Ryhmäaloite, RKP, ajo pysäköintihalleihin

HEL 2023-008804
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 8. / 628 §

Stadsmiljönämndens utlåtande till stadsstyrelsen gällande den av Svenska folkpartiets fullmäktigegrupp väckta gruppmotionen om körning till parkeringsgrottorna

Stadsmiljönämnden

Utlåtande

Stadsmiljönämnden gav följande utlåtande till stadsstyrelsen:

Svenska folkpartiets fullmäktigegrupp föreslår i sin motion att staden utreder möjligheter att utveckla servicetunneln för att möjliggöra bättre underjordiska förbindelser till parkeringsgrottorna under stadskärnan. Helsingfors stad anser det vara viktigt att förbättra förbindelserna till underjordiska parkeringsanläggningar och främjar detta med flera igångvarande åtgärder. Det hela kommer att redovisas våren 2024 i stadskärnans transportsystemplan.

I anknytning till servicetunneln finns i nuläget fyra underjordiska parkeringsanläggningar. Av dessa är P-CityForum, P-Simonkenttä och P-Stockmann belägna i tunnelns nyare del och P-Kluuvi i den äldre delen i Gloets gamla tunnel.

Mellan servicetunnelns nya och gamla del tillåts enligt detaljplanbestämmelse endast servicekörning. Begränsningen försämrar tillgängligheten av de västra parkeringsanläggningarna från öst och tillgängligheten av Gloets parkenringsanläggning från väst. Begränsningen är till för att säkra att trafikbelastningen inte överstiger vad den gamla infrastrukturen i Gloets tunnel klarar av med hänsyn till trafikala flaskhalsar och bristfälliga säkerhetsanordningar.

Det ligger dock i stadens intresse att främja användbarheten av servicetunneln som ett centralt led i att förbättra stadskärnans tillgänglighet med bil. För att avlägsna tunnelns trafikala flaskhalsar samt åtgårda säkerhetsbristerna finns långt utarbetade planer som siktar på att häva eller göra undantag från planbestämmelsen som förbjuder genomkörande parkeringstrafik. Samtidigt krävs kompenserande åtgärder för att hindra ren genomfartstrafik via tunneln. I praktiken behövs ett övervaknings- och styrsystem för att fortsättningsvis avvika från de betydligt strängare säkerhetskraven som tillämpas för vanliga trafiktunnlar.

Staden har dessutom en positiv inställning till möjligheterna att utvidga det nuvarande servicetunnelnätet för ändamål som är begränsade till service- och parkeringstrafik. I enlighet med stadsmiljönämndens tidigare beslut (15.11.2022 § 634) är det då främst i form av privata investeringsprojekt som staden, med målsättning att förbättra stadskärnans tillgänglighet och trivsel, vidare utreder möjligheterna att öka tillgängligheten av de underjordiska parkeringsanläggningarna.

I syfte att utvidga servicetunneln har staden fått en exploateringsreservationsförfrågan från de viktigaste fastighetsägarna i centrum och SRV. Ett exploateringsreservationsbeslut förväntas bli anfört under hösten 2023 från stadsmiljönämnden till näringslivssektionen. Exploateringsreservationen är ett led i strävan att hitta den mest genomförbara lösningen för att utvidga servicetunneln, både vad gäller vägförbindelser och användning. Staden ställer sig huvudsakligen positivt även till kommande liknande reservationer. Det är skäl att förbättra tillgängligheten till stadskärnans parkeringshallar, speciellt för bilar som kommer österifrån. Det ska också utredas ifall tillgängligheten kan förbättras för även annat än servicetrafik.

Servicetunnelns utvecklingsåtgärder och schemalagda mål kommer att preciseras i trafiksystemplanen för stadskärnan, som bereds för beslutsfattande våren 2024.

Behandling

Motförslag:
Silja Borgarsdottir Sandelin: I förslaget till utlåtande tilläggs i slutet av näst sista stycket:
"Staden ställer sig huvudsakligen positivt även till kommande liknande reservationer. Det är skäl att förbättra tillgängligheten till stadskärnans parkeringshallar, speciellt för bilar som kommer österifrån. Det ska också utredas ifall tillgängligheten kan förbättras för även annat än servicetrafik."

Understödd av: Olli-Pekka Koljonen

Stadsmiljönämnden beslöt enhälligt att godkänna det enligt Silja Borgardottir Sandelins motförslag ändrade förslaget.

Föredragande

sektorchef i stadsmiljösektorn
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Marek Salermo, trafikingenjör: 09 310 37106

marek.salermo@hel.fi