En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Hankinta, DPS, elintarvikkeet ja non-food tuotteet, kaupunginkanslia

HEL 2022-006409
Ärendet har nyare handläggningar
§ 66

Toimivallan siirtäminen liittyen elintarvikkeiden ja non-food tuotteiden dynaamiseen hankintajärjestelmään

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti oikeuttaa hankintajohtajan päättämään elintarvikkeiden ja non-food tuotteiden dynaamiseen hankintajärjestelmään H021-21 / HEL 2022-006409 hakeutuvien yritysten hyväksymisestä tai hylkäämisestä järjestelmään sekä allekirjoittamaan järjestelmään hyväksyttyjen toimittajien kanssa tehtävät pääsopimukset.

Dynaamisen hankintajärjestelmän arvioitu arvonlisäveroton arvo neljän vuoden ajalle on 30 000 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Dynaamisella hankintajärjestelmällä tarkoitetaan täysin sähköistä hankintamenettelyä, joka on avoin kaikille soveltuvuusehdot täyttäville toimittajille koko kestonsa ajan.

Dynaaminen hankintajärjestelmä on kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa dynaaminen hankintajärjestelmä perustetaan, ja toisessa vaiheessa Helsingin kaupungin toimialat ja liikelaitokset sekä Helsingin Konsernihankinta Oy:n osakkaat voivat tehdä omia kilpailutuksiaan järjestelmän sisällä.

Elintarvikkeiden ja non-food tuotteiden dynaaminen hankintajärjestelmä on perustettu erikseen julkaistulla hankintailmoituksella. Hankintailmoituksessa on määritelty toimittajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Järjestelmään hyväksytään toimittajiksi kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät ehdokkaat. Järjestelmään hyväksyttyjen toimittajien kanssa tehdään pääsopimukset, joissa sovitaan tämän dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisissä kilpailutuksissa käytettävistä yleisistä ehdoista.

Elintarvikkeiden ja non-food tuotteiden dynaamisen hankintajärjestelmän kohteena ovat Helsingin kaupungin toimipisteiden sekä Helsingin Konsernihankinta Oy:n osakkaiden käyttämät elintarvikkeet sekä vähäisessä määrin ammattikeittiön toimintaa tukevat non-food -tuotteet, kuten keittiöiden tarvitsemat kattaustarvikkeet ja ruoanvalmistusvälineet. Lisäksi dynaamisen hankintajärjestelmän kohteena ovat näiden tuotteiden tilaamiseen ja käyttämiseen liittyvät palvelut, kuten logistiikkapalvelut.

Toimialat, liikelaitokset ja Helsingin Konsernihankinta Oy:n osakkaat voivat hankkia elintarvikkeita ja non-food tuotteita perustetun dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisinä kilpailutuksina. Varsinaiset hankintapäätökset tehdään toimialoilla, liikelaitoksissa ja Helsingin Konsernihankinta Oy:n osakkaissa kilpailutusten perusteella.

Dynaamisen hankintajärjestelmän valmistelusta on vastannut kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston hankinnat ja kilpailuttaminen –yksikkö.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Mer information fås av

Satu Turula, kategoriapäällikkö, puhelin: 09 310 21710

satu.turula@hel.fi

Beslutsfattare

Jukka-Pekka Ujula
kansliapäällikkö
Tuula Saxholm
rahoitusjohtaja