Asemakaavan muutos 12736, Kruununhaka, tontti 1017/6, Snellmaninkatu 23, Asunto-osakeyhtiö Helsingin Snellmaninkatu 23
Detaljplaneändring (nr 12736) för Snellmansgatan 23 i Kronohagen
Beslutsförslag
Stadsfullmäktige godkänner detaljplaneändring för tomten 6 i kvarteret 17 i 1 stadsdelen (Kronohagen) enligt ritning nummer 12736, daterad 24.1.2023, och på de grunder som framgår av detaljplanebeskrivningen.
Föredragandens motiveringar
Detaljplaneändringens centrala innehåll
Detaljplaneändringen gör det möjligt att kompletteringsbygga kvarteret så att nytt bostadsbyggande kan förläggas vid gatan och på tomtens innergård.
Bostadshusen i fyra och fem våningar vid vägen och i mitten av tomten bevaras. Skyddsbestämmelser preciseras för den byggnad i fyra våningar som byggdes på 1890-talet. Flygeln i två våningar på innergården som gjordes om till en bassängavdelning på 1980-talet görs åter om till bostäder. Vinden i det befintliga bostadshuset i fyra våningar ändras till bostadsändamål.
På tomten planeras ett bostadshus i sex våningar vid gatan och ett bostadshus i två våningar på innergården. Byggnaden på tomtens innergård planläggs på skyddsrummets plats. Skyddsrummet flyttas till källaren i nybyggnaden som ligger vid gatan. På markplansvåningen i nybyggnaden vid gatan planeras affärs- eller verksamhetslokaler.
Av den nya byggrätten har 1 560 m² vy anvisats för nybyggnader, 795 m² vy för vinden i den befintliga byggnaden och 40 m² vy för en hissförbindelse som byggs i fogen i den befintliga byggnaden. På markplansvåningen i nybyggnaden vid Snellmansgatan placeras affärs- eller verksamhetslokaler.
Tomtens nuvarande byggrätt är 4 700 m² vy. Enligt sökanden har 4 560 m² vy av tomtens bostadsvåningsyta utnyttjats. I detaljplanen skrivs in 2 255 m² vy ny bostadsvåningsyta på tomten. Den sammanlagda våningsytan på tomten blir 6 955 m² vy och tomtens exploateringstal blir e = 2,4. Antalet nya invånare blir ca 55. Planändringen bidrar i synnerhet till att nya bostäder byggs i Kronohagen.
Beslut som detaljplaneändringen bygger på
Detaljplaneändringen bidrar till att staden kan uppnå målen i stadsstrategin på så sätt att stadsstrukturen utvecklas genom att komplettera det befintliga och beakta områdets särdrag och göra plats för nya invånare. Detaljplaneändringen stämmer överens med generalplanen.
Områdets förutsättningar och nuläge
På området finns ett bostadshus i fyra våningar (arkitektbyrån Kiseleff & Heikel) som byggdes på 1890-talet mitt i tomten som en gårdsbyggnad bakom trähusen vid gatan. Byggnaden syntes ut på gatan över de låga trähusen. Trähusen revs och den ursprungliga planen att bygga ett bostadshus i 5 våningar vid gatan gick om intet.
En del av byggnaden revs i början av 60-talet. Ett skyddsrum på bakgårdsområdet stod klart 1966. En tillbyggnad i fem våningar (arkitekt Heikki Elomaa) byggdes vid gatan och delvis framför byggnaden år 1986.
Antalet lägenheter är 48.
För området gäller detaljplan nr 8102 från år 1984.
Kvartersområdena är privatägda. Detaljplaneändringen har utarbetats på ansökan och innehållet har förhandlats fram med sökanden.
Detaljplaneändringens kostnader
Det medför inga kostnader för staden att genomföra detaljplaneändringen.
Detaljplaneändringen höjer områdets värde. Staden får markanvändningsersättningar för de privatägda tomterna. Man har avtalat om ersättning för markanvändningen i markpolitiska förhandlingar med markägaren. Markanvändningsavtalet undertecknades 5.3.2025.
Växelverkan under beredningen av detaljplanen
Den bifogade rapporten om växelverkan innehåller sammandrag av de ställningstaganden från myndigheter och åsikter från intressenter som kommit in under beredningen av detaljplaneändringen samt bemötandena till påpekandena i dessa.
