Vuokraus, muutos, tontti 41005/3, Kaasutintie 6, Oy Power Trucks Finland Ltd

HEL 2020-012104
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 17. / 251 §

Oikaisuvaatimus maaomaisuuden kehittäminen ja tontit-palvelun tontit-yksikön päällikön päätöksestä 17.12.2020 (385 §) muuttaa teollisuustontin maanvuokrasopimusta

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun tontit-yksikön päällikön päätöksestä 17.12.2020 (385 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun tontit-yksikön päällikkö on päätöksellään 17.12.2020 (385 §) päättänyt muuttaa Oy Power Trucks Finland Ltd:lle teollisuus- ja varastotarkoitukseen vuokratun tontin 41005/3 vuokrasopimusta muun muassa siten, että vuokrasopimus päättyy 31.12.2021 entisen 31.12.2020 sijaan. Tontit-yksikön päällikön päätöksen 17.12.2020 (385 §) kohdan 3 mukaan rakennuksissa todettu asuminen ja asumiseen liittyvät rakenteet on poistettava 1.9.2021 mennessä, vuokra-alueella ja sillä olevissa rakennuksissa ei saa asua eikä harjoittaa majoitustoimintaa ja mikäli tätä ehtoa vuokra-alueella rikotaan, vuokralainen on velvollinen maksamaan kuukausittain laiminlyönnin ajalta yhden kuukauden vuosivuokraa vastaavan summan sopimussakkona. Ehdon mukaan edellä todettu ei poista vuokranantajan oikeutta hakea vuokrasopimuksen purkua vuokrasopimuksen käyttötarkoitusta koskevan ehdon rikkomisen perusteella. Lisäksi tontit-yksikön päällikön päätöksen 17.12.2020 (385 §) kohdan 6 mukaan vuokralainen on velvollinen maksamaan sopimussakkona 16 700 euroa 31.12.2021 mennessä vuokrasopimuksen nro 19939 voimassaoloaikana tontilla sijaitsevassa rakennuksessa todetun laittoman asumisen takia.

Lisäksi tontit-yksikön päällikön päätöksellä 17.12.2020 (385 §) maanvuokrasopimukseen lisättiin kohdan 9 mukainen ehto siitä, että vuokra-alueesta on ollut voimassa aiempia vuokrasopimuksia, joista ensimmäinen alkoi 1.11.1965 ja että nykyinen vuokra-alueella sijaitseva rakennus on peräisin sopimusten ajalta. Ehdon mukaan vuokra-alueen maaperän ja pohjaveden pilaantuneisuutta ei ole aiempien vuokrasopimusten aikana eikä sopimuksen uusimisen yhteydessä tutkittu ja mikäli vuokra-alueella havaitaan rakentamisen yhteydessä tai muutoin maaperän tai pohjaveden pilaantumista taikka jätteitä maassa, vuokralainen vastaa kustannuksellaan alueen puhdistamisesta sekä alueella olevien jätteiden poistamisesta. Vuokra-alueella ei saa hyödyntää jätteitä maarakentamisessa ilman vuokranantajan erillistä lupaa. Ehdon mukaan vuokralaisen maanvuokrasopimuksessa todetut vuokra-alueen puhdistamiseen liittyvät velvollisuudet koskevat kokonaisuudessaan ensimmäisen maanvuokrasopimuksen alkamispäivän ja voimassaolevan maanvuokrasopimuksen päättymispäivän välistä aikaa.

Muut sopimusehdot pysyvät päätöksen mukaan ennallaan. Oikaisuvaatimuksen kohteena olevan päätöksen sopimusehdot on edellä avattu siltä osin, kun oikaisuvaatimuksen tekijä on tehnyt niistä oikaisuvaatimuksen. Kaikki ehdot on esitetty tämän asian yhteydessä olevassa tontit-yksikön päällikön päätöksessä.

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet tiivistetysti

Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii oikaisua tontit-yksikön päällikön päätöksen 17.12.2020 (385 §) kohtiin 3, 6 ja 9. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan rakennuksessa ei ole todettu 100 % varmuudella asumista ja kaupungin rakennusvalvontapalveluiden edustajat ovat tehneet asiassa vääriä havaintoja ja päätelmiä, jotka eivät oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan perustu todelliseen tilanteeseen tarkastusajankohtana. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan tämä voidaan todeta hänen ja rakennusvalvonnan edustajan oikaisuvaatimuksen liitteenä toimitetusta sähköpostikirjeenvaihdosta. Tontit-yksikön päällikön päätös asiasta perustuu oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan rakennusvalvontapalvelun antamiin virheellisiin tietoihin, tarkastuslausuntoon ja mielipiteisiin, jotka eivät ole olleet todellisia olosuhteita vastaavia ja asian selvittäminen rakennusvalvontapalvelun kanssa on edelleen kesken. Vuokra-alueella ei ole oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan asuttu eikä harjoitettu majoitustoimintaa. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan rakennusvalvontapalvelut on todennut, että koska hallin keskiosassa säilytettiin rakennusliikkeen käytössä ollutta irtainta, varastohuone oli ollut asuinkäytössä. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan vuokra-alueella on toiminut käytettyjä huonekaluja myynyt yrittäjä ja rakennusvalvontapalvelut ovat todenneet majoitukseen käytettyjen sänkyjen tulleen siirretyksi tähän tilaan ja oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan mikäli vastaavia päätelmiä käytettäisiin Ikean tai Gigantin myymälöiden kohdalla, myös nämä olisivat asuinkäytössä. Vuokralaiselle on muodostunut 16 700 euron perusteeton sopimussakkovelvoite tarkoitushakuisten päätelmien perusteella.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan koska vuokra-alueella sijaitsevissa rakennuksissa ei ole asuttu, laittoman asumisen takia ei voida velvoittaa maksamaan 16 700 euroa sopimussakkoa. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan kohtuuton sopimussakkovelvoite ei ole tehdyn maanvuokrasopimuksen ehtojen mukainen, eikä vuokralainen ole rikkonut maanvuokrasopimuksen sopimusehtoa, joka liittyisi asumisperusteeseen. Oikaisuvaatimuksen tekijä on ilmoittanut jättävänsä tutkintapyynnön tarkastusajankohdan todellisten olosuhteiden selvittämiseksi, mikäli sopimussakkoasiaa ei saada oikaisuvaatimusvaiheessa loppuunkäsitellyksi.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan maa-alueen pilaaja vastaa aina ensisijaisesti pilaantuneiden maa-alueiden kunnostuskustannuksista ja vuokralaisella on ollut voimassa oleva maanvuokrasopimus kaupungin kanssa 1.4.2000 alkaen. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan tätä ennen mahdollisesti tapahtunut pilaantuminen ei ole vuokralaisen vastuulla. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan kaupunki on 1960-luvulla ajanut/ajattanut suuren määrän jätteitä, rakennusjätettä ja jätemaita Tattarisuolle maan kantavuuden parantamiseksi eikä vuokralainen voi olla vastuussa tästä toiminnasta.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on myös täydentänyt oikaisuvaatimustaan ja toimittanut tiedoksi hänen ja rakennusvalvontapalvelun edustajan kanssa käytyä sähköpostikirjeenvaihtoa. Oikaisuvaatimuksen tekijä on toimittanut kolme valokuvaa, joiden perusteella oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan rakennusvalvontapalvelut ovat todenneet asumisen vuokralaisen omistamissa rakennuksissa. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei pysty toteamaan valokuvista asumista ja valokuvien perusteella määrätty sopimussakko 16 700 euroa on oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan aiheeton. Oikaisuvaatimuksen tekijä on pyytänyt rakennusvalvontaa esittämään perusteet, joiden mukaan tiloissa on täydellä varmuudella asuttu, mutta oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan näitä perusteita ei ole saatu, joten sopimussakko on tämänkin vuoksi aiheeton.

Oikaisuvaatimus ja oikaisuvaatimuksen täydennys liitteineen ovat tämän esitystekstin liitteinä ja oheismateriaalina.

Föredragande

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Silja Hyvärinen

Mer information fås av

Anne Nahi, valvontalakimies, puhelin: 09 310 64332

anne.nahi@hel.fi

Henna Vennonen, tonttiasiamies, puhelin: 09 310 36464

henna.vennonen@hel.fi