En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Poikkeaminen, Sörnäinen, Capellanranta, Bluet Oy Ltd

HEL 2021-013515
Ärendet har nyare handläggningar
§ 20

Sörnäinen, Capellanranta, poikkeamishakemus

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 10. kaupunginosan (Sörnäinen) vesialuetta (kiinteistötunnus 91-408-1-0, josta muodostuu tontti 10619/3) koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 11956 seuraavasti:

  • poiketaan rakennusalojen sijainnista, määrästä ja rakennusalalle osoitetuista asuntojen enimmäismääristä siten, että tontille saa rakentaa yhteensä 19 asuntoa (asemakaavassa osoitettu tontille 11 asuntoa)
  • poiketaan asemakaavassa osoitetusta autopaikkojen määrästä siten, että tontille osoitettu autopaikkojen määrä saa olla 1 ap / 100 k-m² (asemakaavassa 1 ap/asunto)
  • poiketaan asemakaavassa osoitetusta yleisen jalankulun ja pyöräilyn alueen osalta, jossa kelluvan laiturin kansitason tulee olla vähintään 0,7 m vedenpinnan yläpuolella siten, että kelluvan laiturin kansitaso saa olla vähintään 0,6 m vedenpinnan yläpuolella
  • poiketaan asemakaavassa osoitetusta kaavamääräyksestä ”W/A-1 korttelialueella kelluvia asuntoja varten rakennettavat aallonmurtajat, vedessä olevat tukipilarit, laituri- ja kiinnitysjärjestelyt, käyntisillat ja terassit eivät saa ylittää korttelialueen rajoja” siten, että korttelialueen rajojen ylitys sallitaan ankkuroinnin osalta.

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen ehdoilla:

  • ankkurointi tulee toteuttaa siten, että huomioidaan ympäröivien vesialueiden yleinen käyttö. Mikäli ankkurointi ulottuu vesialueelle, se tulee merkitä selkeästi
  • laiturin toteutuksesta puuosien osalta paloturvallisuusnäkökohdat tulee selvittää ja tarvittaessa neuvotella niistä pelastuslaitoksen kanssa erillisneuvotteluin
  • suunnitelmasta on rakennuslupavaiheessa laadittava tarkennettu palotekninen suunnitelma
  • ratkaisut tulee neuvotella yhdessä pelastuslaitoksen kanssa ja pyytää rakennusluvan aikaisista suunnitelmista pelastuslaitokselta lausunto.

Maksu

1 297 euroa

Hakija

Bluet Oy Ltd

Rakennuspaikka

10. kaupunginosan (Sörnäinen) vesialue (kiinteistötunnus 91-408-1-0, josta muodostuu tontti 10619/3)

Hakemus

Hakija hakee lupaa kelluvan asuinrakennuksen ja niitä yhdistävän laiturin (1 450 k-m²) rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 11956 siten, että

  • poiketaan rakennusalojen sijainnista, määrästä ja rakennusalalle osoitetuista asuntojen enimmäismääristä siten, että tontille rakennetaan yhteensä 19 asuntoa (asemakaavassa osoitettu tontille 11 asuntoa)
  • poiketaan asemakaavassa osoitetusta autopaikkojen määrästä siten, että tontille osoitettu autopaikkojen määrä on 1 ap / 100 k-m2 (asemakaavassa 1 ap/asunto)
  • poiketaan asemakaavassa osoitetusta yleisen jalankulun ja pyöräilyn alueen osalta, jossa kelluvan laiturin kansitason tulee olla vähintään 0,7 m vedenpinnan yläpuolella siten, että kelluvan laiturin kansitaso on vähintään 0,6 m vedenpinnan yläpuolella
  • poiketaan asemakaavassa osoitetusta kaavamääräyksestä ”W/A-1 korttelialueella kelluvia asuntoja varten rakennettavat aallonmurtajat, vedessä olevat tukipilarit, laiturit- ja kiinnitysjärjestelyt, käyntisillat ja terassit eivät saa ylittää korttelialueen rajoja” siten, että korttelialueen rajojen ylitys sallitaan ankkuroinnin osalta.

Hakija perustelee hakemustaan poikkeamalla rakennusalojen sijainnista, määrästä ja rakennusalalle osoitetuista asuntojen enimmäismäärästä sillä, että poikkeamisen osalta asemakaava laadittu n. 10 vuotta sitten, jolloin asuntomarkkinat muuttuneet merkittävästi ja päivitetty asemakaava suunniteltu nykyisen kysynnän mukaiseksi. Päivitetyn asemakaavan lähtökohtana myös rakennus ja paloteknisten mitoitusten huomiointi. Rakennusalat ei sijainniltaan muutu merkittävästi, eikä rakennusoikeus muutu.

Hakija perustelee asemakaavassa osoitetusta autopaikkojen määrästä poikkeamista siten, että etäisyys linnuntietä lähimmälle metro- tai juna-asemalle on alle 400 metriä. Lisäksi alueelle rakentuu useita pysäköintilaitoksia, joihin ajoneuvojen pysäköinti on luontevampaa ja kaupunkikuvallisesti parempi ratkaisu kuin ranta-alueille pysäköinti. Lisäksi hankkeen käyttöön osoitettua 10614/2 LPA aluetta on pienennetty alkuperäisestä.

