Hankinta, Kruunuvuorenrannan palvelukortteli, projektinjohtourakka, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-005425
Ärendet har nyare handläggningar
§ 43

Kruunuvuorenrannan palvelukortteli, projektinjohtourakka, toteuttajan valinta

Tekniskt chef

Päätös

Tekninen johtaja päätti hyväksyä kokonaistaloudellisesti edullisimpana SRV Rakennus Oy:n tarjouksen Kruunuvuorenrannan palvelukorttelin projektinjohtourakan hankinnassa arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 60 026 489 euroa.

Tekninen johtaja päätti oikeuttaa tiimipäällikön allekirjoittamaan urakkasopimuksen ja tekemään siihen vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia. Lisäksi tekninen johtaja päätti oikeuttaa tiimipäällikön tilaamaan urakoissa mahdollisesti esiintyviin muutostöihin sekä sopimusten perusteella mahdollisesti syntyviin muihin lisävelvoitteisiin 11.3.2024 allekirjoitetun ja hyväksytyn urakkavaiheen (UKA) kustannusarvion mukaiset varaukset. Tekninen johtaja päätti oikeuttaa projektinjohtajan vastaanottamaan urakan. Päätöksen enimmäishinta on laskettu RKI-indeksillä.

Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valittu tarjoaja on toimittanut hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.

Päätöksen perustelut

Osallistumispyyntövaihe

Kruunuvuorenrannan palvelukorttelin projektinjohtourakan hankinnan kilpailutus on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (29.12.2016/1397) mukaisena neuvottelumenettelynä. Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus 23.4.2023 sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä urakkahankinta.

Osallistumishakemukset tuli jättää 25.5.2023 klo 13.00 mennessä. Määräaikaan mennessä oli jätetty viisi (5) osallistumishakemusta.

Tilat-palvelun tiimipäällikkö teki päätöksen 6.6.2023 9 § osallistujien valinnasta tarjousvaiheeseen 1.

Osallistumishakemusten perusteella tarjousvaiheeseen 1 valittiin seuraavat ehdokkaat:

- Consti Korjausrakentaminen Oy
- Jatke Toimitilat Oy
- NCC Suomi Oy
- SRV Rakennus Oy
- YIT Suomi Oy

Alustava tarjouspyyntö ja neuvotteluvaihe

Ehdokkaiden valinnan jälkeen valituille tarjoajille toimitettiin alustava tarjouspyyntö.

Tarjousvaiheessa 1 alustavat tarjoukset tuli jättää 11.8.2023 klo 13.00 mennessä. Määräaikaan mennessä oli jätetty viisi (5) tarjousta.

Tilat-palvelun tiimipäällikkö teki päätöksen 11.9.2023 14 § osallistujien valinnasta tarjousvaiheeseen 2.

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousvaiheeseen 2 valitaan 3–4 parasta tarjoajaa.

Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelun tiimipäällikkö päätti sulkea Jatke Toimitilat Oy:n tarjouskilpailun ulkopuolelle, koska yritys ei täyttänyt soveltuvuusehtoja. Yrityksen vastaavalle työnjohtajalle ilmoitettu referenssikohde ei ole uudisrakennus.

Hyväksyttyjä tarjouksia saatiin 4 kappaletta, joten tilaaja ei pisteyttänyt tarjouksia ja kaikki hyväksytyn tarjouksen antaneet yritykset valitaan tarjouskilpailun vaiheeseen 2.

Tarjousvaiheen 1 alustavien tarjousten perusteella tarjousvaiheeseen 2 valittiin seuraavat ehdokkaat:

- Consti Korjausrakentaminen Oy
- NCC Suomi Oy
- SRV Rakennus Oy
- YIT Suomi Oy

Neuvottelut alustavan tarjouksen jättäneiden tarjoajien kanssa järjestettiin 14.-15.9.2023. Työpajat hankkeen toimintatavoista pidettiin 22.9., 26.9, 2.10. ja 3.10.2023.

Lopullinen tarjouspyyntö ja tarjousten vertailu

Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin alustavan tarjouksen jättäneille tarjoajille 11.10.2023.

Consti Korjausrakentaminen Oy, SRV Rakennus Oy ja YIT Business Premises Oy toimittivat lopulliset tarjoukset määräaikaan 8.2.2024 klo 13 mennessä.

Osallistumishakemuksen jättänyt YIT Suomi Oy (y-tunnus 1565583-5) jakautui 1.1.2024. Tarjouksen jättänyt YIT Business Premises Oy (y-tunnus 3370377-3) täyttää alun perin vahvistetut laadulliset soveltuvuusvaatimukset, nimetyt henkilö- ja hankereferenssit kohdentuvat YIT Business Premises Oy:hön

Tarjousten vertailuperusteena oli paras hinta-laatusuhde siten, että hinnan painoarvo oli 40 % ja laadun painoarvo oli 60 %.

Tarjousten pisteytys arvioitiin seuraavien perusteella:

  • Projektitiimin kuvaus
  • Suunnitelmaehdotusten analyysi ja kehittäminen
  • Työpaja: Hankeen toimintatapojen kehittäminen ja yhteistyökyky
  • Hinta

Tarjouksen vertailupisteet muodostuvat tarjouksen yhteenlasketuista hinnan ja laadun kokonaispisteistä. Korkeimmat vertailupisteet saanut tarjous voittaa tarjouskilpailun.

Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteenä olevasta valintamuistiosta.

Toteuttajan valinta

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki SRV Rakennus Oy.

SRV Rakennus Oy valitaan Kruunuvuorenrannan palvelukorttelin projektinjohtourakan toteuttajaksi ja sen kanssa tehdään hanketta koskeva hankintasopimus. Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lu-kuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 19.12.2023 § 700) mukaan tekninen johtaja voi tehdä hankesuunnitelmiin perustuvia hankintoja kaupunginvaltuuston, -hallituksen tai kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston hyväksymissä hankesuunnitelman enimmäisarvoa koskevissa rajoissa. Tekninen johtaja on siten toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Mer information fås av

Arto Manninen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 31849

arto.manninen@hel.fi

Beslutsfattare

Kari Pudas
tekninen johtaja

Bilagor

1. valintamuistio 8.3.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Kustannusarvio UKA 11.3.24 Kruunuvuorenrannan palvelukortteli
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.