Uudet esiopetuspaikan osoittamisen perusteet

HEL 2020-006016
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 33 §

Esiopetuksen oppilaaksiottamisen perusteet 1.1.2021 alkaen

Finska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti, että esiopetuksen oppilaaksiotto kunnallisessa suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa muutetaan ja toteutetaan 1.1.2021 alkaen osoittamalla lapselle esiopetuspaikka esiopetukseen hakemisen sijaan. Hakeminen on edelleen mahdollista, mikäli huoltaja ei ota vastaan lapselle osoitettua paikkaa tai lapsi ei ole ollut kunnallisessa varhaiskasvatuksessa ennen esiopetuksen alkua.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti, että 1.1.2021 alkaen noudatetaan seuraavia esiopetuksen oppilaaksiottamisen perusteita:

  1. Esiopetuspaikka osoitetaan kunnallisessa varhaiskasvatuksessa olevalle lapselle omalta esiopetuksen oppilaaksiottoalueelta huomioiden lapsen opinpolun jatkumo esiopetuksesta kouluun. Koulun kanssa tehdään yhteistyötä esiopetusvuoden aikana. Lapselle osoitetaan esiopetuspaikka siten, että esiopetusmatka on lapselle mahdollisimman lyhyt ja turvallinen.
  2. Mikäli huoltaja ei ota vastaan lapselle osoitettua esiopetuspaikkaa, osoitettu paikka raukeaa ja huoltajan tulee hakea toivomaansa paikkaa esiopetuksen hakuaikana. Jos lapsi ei ole ollut kunnallisessa varhaiskasvatuksessa ennen esiopetusta, huoltajan tulee niin ikään hakea esiopetuspaikkaa. Huolta voi esittää hakemuksessa yhdestä kahteen hakutoivetta.
  3. Mikäli hakijoita on enemmän kuin esiopetuksen järjestämispaikassa on vapaita paikkoja, huomioidaan ensin lapsen opinpolun jatkuvuus esiopetuksesta perusopetukseen (lapsen kotiosoitteen mukaiseen lähikouluun). Tarvittaessa käytetään lisäksi arvontaa, jos hakijoita on enemmän kuin esiopetuksen järjestämispaikassa on tilaa ja hakijat ovat opinpolun suhteen tasavertaisessa asemassa. Arvonnassa ilman paikkaa jääneille lapsille osoitetaan esiopetuspaikka omalta esiopetuksen oppilaaksiottoalueelta.

Mikäli esiopetusta järjestävässä toimipaikassa on oman esiopetuksen oppilaaksiottoalueen lasten jälkeen tilaa, voidaan vapaille paikoille sijoittaa lapsi toissijaisen oppilaaksioton periaatteella edellyttäen, ettei toimipaikkaan synny tämän vuoksi uutta ryhmää.

Toisen pääkaupunkiseudun kunnan lapsi voidaan ottaa esiopetukseen, mikäli helsinkiläisten lasten jälkeen ryhmään jää vapaita paikkoja ja mikäli vieraskuntalaisen lapsen oppilaaksi ottaminen ei edellytä uuden ryhmän perustamista.

Lapsen esiopetus voidaan järjestää integroidussa erityisryhmässä, monivammaisten lasten erityisryhmässä tai muussa lapsiryhmässä, mikäli lapsen tuen tarve sitä edellyttää. Päätös esiopetuksen erityisestä tuesta voidaan tehdä sen jälkeen, kun lapselle on tehty päätös esiopetuspaikasta.

Yksityisen palveluntarjoajan esiopetukseen haetaan palveluntarjoajan hakukäytäntöjen mukaisesti.

Esiopetuksen oppilaaksioton perusteet koskevat sekä suomen- että ruotsinkielistä esiopetusta. Ruotsinkielisen esiopetuksen osalta oppilaaksioton perusteet päätetään kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielisessä jaostossa.

Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti kumota varhaiskasvatuslautakunnan 22.11.2016 (§ 133) tekemän päätöksen esiopetukseen ottamisen perusteista.

Föredragande

varhaiskasvatusjohtaja
Satu Järvenkallas

Mer information fås av

Henrietta Suomalainen, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 22795

henrietta.suomalainen@hel.fi