Poikkeaminen, Punavuori, Uudenmaankatu 44, Asunto-Osakeyhtiö Punavuoren Haukka

HEL 2022-008107
Ärendet har nyare handläggningar
§ 103

Punavuori, Uudenmaankatu 44, poikkeamishakemus

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä kaupungin 5. kaupunginosan (Punavuori) korttelin 91 tonttia 31 rakennuskieltoa koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista maankäyttö- ja rakennuslain 53 §:n mukaisesta rajatusta rakennuskiellosta nro 12691 siten, että toimistokäytössä oleva piharakennus (62 m²) saadaan muuttaa asunnoksi.

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • Piha-alue tulee kunnostaa viihtyisäksi asukkaiden yhteiseksi oleskelupihaksi istutuksin, sekä ympäristöön sopivin rakentein ja kalustein. Pihalle ei saa sijoittaa autopaikkoja.
  • Uuden asunnon käyttöön tulee osoittaa riittävät varastotilat ja yhtiön käyttöön tulee osoittaa vähintään kaksi uutta polkupyöräpaikkaa.
  • Piharakennuksen ulkohahmo ja julkisivut tulee säilyttää. Julkisivuihin voidaan tehdä 10.5.2022 päivätyn suunnitelman periaatteiden mukaisia vähäisiä ikkunamuutoksia.

Maksu

1 491,55 euroa

Hakija

Asunto-Osakeyhtiö Punavuoren Haukka

Rakennuspaikka

5. kaupunginosan (Punavuori) korttelin 91 tontti 31

Hakemus

Hakija hakee lupaa muuttaa toimistokäytössä oleva piharakennus (62 m²) asunnoksi poiketen rajatusta rakennuskiellosta nro 12691, joka kohdistuu rakennusten 1. kerrosten ja kadunvarsien myymälä-, liike- ja toimitiloihin ja niiden muuttamiseen asuinkäyttöön.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että rakennuksen sisäpihan porttikonki on päätetty pitää lukittuna vuorokauden ympäri muun muassa Sinebrychoffin puiston aiheuttamien lieveilmiöiden takia. Hakijan mukaan tästä johtuen piharakennuksen luonne on muuttunut, eikä rakennus sovellu liiketilaksi huonon saavutettavuuden takia. Taloyhtiö haluaisi rikastuttaa sisäpihaa ja saada vailla toimintoja oleva alue asukkaiden käyttöön. Rakennuksen muuttaminen asuinkäyttöön tukee hakijan mukaan tätä tavoitetta ja loisi yhteisöllisyyttä kerrostalon sisäpihalle. Sisäpihan maantasokerroksiin sijoittuu monta asuinhuoneistoa ja toimistorakennuksen muuttaminen asuinkäyttöön olisi hakijan mukaan linjassa pihan toimintojen kanssa. Alueella on ennestään paljon vuokrattavia toimistotiloja, jotka palvelevat hakijan mielestä tarkoitusta paremmin. Rakennuksen muuttaminen asuinkäyttöön on hakijan mukaan kaupunkistrategian uusien linjausten mukaista.

Säännökset, joista poiketaan

Hakemus koskee aluetta, jolla on voimassa maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 53 §:n 1 momentin mukainen rakennuskielto asemakaavan muuttamiseksi ja MRL:n 128 §:n mukainen toimenpiderajoitus.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa kaupunkiympäristölautakunnan 15.12.2020 (§ 737) osaan kantakaupunkia asettama rajattu rakennuskielto (nro 12691) asemakaavan muuttamiseksi. Rajattu rakennuskielto kohdistuu rakennusten 1. kerrosten ja kadunvarsien myymälä-, liike- ja toimitiloihin ja niiden muuttamiseen asuinkäyttöön.

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 9.6.1977 vahvistettu asemakaava nro 7669. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on osoitettu asuinkerrostalojen korttelialueeksi (AK).

Alueella on vireillä kantakaupungin asemakaavojen ajantasaistamistyö (OAS 21.4.2022), jonka keskeisenä tavoitteena on päivittää vanhat asemakaavat vastaamaan paremmin toteutunutta tilannetta sekä ajantasaistaa rakennussuojelu.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu kantakaupungiksi C2, jota kehitetään toiminnallisesti sekoittuneena asumisen, kaupan ja julkisten palvelujen, toimitilojen, hallinnon, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä kaupunkikulttuurin alueena. Rakennusten maantasokerrokset ja kadulle avautuvat tilat on osoitettava ensisijaisesti liike- tai muuksi toimitilaksi. Rakennuksen tai sen osan käyttötarkoituksen muutoksissa on varmistettava kantakaupungille ominaisen, toiminnallisesti monipuolisen ja sekoittuneen rakenteen säilyminen sekä liike- ja toimitilojen riittävä määrä.

Hakijan kiinteistö sijoittuu Haukka-kortteliin kaupunkikuvallisesti merkittävälle paikalle Albertinkadun ja Uudenmaankadun kulmaan. Rakennus on valmistunut 31.12.1931 ja sen on suunnitellut Taavetti Artturi Elo.

Poikkeamishakemuksen kohteena oleva yksikerroksinen piharakennus on valmistunut samana vuonna päärakennuksen kanssa. Se on rakennusluvassa osoitettu työhuone- ja toimistokäyttöön ja siihen on kulku sekä Albertinkadun että Uudenmaankadun puolelta porttikongista. Sitä ympäröivä piha-alue on asfaltoitua kenttää. Pihalle on osoitettu paikat polkupyörille.

Alue sijaitsee Punavuoren kaupunginosassa, hyvien palvelujen ja kulkuyhteyksien äärellä. Alue kuuluu Etelä-Helsingin kerrostalovaltaiseen asumisen ja toimitilojen alueeseen. Lähiympäristössä sijaitsevat RKY-merkinnällä suojeltu Sinebrychoffin puistoalue sekä Bulevardi valtakunnallisesti merkittävänä kulttuurihistoriallisena ympäristönä ja puistokatuna.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (09.08.2022). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia ei ole esitetty.

Hakemuksesta on pyydetty lausunnot kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialalta (kaupunginmuseo).

Kaupunginmuseo toteaa lausunnossaan (26.8.2022), että rakennus on valmistunut 31.12.1931 ja sen on suunnitellut arkkitehti T. A. Elo. Kiinteistö on viisikerroksinen asuinrakennus. Katutasossa on liiketiloja. Voimassa oleva asemakaava on vuodelta 1977. Tontti on osoitettu kuuluvaksi asuinkerrostalojen korttelialueeseen AK. Asemakaavassa päärakennus on suojeltu So- merkinnällä: ”Kaavassa suojellut rakennukset. Rakennusala tai sen osa, jolla sijaitsee kaupunkikuvan säilymisen kannalta arvokas rakennus. Rakennusta tai sen osaa ei saa ilman pakottavaa syytä purkaa eikä sen kadunpuoleista julkisivua tai vesikaton perusmuotoa tyylillisesti muuttaa. Mikäli rakennuksessa on aikaisemmin suoritettu tällaisia toimenpiteitä, on rakennus korjaus- ja muutostöiden yhteydessä korjattava entistäen taikka muulla rakennukseen ja ympäristöön hyvin soveltuvalla tavalla.” Sisäpihalla sijaitsevalla piharakennuksella ei ole suojelumerkintää. Kaupunginmuseon edustaja on antanut ennakolta kantansa toimistotilan muuttamisesta asunnoksi, ja todennut muutoksen olevan kulttuuriympäristön vaalimisen näkökulmasta mahdollinen. Rakennusta ei ole suojeltu eikä alkuperäisen käytön mukainen toiminta ole toteutunut ja rakennus on ollut pitkään tyhjillään. Suunnitelmien perusteella rakennuksen ulkoasu säilyy ennallaan, ikkunamuutoksia lukuun ottamatta, joita museo pitää mahdollisina.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska tapauskohtaisen harkinnan perusteella muutos on vaikutuksiltaan pieni ja kiinteistöön jää edelleen useita monipuolisesti käytettäviä toimitiloja rakennuksen kadunpuoleiseen ensimmäiseen kerrokseen. Muutettava huoneisto sopii ominaisuuksiltaan myös asuinkäyttöön ja rakennuksen ulkoasu säilyy ennallaan, ikkunamuutoksia lukuun ottamatta. Poikkeamispäätöksessä annettujen ehtojen mukaisesti muutoksen yhteydessä edellytetään koko kiinteistön asuinolosuhteiden parantamista ja sisäpihan kunnostamista asukkaiden yhteiskäyttöön ja lisäämällä pyöräpaikoitusta. Alueen toiminnallinen monipuolisuus säilyy, koska alueella on useita toimivan kokoisia liike- ja toimitiloja. Jatkossa on tärkeää varmistaa, että kadunvarren tilat säilyvät nykyisessä käytössään. Alueen toimitilojen vajaakäyttöaste on hyvin pieni eli erilaisille toimitiloille on kysyntää.

Voimassa olevan yleiskaavan mukaan tavoitteena on säilyttää kantakaupungin alueella maantasokerroksen tilat liike- ja muussa toimitilakäytössä. Tapauskohtaisen harkinnan perusteella voidaan katsoa, että haetun toimenpiteen mukainen huoneiston muutos asunnoiksi ei olennaisesti heikennä lähialueen edellytyksiä toiminnallisesti sekoittuneeseen rakenteeseen. Lisäksi voidaan todeta, että toimitilasta asunnoiksi muutettavat tilat vaikuttavat tässä tapauksessa soveltuvan käyttötarkoituksen muutokseen.

Poikkeamisen erityinen syy on tontin tarkoituksenmukainen käyttö.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 53, 128, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2022, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mer information fås av

Juuso Ala-Outinen, suunnittelija, puhelin: 09 310 20769

juuso.alaoutinen@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Bilagor

1. Alustavat suunnitelmat ja asemapiirustus
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.