Vahingonkorvaus, autovaurio, 28.5.2022, E12 ramppi 4 Kannelmäki Hakuninmaa

HEL 2022-009973
Ärendet har nyare handläggningar
§ 98
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Teamchef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan esittämät vaatimukset ja perusteet

Hakija on 11.7.2022 esittänyt ELY-keskukselle määrältään 973,20 euron vahingonkorvausvaatimuksen. ELY-keskus on 18.8.2022 siirtänyt asian käsittelyn Helsingin kaupungille, jolle vahinkopaikan kunnossapitovastuu kuuluu. Vaatimuksen mukaan hakijan eturengas ja vanne vaurioituivat 28.5.2022 klo 20.00 ajettaessa kuoppiin poistumisrampilla Hämeenlinnanväylältä etelän suunnasta Kanneltielle. Hakija on vaatimuksensa mukaan ajanut vahinkohetkellä 75 km/h.

Sovellettavat säännökset

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Pääkadun ja erittäin vilkkaan kevyen liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä voi olla yksittäisiä viivahalkeamia ja urasyvyys saa olla vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen kevyen liikenteen väylän (III-luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita.

Vahinkopaikka (liittymä) on luokiteltu pääkaduksi ja se kuuluu hoitoluokkaan I.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Selvityksen mukaan poistumisramppia on tarkkailtu viikoittain. Rampissa on havaittu matalia, laakeita kuoppia, joiden ei ole kuitenkaan arvioitu aiheuttavan rengasvaurion vaaraa. Paikkausmassat eivät pysy paikoillaan tämän tyyppisissä laajoissa kuopissa, joten kohteen paikkaus on päätetty tehdä valuasfaltilla. Kohdetta on käyty paikkaamassa väliaikaisesti paikkausmassalla ja aiemmin myös valuasfaltilla. Kohde on paikattu suunnitelmien mukaisesti valuasfaltilla lokakuussa 2022.

Kaupungille ei ole tullut ennen kyseistä vahinkotapahtumaa ilmoituksia vahinkopaikan päällystevaurioista eikä kaupungille ole esitetty muita vahingonkorvausvaatimuksia kyseisiin kuoppiin liittyen.

Liikennemäärä kyseisessä poistumisrampissa on noin 4400 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Forecan Helsinki-Vantaan mittausasemalla tehtyjen mittausten mukaan
sää vahinkopäivänä 28.5.2022 klo 20 on ollut pilvinen ja poutainen. Lämpötila on ollut 11,7 °C.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Vaikka päällystevauriot olisivatkin joskus hankalia havaita, ajoneuvojen kuljettajia sitovat silti tieliikennelain säännökset. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kaupungin vahingonkorvausvastuu konkretisoituu vain, mikäli kaupunki on laiminlyönyt velvollisuuttaan pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta ei sääntele tyhjentävästi kunnossa- ja puhtaanapidon tapoja tai laatuvaatimuksia. Katupäällysteiden laatuvaatimuksista mittayksiköissä (cm) ei ole olemassa kaupunkia sitovaa lakia tai normia. Kadunpitäjänä kunta määrittelee yleisen katujen kunnossapidon palvelutason ja siihen liittyvät laatuvaatimukset. Kaupunki on antanut sanalliset määreet laatuvaatimusten tulkinnalle hoitoluokitusten kuvauksissa. Vahinkopaikan, joka kuuluu hoitoluokkaan I eli pääkatuihin, päällysteessä voi olla yksittäisiä viivahalkeamia ja urasyvyys saa olla vähäinen.

Kaupungilla on oltava kohtuullinen aika korjata päällystevauriot myös I-luokan kaduilla, sillä katuja ei voida pitää reaaliaikaisesti kaikilta osin hoitoluokan edellyttämässä kunnossa. Kaupungilla on mahdollisuus korjata päällystevaurio vain, jos se havaitaan tarkastusten yhteydessä tai jos tienkäyttäjä ilmoittaa siitä kaupungille. Kaupungille ei ole tullut ennen kyseistä vahinkotapahtumaa ilmoituksia eikä kunnossapidosta vastaava ole ennen vahinkotapahtumaa havainnut rampissa sellaisia kuoppia, jotka edellyttäisivät välittömiä kunnossapitotoimenpiteitä.

Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai se voidaan evätä, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon. Nopeusrajoitus määrittää suurimman sallitun nopeuden, mutta ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto. Poistumisramppi tekee 90 asteen mutkan, joten ajonopeuden tulee olla maltillinen, vaikka taajama-alue ei ole vielä alkanut. Vahinkopaikalla ei ole kiinteitä näköesteitä ja vahinko on tapahtunut valoisaan aikaan. Hakijan toimittamissa kuvissa olevat kuopat sijaitsevat lisäksi keskellä ajorataa, eivätkä ajoradan sivuilla alueilla, joihin henkilöauton tavanomaiset ajourat osuvat. Edellä esitettyjen seikkojen perusteella voidaan todeta, että päällystevauriot ovat olleet havaittavissa ja väistettävissä.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella ajoradalla on ollut matalia ja laakeita kuoppia, joiden ei ole arvioitu aiheuttavan ajoneuvoille vaurioita. Valupaikkaus on tehty ajoradalle suunnitelmien mukaisesti myöhemmässä vaiheessa. Kaupunki katsoo ajoradan olleen liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kaupunki katsoo, että se ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §, 9 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Toimivalta päätöksenteossa

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 19.12.2022 tekemän päätöksen § 45 mukaan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Mer information fås av

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö