Hankinta, lääkäripalvelut yksityisessä tehostetussa palveluasumisessa asuville, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2020-008393
Ärendet har nyare handläggningar
§ 25
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Yksityisen palveluasumisen lääkäripalvelujen hankinta

Direktör för sjukhus-, rehabiliterings- och omsorgstjänster

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hankkia yksityisen palveluasumisen lääkäripalveluja seuraavilta palveluntuottajilta:

1. Terveystalo Julkiset Palvelut Oy
2. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy.

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt Terveystalo Julkiset Palvelut Oy saa hoitaakseen 65 % tarjouskilpailun piirissä olevista asukkaista. Toiseksi eniten vertailupisteitä saanut Mehiläinen Terveyspalvelut Oy saa hoitaakseen 35 % tarjouskilpailun piirissä olevista asukkaista. Helsingin kaupunki päättää viimekädessä yksiköiden jakautumisesta palveluntuottajien välillä.

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edellä ilmoitetussa kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Tarjousten valinta on tehty vertailutaulukon (liite 1) mukaisesti.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin 4 500 000 euroa (alv 0 %) koko sopimuskaudelle mahdollinen optiokausi mukaan laskettuna.

Hankinnan suunniteltu sopimuskausi on 1.5.2021–30.4.2024. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus enintään yhden (1) vuoden pituiseen optiokauteen.

Päätös on ehdollinen kummankin palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 17.11.2020 § 214 hyväksyä yksityisen palveluasumisen lääkäripalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Tarjouskilpailu

Tarjouskilpailu järjestettiin lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa 25.11.2020 julkaistulla hankintailmoituksella.

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 7.12.2020 klo 12:00 mennessä. Kysymyksiä esitettiin 9 kappaletta, ja niihin vastattiin julkisesti 14.12.2020.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Hankinnan kohteena oleva ostopalvelu koskee lääkäripalvelua asukkaille niissä tehostetun palveluasumisen yksiköissä, joihin Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala on ohjannut myönteisen hoitotasoratkaisun saaneita asiakkaitaan ympärivuorokautiseen hoitoon tai jotka on hyväksytty palvelusetelituottajiksi.

Tarjousten jättämisen määräaikaan 11.1.2021 klo 12:00 mennessä saapui yhteensä kuusi (6) tarjousta. Tarjouksensa jättivät:

- Esperi Lääkäripalvelut Oy
- Kliinikko Maria 9
- Mehiläinen Terveyspalvelut Oy
- Pihlajalinna Terveys Oy
- Solo Health Oy
- Terveystalo Julkiset Palvelut Oy.

Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli asetettu tarjouspyyntöasiakirjoissa.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittuja hankintalain periaatteita tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- ja valintavaiheessa.

Hankintatyöryhmä lähetti Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:n ilmoittaman referenssinkohteen referenssiyhteyshenkilölle kirjallisen täsmennyspyynnön referenssin yksityiskohtaisemmasta sisällöstä koskien kotihoidon- sekä tehostetun palveluasumisen yksiköiden määrää ja tuotetun palvelun kokonaiskestosta. Saadun kirjallisen vastauksen perusteella Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:n referenssi täytti referenssikohteelle tarjouspyynnöllä ja sen liitteellä 1 (Palvelukuvaus) asetetut vaatimukset.

Tarjouksen täsmentäminen ei vaarantanut tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua, eikä se johtanut tarjouksen parantamiseen.

Hankintatyöryhmä on tarkistanut tarjoajien soveltuvuudelle tarjouspyynnössä ja sen liitteinä olleilla hankinta-asiakirjoilla asetetut vaatimukset lukuun ottamatta pakollisia poissulkuperusteita, jotka tarkastetaan palveluntuottajan osalta päätöksenteon jälkeen ennen sopimuksen allekirjoittamista palveluntuottajan toimittamien rikosrekisteriotteiden ja muiden vaadittavien lisäselvitysten perusteella.

Päätös on ehdollinen palveluntuottajien osalta, kunnes palveluntuottajat ovat toimittaneet selvitykset pakollisten poissulkuperusteiden osalta eikä palveluntuottajia koske mikään pakollinen poissulkuperuste.

