Vahingonkorvaus, autovaurio 15.2.2022, Telakkakatu 7

HEL 2022-002498
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 12. / 25 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 7.9.2022 § 184 (autovaurio)

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 7.9.2022 (184 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 7.9.2022 (184 §) päätöksellään hylännyt 15.2.2022 osoitteessa Telakkakatu tapahtuneeseen ajoneuvon vaurioitumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vaatimuksensa määrältään 350,50 euron vahingonkorvauksesta 15.2.2022 kello 20.25 Telakkakatu 7:n kohdalla, Eiran suuntaan kulkevalla kaistalla, tapahtuneeseen auton vaurioitumiseen liittyen. Hakijan auton oikeanpuoleiset renkaat ja toisen renkaan vanne olivat vaurioituneet kuoppaan ajamisen seurauksena. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun muassa, että tie ei ollut II-luokan hoitoluokituksen mukaisessa kunnossa eikä tien huonosta kunnosta oltu millään tavalla varoitettu tiellä liikkujia. Vahingon aiheuttanut kuoppa oli huomattavan syvä, teräväreunainen ja veden peittämä. Päällysteen paikkaus, joka päätöksen mukaan oli tehty 27.1.2022, oli pettänyt jo kolmessa viikossa vahinkopäivään 15.2. mennessä, mikä hakijan mukaan osoittaa, että korjausta ei oltu tehty huolellisesti. Hakija kiistää myötävaikuttaneensa vahingon syntymiseen ajonopeudellaan, joka oli suhteutettu ahtaaseen kahden risteyksen, joista toisessa oli vielä liikennevalot, väliseen ajoväylän kohtaan sopivaksi.

Hakija katsoo kaupungin lisäksi laiminlyöneen hallintolaissa asetettuja velvoitteita mitä tulee asian käsittelyyn kuluneeseen aikaan ja viranomaisen velvollisuuteen vastata käsittelyn etenemistä koskeviin tiedusteluihin (tarkemmin ks. oikaisuvaatimus s. 2).

Perustelut

Lautakunta viittasi yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyi yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen pelkkä ajoradalla oleva kuoppa ei yksinään aiheuta kaupungille vahingonkorvausvastuuta silloinkaan, kun siihen osumisesta on aiheutunut yksittäiselle tienkäyttäjälle vahinkoa. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kaupunki on syyllistynyt laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn kunnossapitovastuun osalta. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys. Vahingonkärsijän mahdollinen oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun.

Olosuhteiden ollessa kuoppien syntymiselle otolliset, saattaa isokin kuoppa syntyä tai pieni kuoppa laajentua hyvin nopeasti eikä kuopan muodostumista määrättyyn paikkaan pysty aina ennakoimaan. Ainoastaan ennakoitavaa on, että niitä syntyy tietyissä olosuhteissa ja usein kohtaan, jossa on vesilätäkkö. Yksikön päällikön päätöksen perusteluihin viitaten todetaan, että vahinkoajankohtana olosuhteet olivat otolliset isonkin kuopan syntymiselle lyhyessä ajassa. Talven 2021-2022 keliolosuhteet olivat poikkeukselliset.

Telakkakadun itään päin suuntautuva kaista on pitkän aikaa ollut kunnossapidolle erityisen haasteellinen johtuen suurista ja pitkäaikaisista rakennustyömaista, jotka ovat ulottuneet aivan kadun reunaan. Lisäksi paikalla on suoritettu raitiotielinjan ja pysäkkien rakentamista. Telakkakatu on kuitenkin pidetty liikenteen erityisjärjestelyin käytössä myös ajoneuvoliikenteelle, koska kyseessä on tärkeä ja vilkkaasti liikennöity väylä erityisesti keskustan ja länteen suuntautuvan ulosmenoliikenteen välillä. Rakennustyömaat ja niiden liikenne sekä kadun päällysteen osittain tavanomaista epätasaisempi kunto on selvästi ollut silminnähden tienkäyttäjien havaittavissa.

