En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Vahingonkorvaus, autovaurio, 11.6.2021, Professorintie

HEL 2021-007796
Ärendet har nyare handläggningar
§ 189
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Enhetschef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 23.6.2021 esittänyt kaupungille yksilöimättömän suuruisen korvausvaatimuksen. Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvon pohjapanssari ja puskuri vaurioituivat niiden osuessa ajoradalle tehtyyn korotukseen 11.6.2021 klo 20.00 osoitteessa Professorintie. Hakijan näkemyksen mukaan kyseinen hidaste ei täytä sille asetettuja vaatimuksia hidasteen jälkeisen asfaltin huonon kunnon vuoksi.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Vahinkopaikka kuuluu Helsingin kaupungin kunnossapidettäviin alueisiin.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys kaupunkiympäristön toimialan kunnossapidon projektinjohtajalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla on korotettu suojatie. Korotettu suojatie on silmämääräisesti mitoitukseltaan kunnossa. Hidasteen jälkeiset urat ovat olleet marraskuussa 2021 tehdyissä mittauksissa noin 2,5 cm. Urasyvyys on voinut lisääntyä kesäkuun jälkeen.

Kadun asfaltin kulutuskerros Professorintiellä on uudelleenpäällystetty vuonna 2018. Kadulla on hiljainen päällyste, jossa runkokiviaines on pienempää ja päällyste kuluu siten nopeammin, pääasiassa nastarenkaiden vaikutuksesta, kuin tavanomainen päällyste. Korotetun suojatien välittömässä läheisyydessä kiihdytykset ja jarrutukset aiheuttavat kuluttavaa rasitusta päällysteelle. Kadulla on ollut jonkin verran urautumaa päällysteessä, mutta ei siinä määrin, että se olisi aiheuttanut vielä urapaikkauksen tai uudelleenpäällystyksen tarvetta. Katu uudelleenpäällystetään seuraavan kerran muutaman vuoden sisällä.

Korotetulla suojatiellä on tarkoitus hidastaa ajoneuvon nopeutta ja varoittaa erityisestä vaarasta. Kyseisessä kohdassa on hidasteelle erityistarve, koska välittömässä läheisyydessä on koulu. Liian suuri tilannenopeus hidastetta ylitettäessä saattaa aiheuttaa vaurioita ajoneuvolle. Kadulla on 40 km/h nopeusrajoitus ja näkyvyys tapahtumapaikalla on hyvä.

Korotuksiin tulee hidastaa voimakkaasti. Ajoneuvojen ominaisuudet vaihtelevat, ja ajonopeus on suojatiekorokkeiden, töyssyjen ja kadun muiden epätasaisuuksien kohdalla valittava kunkin ajoneuvon ominaisuuksien mukaan.

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Vahingonkärsijän oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Vahinkopäivä 11.6.2021 on ollut selkeä ja poutainen, joten näkyvyys on ollut hyvä. Hakija on ilmaissut havainneensa syvät ajourat ollessaan korokkeen päällä. Saadun selvityksen mukaan urautumista ei ole siinä määrin, että se olisi aiheuttanut vielä urapaikkauksen tai uudelleenpäällystyksen tarvetta. Kadun tyydyttävästä kunnosta huolimatta ko. urautumiin on tehty urapaikkausta marraskuussa 2021. Kadun liikennemäärä on noin 6600 ajoneuvoa arkivuorokaudessa. Kyseiseen korotettuun suojatiehen liittyen löytyy palautejärjestelmästä yhteensä kaksi palautetta, toinen vuodelta 2018 ja toinen vuodelta 2021. Kaupungille ei ole esitetty muita vahingonkorvausvaatimuksia kyseistä korotetusta suojatiestä.

Kaupunki katsoo, että kadun päällyste on ollut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Edellä esitetyin perustein vahinko ei ole aiheutunut kaupungin tuottamuksesta eikä kaupunki ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään. Kaupunki ei näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Mer information fås av

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö