Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, 5.7.2022, Itälahdenkatu 20, LähiTapiola Palvelut Oy

HEL 2022-012960
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 10. / 432 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallintopäällikön vahingonkorvauspäätöksestä 9.5.2023 § 15 (autovaurio)

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallintopäällikön vahingonkorvauspäätöksestä 9.5.2023 (15 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallintopäällikkö on 9.5.2023 (15 §) päätöksellään hylännyt Itälahdenkadulla tapahtuneeseen puun kaatumisesta aiheutuneeseen auton vaurioitumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan vakuutusyhtiöllä on takautumisoikeus kaupunkia kohtaan maksamassaan autovauriossa 0322081200 vahingonkorvauslain 2 luvun 1.1 §:n ja kaskovakuutusehtojen perusteella. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vahingonkorvauslain 2 luvun 1.1 §:n ja kaskovakuutusehtojen perusteella esittämänsä 16 249,91 euron suuruisen takautumisvaatimuksen 5.7.2022 osoitteessa Itälahdenkatu 20 tapahtuneeseen auton vaurioitumiseen liittyen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun muassa, että kaupunki ei ole esittänyt kunnossapitovelvollisuutensa täyttämisestä mitään selvitystä eikä siten pysty luotettavasti osoittamaan huolehtineensa kunnossapitotoimista vahinkopaikalla. Hakijan mukaan kaupunki on laiminlyönyt kadun kunnossapitovelvollisuutensa laiminlyömällä huolehtia kadunvarrella sijaitsevien puiden kunnosta ja on siten korvausvelvollinen puun kaatumisen seurauksena aiheutuneista vahingoista.

Perustelut

Lautakunta viittasi hallintopäällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja saatuun lisäselvitykseen sekä yhtyi hallintopäällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta ratkaisun lopputuloksen muuttamiseen.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungin vahingonkorvausvastuuta, vaan edellytyksenä on, että kaupunki on syyllistynyt johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn, joka on syy-yhteydessä aiheutuneeseen seuraamukseen. Kaupungin vastuu ei ole tuottamuksesta riippumatonta ns. ankaraa vastuuta, joten pelkästään siitä, että puu on kaatunut tai oksa irronnut katualueelle, ei yksinään seuraa kunnossapitovelvollisen vahingonkorvausvastuuta.

Kaupungin puistoalueiden puiden kuntoa seurataan silmämääräisesti ympärivuotisesti ja puustolle pyritään leikkausten avulla aikaansaamaan ikävaiheittaisten mittasuhdevaatimusten mukaisesti mahdollisimman pitkä ja turvallinen täysikasvuisen puun elinvaihe, jonka aikana hoitotoimenpiteet voidaan pitää rutiiniluonteisina. Kaupungin viheralueiden hoito-organisaatiolla on varsin pitkä ja laaja kokemus kaupunkipuistojen ja metsäalueiden kasvillisuuden kuntoselvityksistä ja hoidosta.

Alueen puuston kunnossapidosta vastaavalta saadun selvityksen mukaan katupuita katselmoidaan suunnitelmallisesti. Katselmoinnin yhteydessä poikkeamista tehdään merkintä ja tarvittaviin toimenpiteisiin ryhdytään. Tämän lisäksi alueen puita tarkkaillaan muiden hoitotöiden yhteydessä, ja tarvittaessa poikkeamiin kiinnitetään huomiota, joka tarvittaessa johtaa toimenpiteisiin. Puun kunnossa ei ole havaittu mitään poikkeamia ja kasvualusta on normaali. Puun latvan katkeaminen huomattiin 6.7.2022 klo 7.20 vihertyönjohtajan toimesta. Katkennut latva on käyty pilkkomassa 5.7.2022 todennäköisesti pelastuslaitoksen toimesta. Puujätteet poistettiin kunnossapitäjän toimesta 13.7.2022.

Kunnossapidosta saatujen lisäselvitysten mukaan vahinkopaikalla on käynyt kaupungin urakoitsija 8.6., 9.6., 10.6., 13.6., 20.6., 22.6., 30.6. ja 1.7.2023. Kierroksilla ja yleensäkin ajettaessa urakka-alueella urakoitsija huomioi mahdollisia poikkeamia ja merkitsee ne tarvittaessa työtehtäviksi. Selkeää vaaraa aiheuttavat poikkeamat poistetaan välittömästi. Lisäselvitykset on toimitettu hakijalle 24.7. ja 17.8.2023.

Ilmatieteen laitoksen Kaisaniemen mittausasemalla tehtyjen havaintojen mukaan 5.7.2022 esiintyi paikoin navakkaa ja kovaa tuulta. Erityisesti kello 9 ja 18 välillä esiintyi navakkaa sekä kovaa puuskatuulta, ja voimakkain puuskanopeus 17,9 m/s mitattiin kello 13.10. Maa-alueilla nimenomaan puuskatuulet aiheuttavat vahinkoja, ja 17 - 20 m/s tuuli katkoo puiden oksia.

Kaupunki on seurannut vahinkopaikalla puun kuntoa suunnitelmien mukaisesti säännöllisesti eikä puussa ole ilmennyt päällepäin näkyvää vikaa. Kaupungille ei ole myöskään tullut ilmoituksia vaaraa aiheuttavasta puusta ennen tätä vahinkoa. Vahinkopäivänä voimakas puuskainen tuuli on olennaisesti vaikuttanut latvan katkeamiseen. Kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt tai rikkonut kunnossapitolain mukaisia velvoitteitaan vaan katsoo toimineensa huolellisesti. Muulta osin lautakunta viittaa hallintopäällikön päätöksen perusteluihin.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijalle puun latvan katkeamisen seurauksena syntyneestä vahingosta eikä hakijalla siten ole vahingonkorvauslain 2 luvun 1.1 §:n ja kaskovakuutusehtojen mukaista takautumisoikeutta kaupunkia kohtaan vahingon johdosta suorittamansa vakuutuskorvauksen osalta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että hallintopäällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1 - 4 §, 6 §

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus 2.6.2023
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Oikaisuvaatimus 2.6.2023, saate
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Lisäselvitykset 24.7. ja 17.8.2023
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.