Vaikka juuri kyseisten kuoppien kohdalla ei vahinkoajankohtana ole ollut varoitusmerkkiä, on vain muutaman kymmenen metrin etäisyydellä niistä kohdassa, jossa Hietalahdenranta vaihtuu Telakkakaduksi ajettaessa Eiran suuntaan, ollut tietyöstä varoittava varoitusmerkki (TieliikenneL:n säädösliite nro 3, merkki nro A 11 "Tietyö"). Merkki on edelleen havaittavissa esim. Google Maps -kuvissa ajankohdalta heinäkuu 2021 ja on paikalla edelleen. Tieliikennelain mukainen tarkoitus merkille on seuraava: "Merkillä varoitetaan tieosuudesta, jolla saattaa olla työkoneita, työntekijöitä taikka työstä tai työn keskeneräisyydestä johtuvia vaaroja kuten irtokiviä tai kuoppia."

Saadun selvityksen mukaan palautejärjestelmään 26.1.2022 tulleen ilmoituksen perusteella kuoppa on korjattu seuraavana päivänä 27.1.2022. Hakijan vahinko on tapahtunut 15.2.2022 ja seuraavana päivänä 16.2.2022 järjestelmään tulleen toisen ilmoituksen perusteella kuoppa on uudelleen paikattu 21.2.2022 mennessä. Korjaukset on suoritettu Suomessa talvisaikaan yleisesti käytössä olevalla, päällystevaurioiden pikakorjaukseen tarkoitetulla massalla. Kaikkien päällystekorjauksen menetelmien osalta on huomattava, että kunnolla onnistuakseen ne vaativat sen, että ajorata on kohtuullisen kuiva. Talvisaikaan tällaisia olosuhteita ei aina ole käsillä. Pikakorjauksiin joudutaan kuitenkin turvautumaan parempien menetelmien puuttuessa.

Muita vahinkoilmoituksia ei kyseisestä kuopasta ollut kaupungille tullut. Liikenteen määrä (n. 17.000/vrk) suhteessa tapahtuneisiin vahinkoihin osoittaa, että kuoppa on ollut autoilijoiden havaittavissa ja väistettävissä. Yleisen elämänkokemuksen perusteella erityisesti sellaiset päällystevauriot, joissa on vesilätäkkö, on syytä pyrkiä kiertämään ja useimmat autoilijat tässäkin paikassa ovat näin tehneetkin.

Edellä esitetyillä ja muutoin yksikön päällikön päätöksessä todetuilla perusteilla kaupunki katsoo olosuhteet huomioon ottaen toimineensa asiassa huolellisesti kunnossapitovastuun osalta. Tarvittavat korjaustoimet on tehty viivytyksettä ja ammattitaitoisesti. Vahinkopaikkaa lähestyttäessä paikalla on ollut tieosuuden mahdollisista irtokivistä tai kuopista varoittava merkki ja alueella keskeneräisinä olevat rakennustyömaat ovat olleet silminnähden havaittavissa. Kaupunki katsoo, että tieliikennelain tienkäyttäjältä edellyttämää huolellisuutta noudattaen vahinko olisi ollut vältettävissä.

Kaupunki katsoo myös noudattaneensa oikaisuvaatimuksen alaisessa viranomaispäätöksessä tarkoitetun asian käsittelyn osalta olosuhteet eli vahingonkorvausasioiden suuren lukumäärän huomioon ottaen tyydyttävällä tavalla hallintolain asettamia velvoitteita asian käsittelyajan ja tiedusteluihin vastaamisen osalta.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijalle kuoppaan ajamisen seurauksena syntyneestä vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §, säädösliite 3: merkki A 11

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1-4 §, 14 §

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 09 310 24512

kymp.korvausasiat@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 19.9.2022
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Oikaisuvaatimus 19.9.2022, saate
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.