En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Opetussuunnitelman muutos, Helsingin kaupungin ruotsinkieliset peruskoulut

HEL 2020-012261
§ 104

Precisering i den skolvisa läroplanen för Kottby lågstadieskola

Direktören för svenska servicehelheten

Beslut

Direktören för den svenska servicehelheten beslöt att godkänna preciseringen i läroplanen för Kottby ls enligt skolans förslag.

Beslutsmotivering

Utbildningsstyrelsen gav 10.2.2020 en föreskrift om ändringar och kompletteringar i kapitel 6, Bedömning av lärande, i Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. De nationella grunderna togs i bruk i sin helhet i den lokala läroplanen. Utbildningsstyrelsen fattade även beslut om vilka preciseringar som ska göras i den lokala läroplanen.

Målet med de nationella ändringarna och kompletteringarna var att förenhetliga bedömningen av lärande på nationell nivå, öka jämlikheten vid bedömningen och minska på tolkningsmöjligheterna. Dessutom var syftet att främja bedömningskulturen i skolorna så att den blir mera systematisk och öppen. Elevers delaktighet och samarbetet mellan hem och skola betonades också.

De svenska skolorna följer för närvarande de riktlinjer som gavs i samband med att den gemensamma bedömningsmodellen utarbetades och godkändes 2018. I och med den ges elever i åk 1-6 ett läsårsbetyg medan mellanbedömningen har skett i form av ett lärandesamtal. Elever i åk 7-9 får ett mellanbetyg samt deltar i lärandesamtal där lärandet, framstegen och bedömningen diskuteras.

Sektionen beslöt den 15 september 2020 (18§) att elever i åk 1-7 ges ett läsårsbetyg, men lämnade det upp till skolorna att precisera vilka mellanbetyg som ges. Det beslöts även att elever i åk 8-9 får åtminstone ett mellanbetyg.

De svenska grundskolorna har under hösten 2020 utvärderat den gemensamma bedömningsmodell som utarbetades år 2018. I samband med utvärderingen har skolorna kommit fram till att i årskurs 6, årskurs 9 och i påbyggnadsundervisningen tillägga en mellanbedömning i form av ett mellanbetyg.

Denna ändring i den kommunala läroplanen godkändes av utbildningsnämndens svenska sektion 17.11.2020 (§10) Skolorna kan, om de så önskar, göra vissa ytterligare preciseringar i de skolvisa läroplanerna.

Preciseringar i den skolvisa läroplanen

De skolvisa preciseringarna för Kottby ls har utarbetats av rektor och lärarrepresentanter och även diskuterats i kollegiet under hösten 2020. Skolan har samarbetat med övriga skolor i norra distriktet. De preciseringar som föreslås i den skolvisa läroplanen är i bilagan skrivna i grönt.

Delaktighet i den skolvisa läroplansprocessen

Skolans elevkår och direktion har hörts i ärendet. Direktionen hördes genom att direktionens ordförande sammanfattade direktionens åsikter på distans och rapporterade till rektorn under tidsperioden 18.11-1.12.2020. Direktionen framförde att de skolvisa preciseringarna är bra, och inga konkreta förslag på förändringar kom fram.

Skolans elevkårs styrelse hördes genom ett möte 8.12.2020. Elevkårens styrelse framförde att

Lärandesamtal:

Tycker de är bra, föräldrarna kan hjälpa och hänger med om vad som händer.
• 
De är bra, så vet alla om det går bra eller dåligt.
Bättre om föräldrarna på plats, kan visa böcker och häften och hur det går i skolan.
Ingen skillnad om via Teams eller föräldrarna kommer till skolan, lättare för föräldrar via nätet.
Kan vara svårt för föräldrar att hitta en tid att komma till skolan.

Sifferbetyg:

Helt okej, lättare att förstå.
Bra med exakta vitsord.
Fyran är passlig ålder att börja med sifferbetyg.

Mellanbetyg:

Är bra, man kan förbättra sig och koppla av.
Gärna redan från fyran om man får siffror på våren på åk 4
Helst mellanbetyg redan i januari, hinner jobba bättre under vårterminen.

Uppförande:

Bra att få veta om man uppför sig bra.
Bra med samma skala som i det andra betyget.
Bra med förklaringar vad de olika siffrorna betyder, hur man skall bete sig för att få någon siffra.

Skolans direktion sände därefter de föreslagna preciseringarna till den skolvisa läroplanen för direktörens godkännande.

Bedömning av hur det påverkar barnen

De gemensamma kommunala preciseringarna i Helsingfors stads grundskolors läroplan betonar elevens delaktighet och individuella lärstig genom individuella lärandemål, lärandesamtal, synliggörande av lärandet genom portfoliolärandet, konstruktiv handledning och vårdnadshavarnas delaktighet. Genom dessa gemensamma riktlinjer kan vi bättre säkerställa en jämlik och högkvalitativ bedömningskultur som stöder eleverna i det livslånga lärandet. Särskilt i läroplansarbetet på skolnivå är såväl elever, vårdnadshavare, som personal delaktiga.

Mer information fås av

Niclas Rönnholm, chef för den grundläggande utbildningen, telefon: 09 310 86219

niclas.ronnholm@hel.fi

Beslutsfattare

Niclas Grönholm
direktören för svenska servicehelheten