matkustajien informaationäytöt, sekä laituriovien ohjauslogiikat. Vertailuperusteena tarjouskilpailussa oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että halvimman hinnan painoarvo oli 100 %.

Nyt tilattavat info-urakan lisätyöt:

Lisä- ja muutostyö 2:
LTE-reititin peruutuskamerajärjestelmän tietoverkolle 318,00 euroa (alv 0 %)

Lisä- ja muutostyö 3:
Laiturinäyttöjen määrämuutokset Kampin laitureilla 55-57, 2.485,00 euroa (alv 0 %)

Lisä- ja muutostyö 4:
Fredrikinkadun uloskäynnin näyttölaitteen asennustavan muutos 752,00 euroa (alv 0 %)

Lisä- ja muutostyö 5:
Kampin bussiterminaalin matkustajien laiturinäyttöjen jäähdytyksen parantaminen 2.688,00 euroa (alv 0 %)

Kyseessä olevien lisä- ja muutostöiden tarvetta ei pystytty suunnitteluvaiheessa ennakoimaan, joten urakan kilpailutusvaiheessa ne eivät olleet vielä tiedossa. Lisätöiden tarve on tullut esiin töiden edetessä ja niiden tilaaminen on välttämätöntä, jotta urakka saadaan suoritettua loppuun saakka. Alla on esitetty perustelut lisä- ja muutostöiden tilaamiselle.

Lisätyö 2: Lisätään Internet-yhteys peruutuskamerajärjestelmälle LTE-reitittimellä. Internet-yhteyden kautta voidaan ottaa etäyhteys näyttöihin/kameroihin. Yhteys nopeuttaa vianselvitystä ja auttaa reagoimaan nopeasti poikkeustilanteisiin.

Lisätyö 3: Työtä aloitettaessa huomattiin tarkennustarve näyttömäärissä:
Kuljettajien aikataulunäyttö: 16 kpl => 17 kpl
Kuljettajien peruutusnäyttö: 31 kpl =>29 kpl
Matkustajien aikataulunäyttö: 16 kpl => 18 kpl

Lisätyö 4: Alkuperäinen asennustapa uloskäynnin näytölle oli seinäkiinnitys. Kampin kauppakeskus kuitenkin muutti rakenteita, jolloin alkuperäinen asennustapa ei ole enää mahdollinen. Näyttö asennetaan nyt palkin päälle lisäkiinnikkeillä.

Lisätyö 5: Tarkoituksena on matkustajien aikataulunäyttöjen eliniän kasvattaminen jäähdytystä tehostamalla. Näyttöjen käyttölämpötilaa saadaan laskettua lisäämällä ilmanvirtausta kotelon sisällä niin, että ilmavirta kulkee näytön takaosaa vasten. Samalla vähennetään huoltotarvetta, koska sisäkiertopuhaltimella ei tarvita ilmansuodatinta ja sen vaihtotyötä.

Aikaisemmat päätökset:

Toimitusjohtaja päätti (27.01.2020, § 17) tilata Kampin bussiterminaalin laiturioviautomatiikan, peruutuskamerajärjestelmän sekä infojärjestelmän uudistamisen alla olevan urakkaerittelyn mukaisesti yhteensä enintään 394.090,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Infojärjestelmäurakan (sivu-urakka) Alfa Point Oy:ltä yhteensä enintään 176.329,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaa

Peruutuskameraurakan (sivu-urakka) Alfa Point Oy:ltä yhteensä enintään 138.113,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaa

Automaatiourakan (sivu-urakka) Algol Technics Oy:ltä yhteensä
enintään 79.650,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Tämän päätöksen jälkeen Kampin bussiterminaalin laiturioviautomatiikan, peruutuskamerajärjestelmän sekä infonäyttöjen uudistamisen infojärjestelmäurakan, peruutuskameraurakan ja automaatiourakan lisä- ja muutostöitä on tilattu yhteensä enintään 6.243,00 eurolla (alv 0 %).

Mer information fås av

Timo Pajari, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 22519

timo.pajari@hel.fi

Ella Savilaakso, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 22557

ella.etula@hel.fi

Beslutsfattare

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Anna Lonka
lakimies