En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Kaksisuuntaisen pyöräliikenteen järjestelyt yksisuuntaisilla kaduilla Kruunuhaassa, Kluuvissa, Kampissa ja Etu-Töölössä

HEL 2020-007906
Ärendet har nyare handläggningar
§ 69

Kaksisuuntaisen pyöräliikenteen järjestelyt yksisuuntaisilla kaduilla Kruununhaassa, Kluuvissa, Kampissa ja Etu-Töölössä

Chef för trafik- och gatuplaneringen

Päätös

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti, että toteutetaan kaksisuuntaiset pyöräliikenteen järjestelyt yksisuuntaisilla kantakaupungin kaduilla piirustuksen 7089 mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Pyöräliikenteen kehittäminen osana liikennejärjestelmän kokonaisvaltaista toimintakenttää on yksi keskeinen keino saavuttaa Helsingin strateginen tavoite kehittyä maailman toimivammaksi kaupungiksi ja Hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä. Pyöräliikenteen osalta Helsingin tavoitteena on olla kaiken ikäisille sopiva ympärivuotinen pyöräilykaupunki. Näin ollen pyöräliikennettä kehitetään viittä keskeistä suunnittelukriteeriä noudatellen: turvallisuus, suoruus, kattavuus, vaivattomuus ja miellyttävyys. Tavoitteiden toteutuminen edellyttää kantakaupungin tavoiteverkon rakentamisen lisäksi sitä, että pyöräliikenne on tasavertaisesti huomioitu osana tonttikatujen ajoneuvoliikennettä.

Tieliikennelain kokonaisuudistuksen myötä, pyöräliikenne voidaan sallia liikennemerkeillä kahteen suuntaan yksisuuntaiseksi osoitetulla tiellä/kadulla. Tällä järjestelyllä voidaan parantaa saavutettavuutta kaupungeissa, sekä suunnitella moottoriajoneuvoliikennettä paremmin, ilman että pyöräliikenteen saavutettavuus kärsii. Tiiviissä kantakaupungissa lähtö- ja määränpäitä on paljon eikä jokaiselle kadulle ole tarkoituksenmukaista rakentaa erillistä pyöräliikenteen infrastruktuuria.

Työssä on tunnistettu nykyisin ajoneuvoille yksisuuntaiseksi osoitetut katukohteet, jotka voidaan pääsääntöisesti liikennemerkkien muutoksilla turvallisesti merkitä kaksisuuntaisiksi pyöräliikenteen osalta. Keskeisiä työssä huomioitavia tekijöitä ovat olleet katujen liikennemäärä, moottoriajoneuvojen nopeudet, ajoradan leveys ja katujen rooli paikallisen saavutettavuuden osalta. Ratkaisu parantaa pyöräliikenteen houkuttelevuutta ja on kansainvälisesti todettu parantavan pyöräliikenteen turvallisuutta yksisuuntaisilla kaduilla. Päätöksen johdosta kaksi asukaspysäköintipaikkaa poistuu Abrahaminkadulta.

Kustannusennuste

Rakennukset ja yleiset alueet, Rakennuttaminen 21 000 euroa

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännössä (16 luku 6 § kohta 1) on liikenne- ja katusuunnittelupäällikön toimivallassa päättää katu- ja muulle yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella merkitykseltään vähäisistä yksittäisistä liikennejärjestelyistä.

Mer information fås av

Oskari Kaupinmäki, liikennesuunnittelija, puhelin: 09 310 22589

oskari.kaupinmaki@hel.fi

Beslutsfattare

Reetta Putkonen
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö