En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Helsingin kaupungin talousarvio vuodeksi 2023 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2023 - 2025

HEL 2022-005385
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 272 §

Helsingfors stads budget för år 2023 och ekonomiplan för åren 2023–2025

Helsingfors stadsfullmäktige

Framställning

Stadsfullmäktige beslutade bordlägga ärendet.

Behandling

Avvikande handläggningsordning

På förslag av ordföranden godkände stadsfullmäktige följande handläggningsordning:

Under diskussionen ska framställas de förslag som gäller budgeten och ekonomiplanen samt budgetmotionerna.

Av de förslag som gäller anslag och bindande verksamhetsmål ska framgå numret och beteckningen på kapitlet eller momentet samt den föreslagna ändringen.

Under diskussionen framställda, understödda förslag som innebär att behandlingen av ärendet avbryts tas upp till omröstning innan diskussionen fortsätter.

Då diskussionen har avslutats avbryts handläggningen av ärendet och den fortsätter vid fullmäktiges nästa sammanträde. Då fortsätter handläggningen av ärendet med redogörelse och omröstningarna om motförslagen, förslagen om att förkasta ärendet och hemställningsklämmarna. Om inga förslag framställs under diskussionen, behandlas ärendet till slut vid detta sammanträde.

Förslag om återremiss

Ledamoten Mari Rantanen understödd av ledamoten Pia Kopra föreslog att stadsfullmäktige beslutar att återremittera budgeten för ny behandling med följande observationer:

Det osäkra världsläget återspeglas också i Helsingfors ekonomi. Osäkerheten kring det allmänna ekonomiska läget på grund av inflationen och kriget i Ukraina förutsätter att också Helsingfors iakttar försiktighetsprincipen vid utarbetandet av budgeten. Skuldsättningen är på alltför hög nivå och därför bör investeringarna bromsas så att man fördröjer investeringar som inte är nödvändiga, sänker målet för bostadsproduktion och avstår från byggande och grundberedning av nya bostadsområden, såsom exempelvis Malms flygplatsområde.

Befolkningstillväxten i Helsingfors grundar sig fortsättningsvis i första hand på inflyttning av personer med andra modersmål än finska och svenska.
Befolkningstillväxten syns inte som en motsvarande ökning av inkomster från kommunalskatt, men de som flyttar till Helsingfors använder stadens tjänster i hög grad. Detta syns i sin tur som allt svårare problem med tillgången till grundläggande service för invånarna och tjänsternas kvalitet inom allt från småbarnspedagogiken till hemvården för äldre personer.
Utvecklingen har lett till att allt fler barnfamiljer med föräldrar i arbetslivet flyttar bort från Helsingfors för att hitta trygga skolor och gator men även fungerande tjänster.

Helsingfors budget är till och med nästan 6 % högre än 2022 års budget. I stället för att prioritera stadens funktioner och uppgifter planerar Helsingfors att öka utgifterna i en osäker ekonomisk situation. Budgetöverskridningen strider emot ansvarsprincipen som antecknats i stadsstrategin, enligt vilken utgifterna får öka med 2,51 % år 2023.
Helsingfors sköter därmed inte sin ekonomi ansvarsfullt utan bryter mot principerna i strategin och ignorerar världsläget och prognoserna för statens ekonomi.

Sannfinländarna hade valt att satsa på grundläggande tjänster i budgeten och gjort inbesparingar i sådana tjänster som inte är lagstadgade. Sådana är exempelvis hemspråksundervisning och långvarig inkvartering och sociala förmåner för personer som befinner sig i landet utan lagligt skäl. Dessutom anser sannfinländarna att sektorerna borde se över sina interna processer för att effektivera verksamheten och minska byråkratin.

Sannfinländarna anser att Helsingforstillägget för barnfamiljer med barn i åldern 1-3 år ska återinföras. Detta skulle underlätta krissituationen inom småbarnspedagogiken, där stadens enheter lider av personalbrist. Fostrans- och utbildningssektorn bör säkerställa att gruppstorlekarna hålls på nuvarande nivå och att alla barn får skolböcker. Istället ska man spara pengar inom ramen för positiv diskriminering och hemspråksundervisning.

Gällande social- och hälsovårdssektorn anser vi att staden särskilt ska ta hand om de svagaste invånarna och att sparåtgärder inte ska riktas till äldrevården, handikappvården och närståendevården. Dygnetruntvården av äldre personer och närståendevården ska stärkas. Tjänsterna för personer som befinner sig i landet olagligt ska återställas till den miniminivå som fastställs i lagen och de anvisningar som följdes tidigare, innan tjänsterna utökades, ska återställas. Social- och hälsovårdssektorn ska inte erbjuda tjänster på invandrarnas hemspråk om det inte fastställs i lagen.

Räddningsverkets löneprogram ska fortsätta, så att vi uppnår samma lönenivå som vid de övriga räddningsverken i Nyland och kan säkerställa tillgången till brandmän. Tillgången till akutvård och tjänsternas servicenivå ska förbättras. Räddningsskolans finansiering ska säkerställas och vid behov ska man samarbeta med de övriga räddningsverken i huvudstadsregionen om statens finansiering inte realiseras.

Försörjningsberedskapen och förändringarna i säkerhetsläget kräver att man påskyndar planen för att renovera befolkningsskyddsrummen. Dessutom ska nedläggningen av Hanaholmens och Sundholmens kraftverk stoppas och kraftverken hållas i drift till slutet av deras livslängd. Stadens
avkastningskrav för Helen får inte ge upphov till prishöjningar för bolagets kunder.

1 omröstningen

Fortsatt behandling av ärendet JA, ledamoten Mari Rantanens förslag om återremiss NEJ

JA-förslag: Behandlingen fortsätter
NEJ-förslag: ledamoten Mari Rantanens förslag om återremiss

Ja-röster: 69
Mukhtar Abib, Hilkka Ahde, Mahad Ahmed, Outi Alanko-Kahiluoto, Paavo Arhinmäki, Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Silja Borgarsdóttir Sandelin, Fatim Diarra, Laura Finne-Elonen, Elisa Gebhard, Mia Haglund, Harry Harkimo, Joel Harkimo, Eveliina Heinäluoma, Fardoos Helal, Titta Hiltunen, Veronika Honkasalo, Shawn Huff, Anniina Iskanius, Ville Jalovaara, Kati Juva, Atte Kaleva, Elina Kauppila, Otso Kivekäs, Laura Kolehmainen, Vesa Korkkula, Sini Korpinen, Minja Koskela, Eeva Kärkkäinen, Heimo Laaksonen, Petra Malin, Otto Meri, Nina Miettinen, Sami Muttilainen, Seija Muurinen, Björn Månsson, Tuomas Nevanlinna, Matti Niiranen, Dani Niskanen, Johanna Nuorteva, Matias Pajula, Pia Pakarinen, Amanda Pasanen, Terhi Peltokorpi, Petrus Pennanen, Tuomas Rantanen, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Laura Rissanen, Wille Rydman, Minna Salminen, Pekka Sauri, Mirita Saxberg, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen, Anni Sinnemäki, Seida Sohrabi, Osmo Soininvaara, Nina Suomalainen, Johanna Sydänmaa, Ilkka Taipale, Pilvi Torsti, Tuomas Tuomi-Nikula, Thomas Wallgren, Reetta Vanhanen, Sinikka Vepsä, Maarit Vierunen, Ozan Yanar

Nej-röster: 9
Mika Ebeling, Nuutti Hyttinen, Pia Kopra, Laura Korpinen, Teija Makkonen, Mikko Paunio, Mika Raatikainen, Mari Rantanen, Pirkko Ruohonen-Lerner

Blanka: 1
Marko Kettunen

Frånvarande: 6
Tuula Haatainen, Mari Holopainen, Mikael Jungner, Jenni Pajunen, Byoma Tamrakar, Elina Valtonen

Stadsfullmäktige beslutade fortsätta behandlingen av ärendet.

Motförslag

Ledamoten Mari Rantanen understödd av ledamoten Mika Ebeling föreslog ett tillägg till budgetmomentet 1 30 01 på sida 86, förslag till nytt stycke 6:

Stadsfullmäktige förutsätter dessutom i fråga om Sarastia:

  • att man utreder alternativa metoder för att säkerställa att löneutbetalningen sker rätt, exempelvis genom att ge instruktioner om att framför allt inom social- och hälsovårdssektorn och utbildnings- och fostranssektorn anlita Seure för att anställa vikarier, så att medarbetarna får sina löner säkrare och snabbare
 
  • att man främjar medarbetarnas möjligheter att få löner som fattas i sista hand från stadens kontantkassa
 
  • att man utreder Sarastias skyldighet att ersätta staden för att bolaget har levererat ett system som inte fungerar enligt förväntningarna
 
  • att snabbt åtgärda problemen i samband med inkomstregistret
 
  • att fortsätta förhandlingarna om att betala ersättningar till medarbetarna
 
  • att undersöka alternativ till Sarastia samt presentera stadsfullmäktige en utredning över situationen med löneutbetalningarna, Sarastias ersättningsskyldighet och eventuella alternativa lönesystem före utgången av mars 2023.

Ledamoten Terhi Peltokorpi understödd av ledamoten Eeva Kärkkäinen föreslog att stadsfullmäktige beslutar att återinföra hemvårdsstödets Helsingforstillägg för familjer som vårdar barn i åldern 1-2 år i hemmet från och med 1.1.2023. I detta syfte ökas anslagen till fostrans- och utbildningssektorn med 4 miljoner euro.

Ledamoten Mika Ebeling understödd av ledamoten Pia Kopra föreslog att stadsfullmäktige beslutar att utvidga Helsingforstillägget så att det från början av 2023 även gäller barn i åldern 1-3 år på så sätt att hemvårdsstödets Helsingforstillägg är 275 euro/mån från och med 1.1.2023.

För att göra detta möjligt ska anslaget för fostrans- och utbildningssektorn utökas med 13,9 miljoner euro (budgetmomentet 200 Avustukset - Understöd).

Hemställningskläm

Ledamoten Mika Ebeling understödd av ledamoten Pia Kopra föreslog följande hemställningskläm:

 
Stadsfullmäktige förutsätter att man utreder möjligheten att säkerställa att energipriset hålls på rimlig nivå i framtiden.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Pia Ojavuo, budgetchef, telefon: 040 356 3831

pia.ojavuo@hel.fi

Tuula Saxholm, finansdirektör, telefon: 09 310 36250

tuula.saxholm@hel.fi