Myndighetssamarbete
Under beredningen av detaljplaneändringen har man samarbetat med olika aktörer inom stadsmiljösektorn och dessutom med följande myndigheter: Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (NTM-centralen), samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT), Helen Elnät Ab, Helen Ab, stadsmuseet och räddningsverket.
Myndigheternas ställningstaganden om programmet för deltagande och bedömning samt beredningsmaterialet gällde den befintliga kommunaltekniken och bevarandet av kulturhistoriska värden. Det som ingår i ställningstagandena har beaktats i planläggningen så att planerna har framskridit i samarbete med myndigheter.
Åsikter
Åsikterna om programmet för deltagande och bedömning och om beredningsmaterialet gällde i synnerhet dimensioneringen och placeringen av nybyggnaderna och hur de påverkar den befintliga livsmiljön, nybyggnadernas stil och hur den innebär en försämring av stadshistoriska värden, ändringar i befintliga byggnader vid gränsen, förminskningen av gårdsområdet och hur detta påverkar livsmiljöns trivsamhet och leder till en förlust av fåglarnas häckningsområde, avledningen av yt- och avloppsvattnet, arrangemangen för passage, inverkan av material och ytor på fåglarnas säkerhet samt arrangemangen under byggandet.
Åsikterna har beaktats i planläggningen så att planeringsarbetet har preciserats och fortsatt med beaktande av befintlig livsmiljö, förbindelser och stadshistoriska värden. Ansökande har fått anmärkningarna för att fortsätta planeringen.
Det kom in sex skriftliga åsikter.
Detaljplaneförslaget offentligt framlagt (65 § i markanvändnings- och bygglagen/lagen om områdesanvändning) 4.7–16.8.2022
Detaljplaneförslaget var offentligt framlagt, vilket kungjordes i enlighet med markanvändnings- och byggnadsförordningen.
En anmärkning gjordes mot detaljplaneförslaget.
Påpekandena i anmärkningarna gällde dimensioneringen av nybyggnaden vid gatan, dess inverkan på stadsbilden och hur lämplig den är i närheten av ett RKY-område, materialet för den nya hissförbindelsen och hur man når den, förhållandena och passagen mellan tomterna, hur de nuvarande invånarnas levnadsförhållanden kan bevaras och frågan om gården är tillräckligt stor. I anmärkningarna lyftes dessutom fram arrangemangen under byggtiden.
Myndighetsutlåtanden om detaljplaneförslaget kom in medan förslaget var offentligt framlagt. Påpekandena i utlåtandena gällde den befintliga vattenförsörjningen, kulturhistoriska värden och värnandet om dem, bullret från gatan och stombullret samt luftkvaliteten.
Samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT), Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (HRM), Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (NTM-centralen), Helen Elnät Ab och stadsmuseet gav utlåtanden.
Dessutom meddelade Museiverket att Helsingfors stadsmuseum ansvarar för att ge ett utlåtande i ärendet i enlighet med arbetsfördelningen mellan Museiverket och museet med regionalt ansvar.
Åtgärder efter att förslaget varit offentligt framlagt
I rapporten om växelverkan anges anmärkningarna och myndighetsutlåtandena om detaljplaneförslaget i sammandrag och bemötandena till påpekandena i dessa.
Det som har framförts i påpekandena har beaktats i den mån det är ändamålsenligt med hänsyn till detaljplanens mål.
Det gjordes ändringar i detaljplanekartans beteckningar eller bestämmelser och i det övriga materialet efter att detaljplanen varit offentligt framlagd. För ändringarna redogörs detaljerat i detaljplanebeskrivningens sista kapitel.
De ändringar som gjorts efter att förslaget varit offentligt framlagt har diskuterats med berörda parter.
Närmare motiveringar
Motiveringarna till detaljplaneändringen framgår mer i detalj av den bifogade detaljplanebeskrivningen.
Befogenheter
Enligt 52 § i lagen om områdesanvändning godkänns detaljplanen av kommunfullmäktige.
Fortsatta åtgärder
Man har bett om besked om beslutet om att godkänna planen.
Föredragande
Mer information fås av
Anna Villeneuve, stadssekreterare, telefon: 09 310 36045