En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Vahingonkorvaus, autovaurio 26.2.2022, Tapaninvainio

HEL 2022-003190
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 28. / 714 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 5.8.2022 § 153 (autovaurio)

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 5.8.2022 (153 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 5.8.2022 (153 §) päätöksellään hylännyt 26.2.2022 osoitteessa Muuttolinnuntie tapahtuneeseen ajoneuvon vaurioitumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan määrittelemättömän suuruisen vaatimuksen vahingonkorvauksesta 26.2.2022 kello 14.00 Muuttolinnuntie 14:n ja Muuttolinnuntie 22:n välillä jossakin kohdassa tapahtuneeseen auton vaurioitumiseen liittyen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun muassa, että auraamisella ei pystytty talvella 2021-2022 pitämään tietä ajokelpoisena. Tielle oli muodostunut useiden kymmenien senttien korkeuseroja tienpinnassa, joiden poistaminen olisi vaatinut koneellista kunnossapitoa. Oikaisuvaatimuksen liitteinä on kaksi valokuvaa jäisistä kuopista ajankohdalta 17.3.2022. Kuoppia oli hakijan mukaan ollut mahdotonta enää väistää.

Perustelut

Lautakunta viittasi yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja saatuun lisäselvitykseen sekä yhtyi yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen ei pelkkä vahinkotapahtuma yksinään synnytä kaupungin vahingonkorvausvastuuta siinäkään tapauksessa, että tiessä ollut kuoppa on ollut vaikuttamassa vahingon syntymiseen, vaan edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan sekä vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten että kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta.

Vahinkopaikka on vähäliikenteinen tonttikatu ja se kuuluu hoitoluokkaan III, johon kuuluvat ajoradat aurataan liikenteellisesti keskeisempien I ja II alueiden jälkeen. Vahinko tapahtui ajankohtana, jolloin teiden kunto oli 29.1. - 30.1.2022 vallinneen Valtteri-myrskyn jäljiltä huono suuren lumimäärän takia. Myrskyn jälkeenkin helmikuun 2022 aikana esiintyi poikkeuksellisen paljon runsaita lumisateita, mikä osaltaan vaikeutti myrskyn jälkiraivausta ja hidasti kunnossapitotoimenpiteitä erityisesti alemman hoitoluokan katujen osalta. Yksikön päällikön päätöksen perusteluissa on selvitetty sää- ja lumitilanteen vaikutuksia kunnossapidon toimenpiteisiin. Poikkeuksellinen säätila otetaan huomioon olosuhteiden sallimalla kohtuullisella tavalla.

Kunnossapidon selvityksen mukaan vahinkopaikalla on suoritettu kunnossapitotoimenpiteitä auraamalla karhentavalla ns. verkkoterällä keskiviikkona 23.2.2022. Edellisenä yönä 22.2.2022 oli satanut lunta ja lämpötila oli vaihdellut nollan asteen molemmin puolin koko kyseisen viikon ajan.

Vaativampaa jääpolanteiden poistoa ei ole talven 2021-2022 kaltaisissa olosuhteissa ollut mahdollista reaaliaikaisesti suorittaa kaikissa paikoissa. Tämä koskee erityisesti III-luokan väyliä, jotka huolletaan liikenteellisesti tärkeämpien alueiden jälkeen. Kunnossapitolaki ei edellytä sitä, että kunnossapitokaluston määrä ja laatu mitoitettaisiin kaikkein poikkeuksellisimpia tilanteita varten. Kunnossapidon taso ei kuitenkaan saa pitkäaikaisesti alittaa tyydyttävää tasoa. Poikkeuksellisen säätilan aikana on sallittua, että ensin huolehditaan liikenteellisesti keskeisistä alueista (ks. kunnossapitolain muuttamista koskeva hallituksen esitys HE 281/2004, s. 17).

Saadun lisäselvityksen mukaan Muuttolinnuntiellä on suoritettu myös jääpolanteen poistoa GPS-tietojen perusteella 19.3.2022. Kaupunki katsoo, että tyydyttävän tason alittuminen ei siten ole ollut poikkeukselliset olosuhteet huomioon ottaen liian pitkäaikaista.

Kaupunki katsoo, että vahinkoaikaan vallinneet olosuhteet huomioon ottaen kunnossapidon toimenpiteet on suoritettu kyseisellä katualueella asianmukaisesti. Edellä esitetyillä ja muutoin yksikön päällikön päätöksestä ilmenevillä perusteilla kaupunki katsoo, ettei kunnossapitoa ole laiminlyöty ja että kaupunki ei ole asiassa korvausvelvollinen.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvolle aiheutuneesta vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1-4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 09 310 24512

kymp.korvausasiat@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 16.8.2022
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Oikaisuvaatimus 16.8.2022, liite, kuva 1
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Oikaisuvaatimus 16.8.2022, liite, kuva 2
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Oikaisuvaatimus 16.8.2022, saate
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.