Hankintatyöryhmä on myös tarkastanut saapuneiden
tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarjouspyynnössä ja sen liitteillä olleilla hankinta-asiakirjoilla asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukaisesti.

Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset ja saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnössä asetettujen vaatimusten mukaisia.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousvertailu toteutettiin hankinnan ehtojen mukaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, jonka perusteet oli tarjouspyynnön mukaisesti määritelty seuraavasti:

”Päätöksenteon perusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus. Vertailussa käytetään 80 % tarjoajan antamaa asukkaan asumisvuorokauden hintaa (alv 0 %) ja 20 % tarjoajan tarjoamasta sopimuskauden laatutasoon sidotusta prosenttimäärästä (ns. laatutakuumalli).

Hinnaltaan halvin tarjous saa hinnan osalta vertailussa 80 pistettä. Muiden tarjousten pisteytys suhteutetaan halvimpaan kaavalla: (halvin hinta / verrattava hinta) x 80.

Laatupisteitä annetaan tarjoajan antaman laatutakuuprosentin mukaan. Laatutakuuprosentilla varmistetaan, että tarjoajat sitoutuvat sopimuskauden aikana korkeaan laatutasoon. Laatutakuuprosentin vaihteluväli, jolta tarjoaja asettaa laatutakuuprosentin, on 5-9%”.

Laatupisteet annetaan seuraavasti:

5 % 0 pistettä
6 % 5 pistettä
7 % 10 pistettä
8 % 15 pistettä
9 % 20 pistettä.

Tarjoaja saattoi jättää yhden (1) tarjouksen.

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt tarjoaja saa hoitaakseen 65 % palvelun piirissä olevista asukkaista. Toiseksi eniten vertailupisteitä saanut tarjoaja saa hoitaakseen 35 % asukkaista. Helsingin kaupunki päättää viimekädessä yksiköiden jakautumisesta palveluntuottajien välillä. Valitsemalla kaksi palveluntuottajaa kaupunki pyrkii turvaamaan yhdenmukaiset käytännöt ja toimintatavat eri yksiköissä, varmistamaan palveluntuottajien riittävän kyvykkyyden joustavaan toimintaan sekä mahdollistamaan kaupungin kannalta hallinnoitavissa olevan toimintamallin.

Saapuneet tarjoukset pisteytettiin tarjouspyynnössä asetettujen vertailuperusteiden mukaisesti. Tarjousten laatu arvioitiin edellä kuvatun niin sanotun laatutakuumallin perusteella, jossa Helsingin kaupunki vähentää tarjoajan tarjouksessaan ilmoittaman laatutakuuprosentin suuruisen osuuden kuukausittain palveluntuottajalle tapahtuvista maksusuorituksista.

Laatutakuumallin perustana olevan laatutason arvioinnin kokonaisarvion yksityiskohdat, kuten mittarit ja raportointivelvollisuudet, oli kuvattu tarjouspyynnön liitteessä 1 (Palvelukuvaus). Tarjoajien tuli tarjouksia jättäessään valita laadun vakuudeksi jäävä osuus 5–9 % väliltä, joka oikeutti 0–20 laatupisteeseen. Kukin tarjoaja ilmoitti laatutakuun osalta suurimman laatutakuuprosentin ja saivat näin ollen laatuvertailusta enimmäispistemäärän. Tehty tarjousvertailu on esitetty liitteessä 1.

Palveluntuottajiksi valittiin tarjousvertailussa parhaat vertailupisteet saaneet kaksi (2) tarjoajaa. Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan arvion mukaan valittujen palveluntuottajien kapasiteetti ja erityisosaaminen riittävät turvaamaan palvelulle arvioidun tarpeen.

Sopimus

Suunniteltu sopimuskausi on 1.5.2021–30.4.2024. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus enintään yhden (1) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen, jonka käyttöönotosta Helsingin kaupunki päättää erikseen viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluilla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi välttämätöntä.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Mer information fås av

Johanna Rosenberg, apulaisylilääkäri, puhelin: 09 310 76719

johanna.rosenberg@hel.fi

Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241

marita.lehtinen@hel.fi

Beslutsfattare

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja