Hankinta, koronaneuvontapalvelu, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2020-013187
Ärendet har nyare handläggningar
§ 9
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Koronaneuvontapalvelun hankinta

Direktör för hälsovårds- och missbrukartjänster

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti käydyn tarjouskilpailun perusteella valita koronaneuvontapalvelun palveluntuottajaksi Luona Hoiva Oy:n.

Koronaneuvontapalvelun sopimuskausi on 1.4.2021-31.3.2022. Hankintaan sisältyy optiona sopimuskauden jatkaminen yhdellä enintään yhden vuoden mittaisella optiokaudella.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo perussopimuskaudella on noin 3 000 000 euroa. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen siihen asti, kunnes palveluntuottaja toimittaa rikosrekisteriotteensa ja hankintayksikkö on tarkastanut ja hyväksynyt otteet.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali- ja terveystoimiala toteuttaa Covid-19 -pandemian (myöhemmin korona) aikana koronaneuvontapalvelua, johon ohjataan kuntalaisten koronaan liittyvät puhelinyhteydenotot ja sähköiset yhteydenotot. Hankinnan kohteena oleva koronaneuvontapalvelu on etänä tapahtuvaa puhelinpalvelua, joka sisältää yksilöllistä koronaan liittyvää terveysneuvontaa ja ohjantaa, hoidontarpeen arviointia, hoitoon ohjausta ja tarvittaessa ajanvarausta sekä asiakaspalvelua. Palvelu sisältää myös korona omaolo-oirearvioiden ja muiden koronaan liittyvien sähköisten yhteydenottojen hoitamista palvelun aukioloajan puitteissa. Palvelua tarjotaan kaikkina vuoden päivinä klo 8-18 välisenä aikana puhelinpalvelun osalta. Sähköisten palveluiden osalta koronaneuvontapalvelua tarjotaan vuorokauden ympäri kaikkina vuoden päivinä. Puhelinpalveluun sisältyy optiona palvelun tuottaminen myös klo 7-8 ja klo 18-20 välisenä aikana.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 15.12.2020, § 274. Samalla lautakunta oikeutti terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätökset, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset, päättämään optiokauden käyttöönotosta sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankintamenettely

Koronaneuvontapalvelun hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa hankintailmoitukset.fi 24.12.2020 julkaistulla hankintailmoituksella. Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu.fi -portaalissa 25.1.2020 klo 12.00 mennessä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille ja palvelulle asetettavat soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Tarjouksen valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka peruste on halvin kokonaishinta. Kokonaishinta muodostui hoidetun puhelun (euroa/hoidettu puhelu) ja sähköisen asioinnin (euroa/hoidettu asiakokonaisuus) yhteenlasketusta hinnasta.

Palvelun laatu oli huomioitu tarjouspyyntöasiakirjojen vähimmäisvaatimuksissa.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä ja kilpailutusta koskevia lisätietokysymyksiä 13.1.2021 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi -portaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä 17 lisätietokysymystä, joihin vastattiin 15.1.2020.

Saatu tarjous ja tarjouksen tarkastaminen

Tarjouspyynnössä asetettuun määräaikaan 25.1.2021 klo 12.00 mennessä tarjouksen jätti yksi tarjoaja: Luona Hoiva Oy.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Tarjoajan soveltuvuutta, tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin tarjouspyynnön kysymyksiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneen tarjouksen tarjouspyynnönmukaisuuden. Luona Hoiva Oy:n tarjous todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi. Tarjotun hinnan todettiin vastaavan hankinnan kohdetta.

Hankintasopimus

Luona Hoiva Oy:n kanssa tehdään hankintasopimus.

Koronaneuvontapalvelun sopimuskausi on 1.4.2021-31.3.2022. Hankintaan sisältyy optiona sopimuskauden jatkaminen yhdellä enintään yhden vuoden mittaisella optiokaudella.

Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua. Sopimus voidaan lisäksi molemmin puolin irtisanoa päättymään kuuden kuukauden kuluttua kirjallisen irtisanomisilmoituksen päiväyksestä. Palveluntuottajan irtisanoessa sopimuksen, sen on vastattava sopimuksen velvoitteiden täyttämisestä, kunnes tilaaja on siirtänyt toimintansa toiselle palveluntuottajalle, kuitenkin enintään 12 kuukautta.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Mer information fås av

Timo Lukkarinen, terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42611

timo.lukkarinen@hel.fi

Johanna Kahilakoski, kilpailutus- ja sopimuspäällikkö, puhelin: 09 310 21831

johanna.kahilakoski@hel.fi

Beslutsfattare

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja