Vahingonkorvaus, autovaurio 8.3.2022, Ruohotie 3-5

HEL 2022-004000
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 27. / 127 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 30.9.2022 § 222 (autovaurio)

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 30.9.2022 (222 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 30.9.2022 (222 §) päätöksellään hylännyt 8.3.2022 osoitteessa Ruohotie tapahtuneeseen ajoneuvon vaurioitumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessa määrältään 200,00 euron vahingonkorvausvaatimuksen 8.3.2022 kello 10.30 osoitteessa Ruohotie tapahtuneeseen auton vaurioitumiseen liittyen. Ajoneuvon pyörät olivat vaurioituneet kuoppiin osumisen seurauksena. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun muassa, että 38 cm syvä kuoppa tiehen ei synny yhdessä yössä vaikka lunta sataisi 40 cm vuorokaudessa. Hakijan taloyhtiön puolesta oli hakijan mukaan lähtenyt kaupungille useita palautteita maaliskuussa 2022 ja sitä aikaisemminkin. Ruohotielle oli mm. jäänyt kesärenkaissa oleva auto, joka oli haitannut kunnossapitoa ja josta asukkaat olivat hakijan mukaan lähettäneet kaupungille ilmoituksia kehottaen kaupunkia huolehtimaan siirtokehotuksen asettamisesta kyseiselle autolle. Hakijan vaatimuksen määrä perustuu vakuutuksen omavastuuosuuteen.

Perustelut

Lautakunta viittasi yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyi yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen ei pelkkä vahinkotapahtuma yksinään synnytä kaupungin vahingonkorvausvastuuta, vaan edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan sekä vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten että kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta.

Vahinkopaikka kuuluu hoitoluokkaan III, johon kuuluvat ajoradat aurataan liikenteellisesti keskeisempien I ja II alueiden jälkeen. Vahinko tapahtui ajankohtana, jolloin teiden kunto oli 29.1. - 30.1.2022 vallinneen Valtteri-myrskyn jäljiltä huono suuren lumimäärän takia. Poikkeuksellinen lumitilanne jatkui myös helmikuun ajan samoin kuin lämpötilan vaihtelu 0 asteen molemmin puolin, mikä aiheuttaa asfaltin pinnalla kuoppien syntymistä ja olemassa olevien kuoppien syvenemistä hyvinkin lyhyessä ajassa, jopa tunneissa. Kaupunki oli ajalle 23.2.-16.3.2022 käynnistänyt varautumissuunnitelmansa, jonka aikana ensisijaisesti pyritään turvaamaan liikenteen sujuvuus vilkkaimmin liikennöidyillä alueilla kantakaupungissa ja joukkoliikennekaduilla. Tästä seuraa laatuvaatimuspoikkeuksia vähäliikenteisten III-hoitoluokan asunto- ja tonttikatujen kunnossapidossa sekä toimenpideaikojen pidentämistä kaikissa kunnossapitoluokissa.

Vaativampaa jääpolanteiden poistoa ei ole talven 2021-2022 kaltaisissa olosuhteissa ollut mahdollista reaaliaikaisesti suorittaa kaikissa paikoissa. Tämä koskee erityisesti III-luokan väyliä, jotka huolletaan liikenteellisesti tärkeämpien alueiden jälkeen. Kunnossapitolaki ei edellytä sitä, että kunnossapitokaluston määrä ja laatu mitoitettaisiin kaikkein poikkeuksellisimpia tilanteita varten. Kunnossapidon taso ei kuitenkaan saa pitkäaikaisesti alittaa tyydyttävää tasoa. Poikkeuksellisen säätilan aikana on sallittua, että ensin huolehditaan liikenteellisesti keskeisistä alueista (HE 281/2004, s. 17).

Kunnossapidon selvityksen mukaan alueella oli aurattu ennen vahinkoa muun muassa 22.2., 23.2., 24.2., 25.2., 26.2. 28.2., 1.3., 2.3., 4.3., 5.3.2022 sekä vahinkoa edeltäneenä päivänä 7.3.2022. Viimeisimmän aurauksen jälkeen (ennen vahinkoajankohtaa) ei aurauksen lähtökynnys lumentulon osalta ollut ylittynyt. Vahinkoajankohtana esiintyi kuitenkin lumisadetta, jolloin kunnossapidon toimenpiteitä varautumissuunnitelman mukaisesti jouduttiin keskittämään ensisijaisesti hoitoluokkiin I ja II kuuluville ajoradoille. Selvityksen mukaan kyseinen kohta oli jo tuolloin kunnossapidon työjonossa ja se höylättiin ennakolta tehtyjen suunnitelmien mukaisesti 10.3.2022.

Kaupunki katsoo, että vahinkoaikaan ja sitä ennen vallinneet vaikeat olosuhteet huomioon ottaen kunnossapidon toimenpiteet on suoritettu asianmukaisesti. Myös kyseisen kadun ajorata on ollut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa, vaikka ajorata on vahinkoaikaan tilapäisesti voinutkin alittaa polanteen poistamisen osalta kaupungin laatuvaatimusten tason. Edellä esitetyillä ja muutoin yksikön päällikön päätöksestä ilmenevillä perusteilla kaupunki katsoo, ettei kunnossapitoa ole laiminlyöty ja että kaupunki ei ole asiassa korvausvelvollinen.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvolle aiheutuneesta vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1-4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 09 310 24512

kymp.korvausasiat@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 11.10.2022
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.