En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Vahingonkorvaus, autovaurio, 1.7.2021, Kraputie 2, kaupan takapiha

HEL 2021-008151
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 21. / 597 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 30.9.2021 § 165 (autovaurio)

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 30.9.2021 § 165 tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 30.9.2021 § 165 päätöksellään hylännyt 1.7.2021 kello 16.30 osoitteessa Kraputie, K-marketin kiinteistön kiertävällä tiellä tapahtuneeseen autovaurioon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vaatimuksensa vahingonkorvauksesta 1.7.2021 noin kello 16.30 Kraputie, K-marketin kiinteistön kiertävällä tiellä tapahtuneeseen autovaurioon liittyen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija on kertonut oikaisuvaatimuksessa, että montun reuna oli ollut todella terävä, ja se on ollut omiaan aiheuttamaan vaurion matalaprofiiliseen renkaaseen. Hakijan mukaan tilanteessa ei ole ollut kuopan väistämismahdollisuutta vastaantulevasta liikenteestä johtuen. Oikaisuvaatimuksen mukaan monttua ei ole lukuisista pyynnöistä huolimatta kunnostettu.

Perustelut

Lautakunta viittasi yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen sekä yhtyi yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Vahinkotapahtuma ei yksistään synnytä kaupungin vahingonkorvausvastuuta, vaan edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan sekä vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten että kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Vahinkopaikka on hoitoluokkaan III kuuluva vähäliikenteinen tonttikatu, jonka päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita.

Kaupungin asiakaspalvelujärjestelmään on saapunut ilmoitus kyseisestä kuopasta 27.5.2021. Ilmoittajalle on tuolloin kerrottu kaupungin suunnittelevan kuopan korjaamista kesän 2021 aikana. Kaupungille ei ole saapunut muita ilmoituksia tai vahingonkorvausvaatimuksia liittyen kyseiseen kuoppaan ennen vahinkotapahtumaa 1.7.2021. Toinen ilmoitus kyseisestä kuopasta on saapunut kaupungille vasta vahinkotapahtuman jälkeen, 5.7.2021, ja kuoppa on korjattu 13.7.2021. Kaupungille on saapunut ilmoitus 15.6.2021 kahdesta Kraputiellä olevasta kuopasta, mutta nämä kuopat ovat sijainneet eri kohdissa Kraputiellä kuin kyseessä oleva kuoppa.

Kaupunki on pyytänyt kadun kunnossapidosta vastaavalta selvityksen oikaisuvaatimuksen johdosta. Saadun selvityksen mukaan kuoppaa ei ole paikattu aikaisemmin, koska usein keväisin paljastuu lukuisa joukko talven aikana syntyneitä päällystevaurioita eikä kaikkia samoihin aikoihin ilmestyneitä reikiä voida paikata samaan aikaan. Vaurioita korjataan kevään ja kesän aikana. Kraputie on vähäliikenteinen asuntokatu, kadulta on ajoyhteys vain muutamaan rakennettuun kiinteistöön. Keväällä 2021 Kraputieltä on saatu palautetta kadulla olevista rei'istä. Reikiä on merkitty palautejärjestelmään eri kohtiin katua. Vaurioita on korjattu eri aikoina, koska korjaustapa ja korjauksessa käytettävät materiaalit voivat poiketa toisistaan. Selvityksessä on lisäksi todettu, että hakijan vaurioitunut rengas on erittäin matalaprofiilinen erikoisrengas 285/30 R 22.

Kunnossapidosta vastaava on todennut aikaisemmassa selvityksessään hakijan valokuvan perusteella, että kuopan halkaisija on ollut noin 50 cm ja syvyys noin 4 cm, ja ettei kuoppa ole näyttänyt erityisen teräväreunaiselta.

Vahingonkorvauslain mukaan vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai evätä kokonaan, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon.

Matalaprofiiliset renkaat ovat erityisen herkkiä vahingoittumaan. Ajoväylien laatuvaatimuksia ei voida asettaa tällaisten ääriarvojen mukaan. Erikoisrenkaiden käyttäjän voidaan katsoa ottavan tietoisen riskin.

Tieliikennelain mukaan tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ajoneuvon kuljettajan on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Hakija on kertonut olleensa tietoinen kadun kunnosta ja kadulla sijainneesta kuopasta, joten vahinkopaikka on ollut hakijalle tuttu. Kadun nopeusrajoitus on 30 km/tunnissa. Juuri ennen vahinkopaikkaa on lisäksi varoitettu liikennemerkillä tienkohdasta, jossa liikkuu usein lapsia. Vahinko on tapahtunut kesällä valoisaan aikaan ja sää on ollut vahinkohetkellä selkeä ja poutainen. Kuoppa on siten ollut havaittavissa ja väistettävissä vastaan tulleesta liikenteestä huolimatta.

Kaupunki katsoo edellä esitetyin perustein toimineensa huolellisesti kadun kunnossapidossa. Kyseinen kuoppa ei ole kaupungin näkemyksen mukaan aiheuttanut kokonsa, sijaintinsa ja vahinkoaikaan vallinneiden olosuhteiden vuoksi sellaista vaaraa, ettei vahinkopaikan kunnon voitaisi katsoa täyttäneen III-hoitoluokan ajoradalle asetettuja laatuvaatimuksia myös ennen korjauksen suorittamista. Vahinkopaikka on näin ollen ollut vahinkohetkellä kunnossapitolain edellyttämässä liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kaupunki on myös korjannut kuopan kesän 2021 aikana. Kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta aikaisemman päätöksen muuttamiseen.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvossa ilmenneestä vauriosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (31.5.1974/412) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/2018) 1-4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3-5 §, liite 3.1, A 17

Föredragande

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Silja Hyvärinen

Mer information fås av

Virpi Leppänen, lakimies, puhelin: 09 310 33260

virpi.leppanen@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 1.10.2021
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Oikaisuvaatimus 1.10.2021, saate
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Oikaisuvaatimus 1.10.2021, liite, pöytäkirjanote
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Oikaisuvaatimus, täydennys 8.10.2021
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Oikaisuvaatimus täydennys 8.10.2021, liite
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.