Vahingonkorvaus, autovaurio, 27.3.2023, Paciuksenkaari

HEL 2023-006195
Ärendet har nyare handläggningar
§ 318
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Teamchef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 4.5.2023 esittänyt kaupungille määrältään 182,25 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui 27.3.2023 noin kello 16.00 ajoradalla ajettaessa Paciuksenkaaren ja Tilkakadun välisessä kapeikossa, jonka reunassa on graniittipylväitä. Vaatimuksen mukaan yksi graniittipylväistä oli katkennut ja koko edeltävän ja vahinkopäivän ajan satanut auraamaton lumi haittasi näkymää. Katkenneesta graniittipylväästä varoittava muovinen varoitustolppa ei vaatimuksen mukaan ollut oikealla paikallaan vahingon aikaan.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten kadun korokkeiden, liikennemerkkien ja muiden vastaavien laitteiden kunnossapidon.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikasta on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Ajoestepylväät vahinkopaikan oikeassa reunassa muodostavat yhtenäisen rivistön, joka sijaitsee kokonaisuudessaan korokkeineen ajoradan ulkopuolella. Vahinkopaikalla on vahingon aikaan ollut rivistön ensimmäinen graniittitolppa katkenneena. Tolpan katkeaminen on huomattu kunnossapidon oman tarkastuksen yhteydessä ja merkitty kadun käyttäjille varoitukseksi tolpalla 3.3.2023. Kunnossapitäjän mukaan varoitustolppa on hakijan kuvissakin sille asetetulla paikalla, koska tolppaa ei voi asettaa pylvään päälle, eikä ajoradan kapeuden vuoksi sitä voi sijoittaa myöskään ajoradalle. Tolppa on korjattu huhtikuussa, kun se säätilan vuoksi on ollut mahdollista.

Laki ei velvoita merkitsemään ajoradan ja kadun muun osan erottavaa koroketta erillisellä liikennemerkillä.

Kaupungille ei ole esitetty kyseisestä vahinkopaikasta muita asiakaspalautteita tai muita vahingonkorvausvaatimuksia.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Ajoneuvolla on ajettava ajoradalla. Kaksisuuntaisella ajoradalla ajoneuvolla on ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Varoitusmerkit, joihin myös kunnossapitäjän asettama huomiotolppa kuuluu, tulee huomioida vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Vahinkopaikan ajoradan reunassa ja erotuskaistalla sijaitseva graniittitolppien rivistö on kaupungin suunnitteluperiaatteiden mukainen osa katua, eikä se sijaitse ajoradalla. Rikkoutunut tolppa on ollut merkittynä varoitukseksi kadun käyttäjille vahingon aikaan. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää, ja ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Vahinko olisi ollut vältettävissä oikeaa ajolinjaa käyttämällä.

Edellä esitetyin perustein kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti kadun kunnossapidon suhteen, eikä ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan. Kaupunki katsoo, että asiassa ei ole kaupungin tuottamusta eikä siten myöskään syy-yhteyttä kaupungin tuottamuksen ja syntyneen vahingon välillä. Kaupunki ei näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1 - 4 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §, 18 §, 19 §, 28 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 19.12.2022 tekemän päätöksen § 45 mukaan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5.000 euroa.

Mer information fås av

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö