En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Vahingonkorvaus, taloudellinen menetys 15.2.2021, Länsisatama

HEL 2021-003273
Ärendet har nyare handläggningar
§ 116
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus vahingoittuneesta untuvatakista

Enhetschef

Päätös

Yksikön päällikkö päätti, että hoitaja ********** (jäljempänä hakija) korvataan kohtuussyistä Länsisataman terminaali 1 koronatestauksen drive in-pisteellä 15.2.2021 vahingoittuneen untuvatakin arvo 299,95 euroa.

Päätöksen perustelut

Korvaushakemuksessa hakija vaatii sosiaali- ja terveystoimialaa korvaamaan hänen Länsisataman terminaali 1 koronatestauksen drive in-pisteellä 15.2.2021 vahingoittuneesta untuvatakistaan 299,95 euroa. Korvaushakemuksen ja liitteenä olevan maksutositteen perusteella untuvatakki oli hankittu tammikuussa 2021.

Hakijan selvityksen mukaan vahingon sattumispäivänä hän oli työskennellyt ulkona Länsisataman terminaali 1 koronatestauksen drive in-pisteellä. Hänellä oli kyseinen oma untuvatakki työtakin alla. Hakija oli mennyt lämmittelemään teltassa olevan lämmityslaitteen viereen. Hän oli ollut lämmityslaitteen lähellä enintään yhden minuutin. Lämmityslaite oli niin kuuma, että untuvatakin helma suli käyttökelvottomaksi ja untuvat tursusivat ulos. Takkia ei voi korjata.

Esimiehen selvityksen mukaan hän on käynyt katsomassa lämmityslaitteita ja todennut ne erittäin kuumiksi. Syynä ei ole työntekijän huolimattomuus vaan liian kuumalle asetettu lämmityslaite. Hän oli nähnyt kuvan vahingoittuneesta takista.

Johtavan ylilääkärin selvityksen mukaan sataman koronanäytteenotto on järjestetty Helsingin kaupungin eri toimijoiden ja Huslabin yhteistyönä. Sataman terveysneuvonnassa ei ole tiedossa lämmityslaitteista vastaava taho, todennäköisesti infran rakentamisvastuisen Staran alaista. talviolosuhteissa ulkotiloissa tapahtuvan työskentelyn kannalta näytteenottotelttojen lämmittäminen on välttämätöntä ja pienelle teholle säädettyjen laitteiden teho ei riitä. Selvityksen perusteella lämmityslaitteen ympärillä ei ole esimerkiksi suojaavia kaiteita. Selvityksestä saa käsityksen, että työntekijää ei perehdytyksen aikana ole varoitettu lämpölaitteista. Johtava ylilääkäri puoltaa vahingon korvaamista.

Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa. Virheellisellä teolla tai laiminlyönnillä ja esinevahingolla on oltava syy-yhteys.

Asiassa ei ole esitetty sellaisia tietoja tai sellaista näyttöä, jonka perusteella voitaisiin todeta, että hakijalle sattunut vahinkotapahtuma olisi johtunut Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan työntekijän virheestä tai laiminlyönnistä.

Mikäli sosiaali- ja terveystoimiala ei ole vahingonkorvauslain nojalla korvausvelvollinen, voidaan aiheutunut vahinko kuitenkin harkinnan mukaan korvata kohtuussyistä osittain tai kokonaan.

Korvausmäärää arvioitaessa otetaan huomioon käyttöikään perustuva vähennys. Lähtökohtaisesti uushankintaa ei korvata.

Edellä todetun perusteella, ottaen huomioon untuvatakin todennäköisen arvon, katsotaan kohtuulliseksi korvausmääräksi 299,95 euroa.

Päätöksenteon tuen päällikön toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätökseen 23.8.2018 § 121.

Mer information fås av

Lasse Mäkinen, lakimies, puhelin: 09 31037677

lasse.makinen@hel.fi

Beslutsfattare

Marika Noso
yksikön päällikkö

Bilagor

1. Vahingonkorvausvaatimus 15.2.2021
Bilagan publiceras inte på internet.
2. johtavan ylilääkärin selvitys
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.