Hankinta, Lauttasaaren ja Koivusaaren metroasemien ja kuilujen sekä Lauttasaaren kesämaja-alueen kunnossapito, Liikenneliikelaitos HKL

HEL 2021-003849
Ärendet har nyare handläggningar
§ 40

Lauttasaaren ja Koivusaaren metroasemien ja kuilujen sekä Lauttasaaren kesämaja-alueen kunnossapito

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tilata Lauttasaaren ja Koivusaaren metroasemien ja kuilujen sekä Lauttasaaren kesämaja-alueen kunnossapidon Rata ja Talohuolto RTH Oy:ltä yhteensä enintään 350.000,00 euron kokonaishintaan tarjouksen 3H21, 17.3.2021 mukaisesti.

Lisäksi toimitusjohtaja päätti hyödyntää tarjouspyynnön mukaisen option Lauttasaaren kesämaja-alueen sisäsiivouksista ja tilata ko. palvelun Rata ja Talohuolto RTH Oy:ltä yhteensä enintään 50.000,00 euron kokonaishintaan tarjouksen 3H21, 17.3.2021 mukaisesti.

Sopimus kunnossapidosta ja option mukaisesta palvelusta tehdään neljän vuoden sopimuskaudelle kaudeksi 1.5.2021 – 30.4.2025.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos järjesti tarjouskilpailun (3H21, 16.2.2021) Lauttasaaren ja Koivusaaren metroasemien ja kuilujen sekä Lauttasaaren kesämaja-alueen kunnossapidosta. Lisäksi tarjouspyyn-töön sisältyi optiona mahdollisuus tilata Lauttasaaren kesämaja-alueen sisäsiivoukset. Ko. option tarjoaminen ei ollut pakollista eikä option tarjoushinta vaikuttanut tarjousten vertailuun.

Hankintamenettelynä käytettiin EU-kynnysarvon alittavaa avointa me-nettelyä. Menettelyssä millä tahansa yrityksellä oli mahdollisuus osal-listua tarjouskilpailuun kaikille saatavilla olevien tarjousasiakirjojen avulla. Tarjousasiakirjojen määräaika oli 18.3.2021 klo 12:00.

Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti kaksi (2) alan yritystä:

  • Kotikatu Oy
  • Rata ja Talohuolto RTH Oy

Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:

  1. Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Tarjousten vertailu

Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Kaikki tarjouksen jättäneet tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä esitetyt vähimmäisvaatimukset ja kaikki saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia, joten tarjousten vertailu tehtiin kaikkien saatujen tarjousten osalta.

Tarjouskilpailun ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus seuraavin painoarvoin:

1. Hinta 80%

  • Tarjoushinnoista laskettiin kullekin tarjoajalle vertailuhinta. Vertailuhinnat on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa.
  • Edullisimman vertailuhinnan saanut tarjous sai täydet hintapisteet (80 pistettä). Muiden tarjousten hintapisteet laskettiin kaavalla (alhaisin hinta / tarjottu hinta) x 80 pistettä.

2. Laatu 20%

  • Laadun vertailuperusteena käytettiin tarjoajien soveltuvuuden vähimmäisvaatimukset ylittävää osuutta. Laatuarvioinnin perusteina oli Tarjoajan nimeämän vastaavan työnjohtajan osaaminen ja kokemus.
  • Laatutekijät ja arviointi on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa. Laatupisteet skaalattiin siten, että parhaimmat absoluuttiset laatupisteet saanut tarjous sai täydet 20 laatupistettä ja muiden tarjousten laatupisteet laskettiin kaavalla (saadut absoluuttiset laatupisteet/parhaat absoluuttiset laatupisteet) x 20 pistettä.

Vertailupisteet laskettiin hinta- ja laatupisteiden yhteenlaskettuna summana.

Näin tarjoajat on saatu seuraavaan paremmuusjärjestykseen:

Sija Tarjoaja Pisteet
1. Rata ja Talohuolto RTH Oy 100,00
2. Kotikatu Oy 42,51

Tarjoajien tarjoushintojen suuren eron vuoksi hankintayksikkö pyysi täsmennyspyynnöllä Rata ja Talohuolto RTH Oy:tä vahvistamaan sitoutumisensa tarjoushintaansa. Toimittajalta saatiin vahvistus ja se katsottiin riittäväksi.

Tarjousten vertailutaulukko on päätöksen liitteenä.

Mer information fås av

Mari Hyvärinen, tekninen isännöitsijä, puhelin: 09 310 35797

mari.hyvarinen@hel.fi

Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 34879

eeva.lindroos@hel.fi

Beslutsfattare

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Miika Tetri
lakimies