Hakija perustelee poikkeamista asemakaavassa osoitetusta yleisen jalankulun ja pyöräilyn alueesta, jossa kelluvan laiturin kansitason tulee olla vähintään 0,7 m vedenpinnan yläpuolella siten, että hieman matalampi kansitason korkeus on edelleen kaupunkikuvallisesti ja toiminnallisesti hyvä mutta se on teknisesti vakaampi ja kustannuksiltaan toteutuskelpoisempi ratkaisu.

Hakija perustelee poikkeamista asemakaavassa osoitetusta kaavamääräyksestä ”W/A-1 korttelialueella kelluvia asuntoja varten rakennettavat aallonmurtajat, vedessä olevat tukipilarit, laiturit- ja kiinnitysjärjestelyt, käyntisillat ja terassit eivät saa ylittää korttelialueen rajoja” siten, että alueen merenpinnan korkeudenvaihtelu ja alueen syvyys huomioon ottaen tulee ankkuripainot sijoittaa arviolta n. 5-20 m etäisyydelle rakenteista. Tämä hakijan mukaan tarkoittaa sitä, että veden pohjaan sijoittuvat ankkurointipainot ylittäisivät tontti- ja korttelialuerajat, mutta vesialueen käyttöön tai ulkonäköön se ei vaikuta. Ylitys tapahtuu meren pohjalla, noin -3.6 m syvyydellä.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 6.6.2012 hyväksytty asemakaava nro 11956. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on osoitettu vesialueella sijaitsevaksi korttelialueeksi (W/A-1), jolle saa sijoittaa kelluvia asuntoja ja niitä palvelevia laitureita, käyntisiltoja, kiinnitysjärjestelyjä, aallonmurtajia ja muita rakenteita. Tontin rakennusoikeus on 1 450 k-m². Tontille on osoitettu rakennusalat a-1, a-2 ja a-3. Rakennusalan merkinnän jälkimmäinen luku osoittaa rakennusalalle rakennettavien asuntojen enimmäismäärän. Kelluvia asuntoja varten rakennettavat tukipilarit, laituri- ja kiinnitysjärjestelyt, käyntisillat ja terassit eivät saa ylittää korttelialueen rajoja.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu kantakaupungiksi (C2), jota kehitetään toiminnallisesti sekoittuneena asumisen, kaupan ja julkisten palvelujen, toimitilojen, hallinnon, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä kaupunkikulttuurin alueena.

Nykytilanteessa rakennuspaikka on rakentamaton.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (22.12.2021). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia ei ole esitetty.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa asemakaavassa määritellyn sijainnin, rakennusalojen lukumäärän ja rakennusalalle osoitetun asuntojen enimmäismäärän osalta, koska rakennusalojen muuttaminen ja asuntojen lukumäärän muutos ei olennaisesti muuta asemakaavan tavoitteita. Alustava suunnitelma poikkeaa rakennusalalle osoitetuista asuntojen enimmäismääristä siten, että tontille saa rakentaa yhteensä 19 asuntoa (asemakaavassa osoitettu tontille 11 asuntoa). Rakennusten välisten paloteknisten etäisyyksien noudattaminen toteutuu alustavissa suunnitelmissa esitettyjen ratkaisujen näkökulmasta tehokkaammin ja taloudellisemmin. Suunnitelmasta on rakennuslupavaiheessa laadittava tarkennettu palotekninen suunnitelma. Ratkaisut tulee neuvotella yhdessä pelastuslaitoksen kanssa ja pyytää rakennusluvan aikaisista suunnitelmista pelastuslaitokselta lausunto.

Poikkeaminen autopaikkojen vähimmäismäärästä voidaan sallia hakijan esittämällä tavalla rakentamalla 1 / 100 ap, koska asuntojen keskipinta-ala on pienentynyt asemakaavan mukaiseen rakentamiseen verrattuna ja autopaikkojen kokonaismäärä on vähemmän, miten asemakaavassa on osoitettu. Etäisyys linnuntietä lähimmälle metro- tai juna-asemalle on alle 400 metriä. Alueelle rakentuu useita pysäköintilaitoksia, joihin ajoneuvojen pysäköinti on luontevampaa ja kaupunkikuvallisesti parempi ratkaisu kuin ranta-alueille pysäköinti.

Hanke voidaan toteuttaa poikkeamalla asemakaavassa osoitetusta yleisen jalankulun ja pyöräilyn alueen osalta siten, että kelluvan laiturin kansitaso saa olla vähintään 0,6 m vedenpinnan yläpuolella. Suunnitelmat ovat asemakaavan tavoitteiden mukaisia. Laiturin toteutuksesta puuosien osalta paloturvallisuusnäkökohdat tulee selvittää ja tarvittaessa neuvotella niistä pelastuslaitoksen kanssa erillisneuvotteluin.

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa kelluvien asuntojen ja laitureiden ankkuroinnista siten, että ankkurointi sijoittuu osittain korttelialueen ulkopuolelle. Matalan ruopattavan vedensyvyyden 3,6 m vuoksi ankkurointi tulee sijoittaa toiminnallisen etäisyyden päähän laturista. Kelluvien asuntojen ankkurointi tulee toteuttaa siten, että ympäröivien vesialueiden tulee olla yleisessä käytössä. Mikäli ankkurointi ulottuu vesialueelle, ankkurointi tulee merkitä selkeästi.

Poikkeamisen erityinen syy on asemakaavan toteutumisen edistäminen.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2022, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mer information fås av

Juuso Ala-Outinen, suunnittelija, puhelin: 09 310 20769

juuso.alaoutinen@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja