En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Hankinta, Verkkosaaren vähähiilinen viherkortteli hanke-ehdotusten hiilijalanjäljen yhteismitallisuuden arviointi, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2020-014009
Ärendet har nyare handläggningar
§ 9

Verkkosaaren pohjoisosan vähähiilisen viherkorttelin laatukilpailun kilpailuehdotusten hiilijalanjäljen yhteismitallisuuden arviointi

Enhetschef

Päätös

Ympäristönsuojelu- ja ohjaus yksikön päällikkö päätti tilata Bionova Oy:n 20.11.2020 tarjouksen mukaisesti Verkkosaaren pohjoisosan vähähiilisen viherkorttelin laatukilpailun kilpailuehdotusten hiilijalanjäljen yhteismitallisuuden arvioinnin hankinnan hintaan 12 000 e (alv 0%) eli 14 880 e (sis. alv 24 %).

Kustannuksista 6 000 e (alv 0%) maksetaan kaupunkiympäristön toimialan maaomaisuuden kehittäminen ja tontit palvelun tontit yksikön asuntotonttien osalta ja 6 000 e (alv 0%) kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat palvelukokonaisuuden ympäristöpalvelun osalta. Maksavat tahot vastaavat osuuksiensa tilaamisesta erikseen.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunki luovuttaa vähähiilisen viherkorttelin laatukilpailulla Kalasataman Verkkosaaren pohjoisosan asuinkerrostalotontit (AK) 10656/1 ja 2. Tontille 1 tulee toteuttaa sääntelemättömiä vapaarahoitteisia omistus – ja/tai vuokra-asuntoja sekä tontille 2 vapaarahoitteisia omistusasuntoja Hitas I-ehdoin. Kaupunki myy tai vuokraa tontin 1 sekä vuokraa tontin 2.

Molemmat tontit varataan korkealaatuisimmaksi arvioidun kilpailuehdotuksen esittäneelle toteuttajalle tai toteuttajaryhmälle. Kilpailun tavoitteena on saavuttaa arkkitehtonisesti korkeatasoinen mahdollisimman vähähiilinen ja erittäin energiatehokas viherkortteli. Laatukilpailu päättyy perjantaina 19.3.2021 klo 12.

Tämän hankinnan kohteena on laatukilpailussa osallistujien toimittamien kilpailuehdotusten (tarjousten) hiilijalanjäljen todentaminen. Koska hiilijalanjäljen laskentakäytännöt ovat uusi asia ja lopulliset laskentakäytännöt vielä muotoutumassa, on oleellista, että kilpailuehdotusten keskinäinen yhteismitallisuus pystytään varmentamaan ulkopuolisen puolueettoman tahon toimesta.

Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut on tehnyt markkinakartoitusta ja konsultoinut muun muassa Green Building Council Finlandia hiilijalanjälkiarvioinnin hankinnasta. Tämän pohjalta on päädytty suorahankintaan seuraavilla perusteilla:

  • Bionova on ainoana yrityksenä ollut mukana kehittämässä asiantuntijapaneelissa ympäristöministeriön arviointimenetelmää. Millään muulla yrityksellä ei ole niin syvällistä tietämystä menetelmän vaatimuksista ja kehittämisvaiheessa tehdyistä valinnoista.
  • Mahdolliset muut tarjoajat ovat laatukilpailussa eri konsortioissa mukana ja ovat siten jäävejä.
  • Bionova ei itse osallistu laatukilpailussa mihinkään tarjoajien konsortioon.
  • Myös nämä muut mahdolliset tarjoajat käyttävät olemassa olevan tiedon ja kokemusten mukaan Bionovan laskentatyökalua.
  • Bionova on kehittänyt, omistaa ja myöntää lisenssit laskentatyökalulle, joka on lähestulkoon ainut Euroopan markkinoilla käytössä oleva laskentaohjelmisto, joka ainoana varteen otettavana laskentaohjelmistona tukee ympäristöministeriön arviointimenetelmää.
 

Suorahankinnan perusteet

Hankintalain 1397/2016 40 § suorahankinta kohdan 2 mukaan teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.

Mer information fås av

Petteri Huuska, ympäristösuunnittelija, puhelin: 09 310 28905

petteri.huuska@hel.fi

Beslutsfattare

Laura Walin
yksikön päällikkö

Bilagor

1. Kilpailuohjelma
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.