En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Talousarvioaloite, Vallisaaren ja Lonnan reitin lisääminen osaksi HSL:n lauttaliikennettä

HEL 2023-007022
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 10. / 462 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Jenni Pajusen ym. talousarvioaloitteesta Vallisaaren ja Lonnan reitin lisäämisestä osaksi HSL:n lauttaliikennettä

Stadsmiljönämnden

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Talousarvioaloitteessa esitetään, että Vallisaaren ja Lonnan vesibussireitti lisättäisiin osaksi HSL:n lauttaliikennettä, jotta matkalippujen hintoja saataisiin kohtuullistettua. Asia kuuluu HSL:n toimivaltaan, eikä HSL:n joukkoliikenteessä toistaiseksi ole ollut puhtaasti virkistys- tai matkailutarkoitusta palvelevia linjoja. Osoittamalla tarvittavat määrärahat ja selkeyttämällä vesiliikenteen järjestämisen vastuut kaupungin sisällä, kaupungilla olisi itse mahdollisuus ottaa isompaa roolia vesiliikenteen järjestämisestä. Tällöin myös vesiliikenteen lippujen hintatasoa voitaisiin kohtuullistaa nykyiseen markkinaehtoiseen hintaan verrattuna, mutta sillä ei olisi vaikutusta muun joukkoliikenteen lipunhintaan.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) vastaa joukkoliikenteen järjestämisestä Helsingissä ja kahdeksassa muussa HSL-alueen kunnassa. Tehtäväänsä liittyen HSL suunnittelee toimialuettaan palvelevan joukkoliikenteen linjastojen reitit ja aikataulut sekä päättää toimialueellaan noudatettavan joukkoliikenteen taksa- ja lippujärjestelmän. Päätökset HSL:n lippujärjestelmään kuuluvista linjoista, näiden linjojen liikennöinnistä ja lippujen hinnoista kuuluvat siten HSL:n toimivaltaan.

Vallisaaren ja Lonnan liikenteen lisääminen osaksi HSL:n liikennettä tarkoittaisi sitä, että HSL toimisi liikenteen kilpailuttajana. Mikäli kilpailutettu liikenne muodostaisi saman tarjonnan ja olisi operoinniltaan saman hintaista kuin nykyinen markkinaehtoinen liikenne, HSL:n lipun hintojen käyttöönotto kasvattaisi HSL:n alijäämää. Tulonmenetys jäisi katettavaksi verovaroista. Muutos kasvattaisi myös HSL:n henkilöstökuluja, koska henkilöresursseja tarvittaisiin vesiliikenteen suunnitteluun sekä liikenteen kilpailuttamiseen ja hallintoon. HSL:n tehtävänä on mahdollistaa joukkoliikenteellä jokapäiväinen ympärivuotinen sujuva liikkuminen koko seudulla, HSL:n joukkoliikenteessä ei ole toistaiseksi ollut puhtaasti virkistys- tai matkailutarkoitusta palvelevia linjoja.

Kaupungin pääperiaatteena vesiliikenteen järjestämisessä on ollut, että vesiliikenteen palvelujen tulee muodostua markkinaehtoisesti. Markkinaehtoinen liikenne toimii pelkillä asiakastuloilla ilman yhteiskunnan maksamaa julkista tukea. Palvelun tuottava yritys vastaa reittien ja aikataulujen suunnittelusta sekä lippujen hinnoittelusta. Markkinaehtoisessa mallissa kaupungin rooli on toimia vesiliikenteen mahdollistajana, mutta kaupungin mahdollisuudet vaikuttaa liikenteen tarjontaan ovat hyvin rajalliset.

Suomenlinnan ja Kruunuvuorenrannan lauttaliikenne muodostavat vesijoukkoliikenteessä poikkeuksen. Suomenlinnassa on ympärivuotista asumista ja sen vuoksi se on pitkään kuulunut HSL:n järjestämän joukkoliikenteen piiriin. Tällöin kaupungin maksamalla tariffituella myös subventoidaan lippujen hintoja. Samaan tapaan tänä keväänä käynnistynyt Kruunuvuorenrannan lauttaliikenne palvelee ennen kaikkea alueen asukkaita jokapäiväisessä liikkumisessa. Lauttaliikenne pyrkii parantamaan lähivuosina joukkoliikenneyhteyksiä Kruunuvuorenrannasta ydinkeskustaan, kun Laajasalosta lähtevää katuliikennettä tulevat haittaamaan useat suuret katutyömaat ja rakennushankkeet. Kruunuvuorenrannan lautan liikennöintiä HSL:n tariffiin kuuluvana liikenteenä jatketaan Kruunusiltojen valmistumiseen ja Laajasalon raitioliikenteen käynnistymiseen asti.

Kaupunki on loppukesästä/syksyllä 2023 uudistamassa ja vahvistamassa merellisen Helsingin organisoitumistaan. Merellisen Helsingin koordinaatiovastuu ja mm. lauttaliikenteen infrastruktuuria koskevien asioiden valmistelu ovat kaupunkiympäristön toimialan hoidossa, vesiliikenteen hankintaan liittyvät tehtävät kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla ja merelliseen yrittäjyyteen liittyvät asiat kaupunginkanslian elinkeinopalveluiden vastuulla. Osana merellisen Helsingin kehitystyötä on perusteltua arvioida sopivia keinoja myös laadultaan parempien ja hinnaltaan kohtuullisten vesiyhteyksien mahdollistamiseksi.

Aloitteessa esitetyn lauttaliikenteen kustannuksia ei ole sisällytetty vuoden 2024 talousarvioehdotukseen, eikä HSL ole varautunut liikenteen kilpailuttamiseen esitetyllä aikataululla.

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Markku Granholm, liikenneinsinööri: 09 310 37121

markku.granholm@hel.fi