Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 10.1.2021, Runeberginkadun ja Malminrinteen risteys

HEL 2021-000720
Ärendet har nyare handläggningar
§ 81
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, kompastuminen

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 21.1.2021 esittänyt kaupungille 25,00 euron suuruisen korvausvaatimuksen. Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakija on 10.1.2021 kello 14.00 kompastunut astuttuaan kuoppaan, joka oli muodostunut asfaltin reunan murtumisesta. Hakija on kertonut tapahtumapaikaksi Runeberginkadun ja Malminrinteen risteyksen.

Hakijaa on pyydetty tarkentamaan vahinkopaikan sijaintia 26.4.2021. Hakija on toimittanut uuden kartan, jossa vahinkopaikka on Malminkadun ja Runeberginkadun liittävän liikenneympyrän välittömässä läheisyydessä. Lisäksi hakija on maininnut, että vahinkopaikan tilanne ei ole enää sama, koska muun muassa lumiaurat ovat menneet kyseisestä kohdasta monta kertaa.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Pääkadun ja erittäin vilkkaan liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä ei ole vaurioita yksittäisiä viivahalkeamia lukuun ottamatta ja urasyvyys on vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen kevyen liikenteen väylän (III-luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita.

Vahinkopaikka on jalkakäytävä, joka on luokiteltu osittain sekä I- ja III-hoitoluokkaan.

Vahinkopaikan rakenteellisesta kunnosta on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikassa ei asfaltin pinnassa ole sellaista rakenteellista vikaa, joka vaatisi kunnossapidollisia toimenpiteitä eikä siellä ole sellaisia tehty vahinkopäivänä eikä sen jälkeen.

Kadun kunnossapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Selvitysten perusteella vahingon aiheuttaja ei ole ollut asfaltin pinnassa oleva rakenteellinen vika. Myös hakijan lisäselvitys viittaa siihen, että vahinko on saattanut johtua lumitilanteesta eikä rakenteellisesta viasta. Helsingin kaupunki ei vastaa talvikunnossapidosta kyseisellä vahinkopaikalla, vaan siitä vastaa kohdalla oleva kiinteistö.

Edellä esitettyjen seikkojen perusteella kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Mer information fås av

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö