Asemakaavan muutos nro 12935, Etelä-Kaarela, Kannelmäki, tontti 33127/4, Vanhaistentie 6, Helsingin seurakuntayhtymä
Detaljplaneändring (nr 12935) för Kårböle kyrka, Gamlasvägen 6
Beslut
Stadsfullmäktige godkände detaljplaneändring för tomten 4 i kvarteret 33127 i 33 stadsdelen (Kårböle, Gamlas) enligt ritning nr 12935, daterad 4.3.2025, och på de grunder som framgår av detaljplanebeskrivningen.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Detaljplaneändringens centrala innehåll
Detaljplaneändringen gäller tomten 33127/4 i för Kårböle kyrka på Gamlasvägen 6. Detaljplaneändringe gör det möjligt att riva församlingsbyggnaden, som är i dåligt skick, och ersätta denna med en nybyggnad som liknar den nuvarande byggnaden.
Detaljplaneändringen har utarbetats eftersom församlingsbyggnaden vid Kårböle kyrka enligt en utredning av reparationsbehov som utarbetades år 2016 har nått slutet av sin livslängd och största delen av lokalerna har tagits ur bruk på grund av bl.a. problem med inneluften. Dessutom har församlingens lokalbehov minskat. Byggrättens volym har i detaljplaneändringen uppdaterats så att den motsvarar församlingens framtida behov.
I detaljplanelösningen har man syftat till att anpassa en sådan nybyggnad som svarar mot församlingens behov av verksamhetslokaler till RKY-området, den stadsbildsmässigt och landskapsmässigt värdefulla miljön och kyrkan som skyddas.
Byggrätten för kyrkor och församlingslokaler omfattar sammanlagt 2 610 m² vy. Bostäder får byggas på högst 370 m² av ytan. Antalet invånare ökar med 10. I den gällande detaljplanen har tomten byggrätt på 3 745 m² vy, varav 2 717 m² vy har utnyttjats.
Tomtens exploateringstal (e) blir 0,26 efter detaljplaneändringen.
Beslut som detaljplaneändringen bygger på
Detaljplaneändringen bidrar till att staden kan nå sina strategiska mål genom att stadsstrukturen utvecklas på ett hållbart sätt, i första hand genom att förnya och komplettera den befintliga byggda miljön med hänsyn till områdenas särdrag.
Detaljplanelösningen stämmer överens med generalplanen.
Områdets utgångspunkter och nuläge
I området ligger en kyrko- och församlingsbyggnad från år 1968. Byggnaden är ritad av Marjatta och Martti Jaatinen. Den skulpturliknande kyrkodelen är en ca 30 meter hög konformad betongbyggnad och ligger på tomtens högsta punkt. Väster om kyrkodelen finns en långsträckt församlingsbyggnad som är enklare till sin stil och fungerar som kyrkans fundament. Församlingsbyggnaden har kompletterats med en utbyggnad år 1992. Kyrkans gård omkring byggnaderna har en parkliknande karaktär, och stora björkar och tallar växer på gården. Gården är sömlöst hopkopplad med grönområdet Gamlasparken. Vid flygelbyggnaden i tomtens nordvästra del finns en parkering.
För området gäller en detaljplan från år 1966 där Kårböle kyrkas tomt anvisats som kvartersområde för kyrka och andra församlingsbyggnader (YK).
Kvartersområdena är privatägda. Detaljplaneändringen har utarbetats på ansökan och innehållet har förhandlats fram med sökanden.
Detaljplaneändringens kostnader
Det medför inga kostnader för staden att genomföra detaljplaneändringen.
Växelverkan under beredningen av detaljplanen
Den bifogade rapporten om växelverkan innehåller sammandrag av de ställningstaganden från myndigheter och åsikter från intressenter som kommit in under beredningen av detaljplaneändringen samt bemötandena till påpekandena i dessa.
Myndighetssamarbete
I samband med beredningen av detaljplanelösningen har samarbete bedrivits förutom med olika parter inom stadsmiljösektorn också med Museiverket, stadsmuseet och räddningsverket.
Myndigheternas ställningstaganden om programmet för deltagande och bedömning och om beredningsmaterialet gällde rivningen av kyrkans flygelbyggnad och den ersättande nybyggnadens förenlighet med kyrkan och kyrkogården.
De frågor som tagits upp i ställningstagandena har beaktats i planläggningsarbetet så att det i detaljplanen anges bestämmelser om nybyggnadens arkitektur och skyddet av kyrkogården och kyrkobyggnaden.
Åsikter
Åsikterna om programmet för deltagande och bedömning samt beredningsmaterialet gällde den befintliga byggnadens och nybyggnadens säkerhet för fåglar och skyddet av häckningsplatser. En åsikt gällde bostäder i flygelbyggnaden, bostadsgårdar samt skyddet av kyrkobyggnaden, kyrkosalen och kyrkogården. Via responssystemet kom dessutom in en annan åsikt som gällde hyresbostäder, som skulle behövas i Gamlas, och bevarande av tjänster.
Åsikterna har beaktats i planläggningsarbetet så att kyrkobyggnaden och gårdsområdet har skyddats i detaljplanen. Detaljplanen har en bestämmelse som syftar till att minimera risken för att fåglar kolliderar med fönsterytor.
Det kom in två skriftliga åsikter. Dessutom kom en åsikt in via Helsingfors stads respons- och kontaktsystem.
Detaljplaneförslaget offentligt framlagt (65 § i markanvändnings- och bygglagen/lagen om områdesanvändning) 20.11–24.12.2024
Detaljplaneförslaget var offentligt framlagt, vilket kungjordes i enlighet med markanvändnings- och byggnadsförordningen.
Mot detaljplaneförslaget gjordes en anmärkning som kompletterades under framläggningstiden av den som lämnade in anmärkningen. Påpekandena i anmärkningarna gällde antalet glasytor i kyrkobyggnaden som skyddas samt förnyelse av belysningen av allmänna områden och användning av ledlampor.
Myndighetsutlåtanden om detaljplaneförslaget kom in medan förslaget var offentligt framlagt. Påpekandena i utlåtandena gällde dagvattenavloppet i tomtens östra del (HRM) samt räddningsvägar, lyftplatser, reservutgångslösningar och ett skyddsrum (räddningsverket). Museiverkets och NTM-centralens utlåtanden gällde skyddet av kyrkobyggnaden och byggnadens lämplighet för tomten.
Museiverket, samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (HRM), Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (NTM-centralen) samt social-, hälsovårds- och räddningssektorn gav utlåtanden om detaljplaneförslaget.
Åtgärder efter att förslaget varit offentligt framlagt
I rapporten om växelverkan anges anmärkningarna och myndighetsutlåtandena om detaljplaneförslaget i sammandrag och bemötandena till de påpekanden som framförts i dessa.
Det som ingår i påpekandena har beaktats i den utsträckning det är ändamålsenligt med hänsyn till detaljplanemålen.
I detaljplanekartans beteckningar eller bestämmelser och i det övriga materialet gjordes ändringar efter att detaljplanen varit offentligt framlagd. För ändringarna redogörs närmare i detaljplanebeskrivningens näst sista kapitel.
De ändringar som gjorts efter att förslaget varit offentligt framlagt har diskuterats med berörda parter.
Närmare motiveringar
Motiveringarna till detaljplaneändringen framgår mer i detalj av den bifogade detaljplanebeskrivningen.
Befogenheter
Enligt 52 § i lagen om områdesanvändning godkänns detaljplanen av kommunfullmäktige.
Fortsatta åtgärder
Detaljplanelösningen medför ingen avsevärd nytta för markägarna och det finns därför inte behov att tillämpa förfarandet med markanvändningsavtal i enlighet med stadsstyrelsens beslut 26.4.2021 (§ 310).
Kaupunginhallitus 28.04.2025 § 245
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy 33. kaupunginosan (Kaarela, Kannelmäki) korttelin 33127 tontin 4 asemakaavan muutoksen 4.3.2025 päivätyn piirustuksen numero 12935 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.
Esittelijä
Lisätiedot
Anna Villeneuve, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36045
Kaupunkiympäristölautakunta 04.03.2025 § 108
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle
- 4.3.2025 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12935 (liite nro 3) hyväksymistä. Asemakaavan muutos koskee 33. kaupunginosan (Kaarela, Kannelmäki) korttelin 33127 tonttia 4.
Lisäksi lautakunta päätti
- ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville
- antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin, kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin ja muistutukseen. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla:
- ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.
Käsittely
Kaupunkiympäristölautakunta päätti käsitellä seitsemännen esityksen kokouksen kuudentena asiana.
Asian aikana kuultavana oli arkkitehti Heini Hiukka. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Heini Hiukka, arkkitehti, asemakaavoitus, puhelin: 09 31024569
Sakari Mentu, arkkitehti, rakennussuojelu, puhelin: 09 310 37217
Ville Andersson, liikenneinsinööri, liikenne- ja katusuunnittelu, puhelin: 09 310 33029
Harald Arlander, maisema-arkkitehti, kaupunkitila- ja maisemasuunnittelu, puhelin: 09 310 42146
Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 16.09.2024 § 39
Päätös
Yksikön päällikkö päätti hyväksyä asemakaavan 12935 pohjakartan kaupunginosassa 33 Kaarela. Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan kaupunkimittauspalvelut on valmistanut asemakaavan pohjakartan:
Asemakaavan numero: 12935
Kaupunginosa: 33 Kaarela
Kartoituksen työnumero: 26/2024
Pohjakartta valmistunut: 30.8.2024
Tasokoordinaatisto: ETRS-GK25
Korkeusjärjestelmä: N2000
Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.
Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asiakkuusjohtaja on päätöksellä (4§/1.6.2017) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 8 § 2 momentin 7 kohdan toimivallan hyväksyä kaavoja varten valmistetut pohjakartat kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden kaupungingeodeetille sekä kartat ja paikkatiedot -yksikön päällikölle.
Lisätiedot
Merja Kyyrö, vastaava kartoittaja, puhelin: 09 310 31911
Timo Tolkki, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 31883
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 7.3.2024
Museoviraston ja alueellisten vastuumuseoiden välisen työnjaon mukaisesti Museovirasto vastaa lausunnon antamisesta.
Lisätiedot
Anne Salminen, tutkija, puhelin: 310 36501
Detta beslut publicerades 13.05.2025
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
- av en myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde
- av förbund på landskapsnivå och kommuner för vars område den markanvändning som anges i planen har konsekvenser eller för vars område byggnadsordningen har konsekvenser
- av en registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess verksamhetsområde.
Besvärstid
Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast den sista dagen av besvärstiden under besvärsmyndighetens öppettid.
En kommunmedlem, en part eller en annan aktör som har besvärsrätt anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Besvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag.
Besvärsmyndighet
Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Besvär anförs primärt via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Förvaltningsdomstolens besöksadress är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Förvaltningsdomstolen är öppen måndag–fredag kl. 8.00-16.15.
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
Till besvärsskriften ska fogas
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Föredragande
Upplysningar
Anna Villeneuve, stadssekreterare, telefon: 09 310 36045