Vahingonkorvaus, autovaurio, 25.2.2021, Iso Roobertinkatu 34

HEL 2021-003244
Ärendet har nyare handläggningar
§ 77
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 11.3.2021 esittänyt kaupungille yksilöimättömän suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui 25.2.2021 kello 17.15 ajettaessa lumikasaan osoitteessa Iso-Roobertinkatu. Hakija vaatii korvausta ajoneuvon korjauksesta aiheutuneista kustannuksista.

Kadun kunnossapito käsittää ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten moottoriajoneuvoliikenteen, jalankulun ja polkupyöräilyn, tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta taholta. Saadun selvityksen mukaan katualueen lumet aurataan ajoradan reunaan tai pysäköityjen ajoneuvojen viereen. Lumen kasaaminen ajoradan pysäköintikaistan reunaan on sallittua. Lunta voidaan varastoida tilapäisesti kaupungin katualueilla, kunnes se ajetaan pois lumen säilytyspaikkoihin. Kyseessä on yleinen käytäntö, ja erityisesti lumisena talvena, vastaavaa tilapäisen varastoinnin tarvetta esiintyy enemmän.

Forecan tilastoissa Kaisaniemen sääaseman mittausten mukaan helmikuun lumikertymä on ollut suuri. Lumikertymä on ennen vahinkoa ja vahinkopäivää edeltävinä päivinä ollut noin 25-28 cm.

Pelkkä lumen väliaikainen varasointi katualueelle ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitäjä vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti. Asianmukaisen kunnossapidon tasoa arvioitaessa otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet.

Vahingonkärsijän oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

Edellä esitettyjen seikkojen perusteella, kaupunki on toiminut asianmukaisesti ja yleisen käytännön mukaan varastoimalla lunta väliaikaisesti sallitulla tavalla. Lumikasa vahinkopaikalla on ollut helposti havaittavissa ja vahinko olisi ollut vältettävissä toisen ajolinjan valinnalla. Kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään. Kaupunki ei näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Mer information fås av

Sara Hagström, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 34723

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö