Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko, 16.1.2022, LähiTapiola

HEL 2022-010809
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 22. / 298 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin tiimipäällikön vahingonkorvauspäätöksestä 27.3.2023 § 106 (liukastuminen)

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 27.3.2023 (106 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikkö on 27.3.2023 (106 §) päätöksellään hylännyt 16.1.2022 klo 19.40 Pasilan Rauhanaseman edustalla olevalla aukiolla tapahtuneeseen liukastumisvahinkoon liittyvän takautumisvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan vakuutusyhtiöllä on takautumisoikeus kaupunkia kohtaan maksamassaan liukastumisvahingossa 3502209858 työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan työtapaturma- ja ammattitautilain perusteella esittämänsä 4 860,30 euron suuruisen takautumisvaatimuksensa 16.1.2022 noin klo 19.40 Pasilan Rauhanaseman edustalla tapahtuneeseen liukastumiseen liittyen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun muassa, että kaupunki ei ole huolehtinut vahinkopaikan kunnossapidosta ja turvallisuudesta riittävällä tavalla. Vahingonkärsineeltä saaman selvityksen mukaan vahinkopaikalla olleen hiekoituksen päälle oli muodostunut uutta jäätä. Hakijan mukaan asiassa ei ilmene, mitä toimenpiteitä vahinkopaikalla on tehty koskien 14.1.2022 tapahtunutta työajoa.

Perustelut

Lautakunta viittasi tiimipäällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyi tiimipäällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen ei pelkkä ajoittainen liukkaus talviolosuhteissa yksinään synnytä kaupungin vahingonkorvausvastuuta silloinkaan, kun se on ollut myötävaikuttamassa vahinkoon, vaan edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan sekä vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten että kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta. Kadun käyttäjien mahdollisuudesta omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteisiin on mainittu esim. kunnossapitolain (669/1978) muuttamista koskevassa hallituksen esityksessä (HE 281/2004, ks. yksityiskohtaiset perustelut s. 16).

Tiimipäällikön päätöksessä on selvitetty sää- ja keliolosuhteita ennen vahinkoa ja sen aikaan. Vahinkohetkellä lämpötila on ollut 2,1 °C, ja lumen syvyys on ollut 14 cm. Vahinkopäivänä on esiintynyt vähäistä sadetta ja räntäsadetta. Vahinkoa edeltävänä päivänä on ollut poutaista, ja lämpötila on vaihdellut -3,2 °C ja 2,4 °C asteen välillä. Kaksi päivää ennen vahinkoa, 14.1.2022 lämpötila on vaihdellut -0,9 °C ja 4,2 °C asteen välillä, ja lumen syvyys on ollut 16-17 cm. Lämpötilat ovat vaihdelleet plussan ja miinuksen välillä ennen vahinkoa edeltävinä päivinä, joten katujen liukkaus ei ole ollut jalankulkijoille ennalta-arvaamatonta.

Kunnossapidolta saadun selvityksen sekä oikaisuvaatimuksen johdosta saadun lisäselvityksen mukaan vahinkopaikalla oli suoritettu työajo ennen vahinkoa 14.1.2022 klo 2.49. Työajo tarkoittaa lumen aurausta, kauhomista, hiekoitusta tai hiekoituksen tarkistamista. Sama laite auraa ja hiekoittaa, mutta koska ennen vahinkopäivää ei ollut esiintynyt sateita, ei aurattavaa ole ollut. Näin ollen vahinkopaikalla on 14.1.2022 hiekoitettu tai tarkistettu hiekoituksen tarvetta.

Liukkaudentorjuntaa ei ole mahdollista reaaliajassa toteuttaa siten, että kadun mitkään osa eivät koskaan olisi liukkaat. Kaupunki katsoo, että tässä tapauksessa ei ole todettavissa laiminlyöntiä, tahallisuutta tai tuottamusta, vaan liukkaudentorjuntaa on ennen vahinkoa tehty kyseisellä C-hoitoluokan torialueella kaupungin normien ja asetettujen toimenpideaikojen mukaisesti. Vahinkopaikan liukkaudesta ja kunnossapitotarpeista ei ole talven 2021-2022 aikana tullut palautteita kaupungin palautejärjestelmään eikä muita vahingonkorvausvaatimuksia tämän vahingon lisäksi.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa liukastumisen seurauksena syntyneestä vahingosta eikä hakijalla siten ole työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:ssä säädetyn mukaista takautumisoikeutta kaupunkia kohtaan vahingon johdosta suorittamansa vakuutuskorvauksen osalta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että vahingonkorvaustiimin päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1-4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Työtapaturma- ja ammattitautilaki (459/2015) 270 §

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Jenni Leikas, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 52275

kymp.korvausasiat@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 4.4.2023
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Oikaisuvaatimus 4.4.2023, saate
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.