Vahingonkorvaus, autovaurio, 2.5.2022, Lampuotilantie 17

HEL 2022-007587
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 20. / 256 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 13.01.2023 § 8 (autovaurio)

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 13.01.2023 (8 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto-ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikkö on 13.01.2023 (8 §) päätöksellään hylännyt 02.05.2022 osoitteessa Lampuotilantie suoritettuun ajoneuvon lähisiirtoon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessa määrältään 796,50 euron vaatimuksensa vahingonkorvauksesta 02.05.2022 kello 13.18 osoitteessa Lampuotilantie suoritettuun ajoneuvon lähisiirtoon liittyen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessa muun muassa, että siirtopöytäkirjaan merkityssä siirtopaikan osoitteessa on virheellinen numero eli siirto ei ole tapahtunut osoitteesta Lampuotilantie 17 samalle puolelle tietä osoitteeseen Lampuotilantie 15, vaan ajoneuvo oli siirretty kadun toiselle puolelle osoitteeseen Lampuotilantie 34-36 keula samansuuntaisesti kuin se oli ollut ennen siirtoa. Sen lisäksi hakija toteaa, että asiassa saadut tiedot ovat olleet puutteelliset. Hakijan mukaan ajoneuvossa ei virheellisen pysäköinnin jälkeen ollut vaurioita, mutta siirron jälkeisenä aamuna vauriot olivat nähtävissä. Hakijan mukaan ajoneuvon vauriot johtuvat siitä, että ajoneuvo on siirtäessä nostettu kahden ajoneuvon väliin, ja että nosto on tehty ajoneuvon oikealta puolelta. Nostossa ajoneuvon alimmat peltiosat ajoneuvon molemmilla puolilla ovat vääntyneet sisäänpäin ja aiheuttaneet oikean lokasuojan etuosaan painauman.

Perustelut

Lautakunta viittasi tiimipäällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja asiassa saatuun lisäselvitykseen sekä yhtyi tiimipäällikön päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Todetaan, että vahingonkorvaustiimin päällikön päätöksessä sekä siirtopöytäkirjassa on hakijan toteama ilmeinen kirjoitusvirhe siirtopaikan osoitteessa. Siirtopöytäkirjaan on epähuomiossa kirjattu siirtopaikaksi Lampuotilantie 15, joka myöhemmin toistuu tiimipäällikön päätöksessä. Oikea siirtopaikka on ollut hakijan toteama Lampuotilantie 34-36. Koska siirrosta saadut selvitykset on kuitenkin annettu oikeasta osoitteesta ja oikea siirto-osoite on myös hakijan ilmoituksen mukaan ollut Lampuotilantie 34-36, kaupunki katsoo, ettei asianosaiselle hakijalle ole tarpeen varata enää enempää tilaisuutta tulla kuulluksi kyseisen, selvän kirjoitusvirheen johdosta, vaan oikaisuvaatimus voidaan käsitellä olemassa olevien tietojen ja selvitysten perusteella.

Kaupungin vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää tuottamusta eli huolimattomuutta, virhettä tai laiminlyöntiä siirtotoimenpiteen suorituksessa. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Tiimipäällikön päätös perustuu asiassa saatuun selvitykseen, joka pohjautuu kyseistä siirtoa koskevaan siirtopöytäkirjaan. Pöytäkirjaan sisältyy noudatetun käytännön mukaisesti otetut valokuvat ajoneuvosta ennen ja jälkeen siirtotapahtuman. Ajoneuvon mahdolliset ulospäin näkyvät vauriot ennen siirtoa ja siirron aikana syntyvät mahdolliset uudet, havaitut vauriot kirjataan pöytäkirjaan.

Ajoneuvon siirron aikana nostoaisa koskettaa ainoastaan siirrettävän ajoneuvon renkaiden kulutuspintaa eikä siirron aikana kosketa ajoneuvon muihin osiin. Ajoneuvo liikkuu vetävät pyörät ylhäällä hinausauton hydrauliseen nostoaisaan kiinnitettyinä. Tarvittaessa käytetään lisäksi apupyöriä. Ajoneuvon siirto on mahdollista suorittaa nostoaisalla myös käsijarrun päällä ollessa. Auton jousitus toimii kuten tiellä ajettaessa, siirtonopeus on alhainen ja siirronvalvoja seuraa koko siirron toimittamista tapahtuman ajan, että siirto tapahtuu asianmukaisesti. Jos hinattava auto on ehjä eli mitään ei roiku pohjasta, hinauspuomi osuu ainoastaan hinattavan auton renkaisiin eikä näin vaurioita ajoneuvoa.

Siirron suorittaneelta urakoitsijalta ja siirron valvojalta saadun selvityksen sekä oikaisuvaatimuksen johdosta saadun lisäselvityksen mukaan siirto on sujunut ongelmitta ja vaurioita ei ole siirrossa syntynyt. Siirrossa käytettiin renkaiden alle sijoitettavia apupyöriä (ns. dollyja). Siirron aikana dollyt koskettavat ainoastaan siirrettävän ajoneuvon renkaiden kulutuspintoja eikä siirron aikana kosketa ajoneuvon muihin osiin. Kyseisellä hinausautolla ei ole mahdollista suorittaa ajoneuvon siirtoa kahden ajoneuvon väliin eikä käytössä edes ole sellaista kalustoa, jolla tällainen nosto voitaisiin suorittaa. Lisäksi ajoneuvoa siirrettäessä siirtopaikassa oli saadun selvityksen mukaan ollut vain yksi ajoneuvo, joka oli ollut siirrettävän ajoneuvon takana. Toinen, edessä oleva ajoneuvo on siten mahdollisesti pysäköity siirron jälkeen.

Pysäköinninvalvojan ennen ja jälkeen lähisiirron suorittamista ottamien kuvien perusteella on todettavissa, että ajoneuvolle ei ole aiheutettu mitään vaurioita siirron yhteydessä. Näin ollen hakijan kuvaamien vaurioiden syntymistä lähisiirron suorittaneen hinausauton kuljettajan toimenpiteiden tai laiminlyöntien seurauksena ei voida pitää mahdollisena.

Kaupunki katsoo edellä esitetyin ja muutoin tiimipäällikön päätöksestä ilmenevin perustein, että ajoneuvon siirto on saatujen selvitysten mukaan suoritettu asianmukaisesti ilman että siirtoa toimitettaessa olisi havaittu tapahtuneen virhettä tai laiminlyöntiä taikka muuta huolimatonta menettelyä, joka olisi syy-yhteydessä hakijan auton vaurioihin. Kaupunki ei näin ollen ole korvausvelvollinen hakemuksessa tarkoitettujen autovaurioiden korjauskustannusten osalta.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvossa ilmenneistä vaurioista.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että vahingonkorvaustiimin päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (31.5.1974/412) 2 luku 1 §

Laki ajoneuvojen siirtämisestä (30.12.2019/1508) 5 §, 10 §

Hallintolaki 434/2003 51 §, 52 §

Föredragande

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Silja Hyvärinen

Mer information fås av

Jenni Leikas, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 52275

kymp.korvausasiat@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 26.1.2023
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.