En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan muutosohjelma talouden tasapainottamiseksi 2023-2025

HEL 2023-010879
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 183 §

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan muutosohjelma talouden tasapainottamiseksi vuosille 2023–2025

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti käynnistää liitteenä olevan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan talouden tasapainottamiseksi vuosille 2023–2025 laaditun muutosohjelman ja sen toimenpiteiden valmistelun.

Muutosohjelma ulotetaan vuoteen 2026, jotta voidaan varmistaa kestävä painopisteen siirto kohti ennaltaehkäiseviä palveluita ja vältytään liian jyrkiltä sopeutustoimilta, jotka voisivat lisätä kustannuksia. Samalla varmistetaan kuitenkin, että lainsäädännön Helsingille asettamat velvoitteet toteutuvat.

Vuoden 2024 tulosbudjetin ja toimintasuunnitelman yhteydessä linjataan tarkempiin laskelmiin ja vaikutusarvioihin perustuen vuoden 2024 toimenpiteistä. Kustakin muutosohjelman toimenpiteestä varsinaiset päätökset tekee toimivaltainen taho.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialan toimeenpaneman muutosohjelman toteutumista seurataan toiminnan ja talouden ennusteiden yhteydessä ottaen huomioon sopeuttamistarpeen muutokset ja sopeuttamistoimien toimeenpano sekä vaikutusarvioinnit. Tarvittaessa toimeenpanoa ja suunnitelmia korjataan lautakunnan päätöksen mukaisesti.

Keväällä 2025 toteutetaan muutosohjelman puoliväliarviointi. Ohjelman mittakaavaa tarkastellaan puoliväliarvioinnin yhteydessä.

Osana muutosohjelmaa sosiaali-, terveys-, ja pelastustoimiala jatkaa yhteistoimintaa kunta-Helsingin kanssa ja jatkaa työtä sen varmistamiseksi, että eri toimintojen rahoitusvastuu kohdentuu järjestämisvastuun mukaisesti Sotepe-Helsingin ja Kunta-Helsingin välillä samalla pitäen huolta myös tarkoituksenmukaisten ei-lakisääteisten palveluiden laadusta ja saatavuudesta.

Keskeinen osa muutosohjelmaa on tarkoituksenmukainen palvelurakenne, jossa asiakas saa oikean tasoiset palvelut oikeaan aikaan. Jotta palvelurakenteen muutokset toteutuvat, tehdään käyttösuunnitelmaan selkeitä toiminnallisia tavoitteita ja ennaltaehkäisyn tai kevyempien palveluiden vahvistamista, joita lautakunta seuraa toiminnan ja talouden yhteydessä.

Toimenpiteistä päätettäessä arvioidaan huolellisesti ohjelman toimien vaikutusta eri väestöryhmien (mm. lapsiperheet, ikäihmiset, vammaiset) palveluihin kokonaisuutena huomioiden mahdolliset lainsäädäntömuutokset ja muut valtion toimet.

Muutosohjelman puitteissa luodaan väylä asukkaiden ja henkilöstön osallistumiseen.

Lisäksi lautakunta katsoo eräiden muutosohjelman toimien osalta seuraavaa:

Jos lainmuutoksella asetetaan velvoite tiettyyn terveyskeskusmaksuun, maksu otetaan käyttöön ja se huomioidaan osana muutosohjelmaa. Siksi osana muutosohjelmaa Helsinki varautuu terveyskeskusmaksujen mahdolliseen käyttöönottoon.

Vuoden 2024 osalta terveyskeskusmaksujen mahdollisesta käyttöönotosta päätetään erikseen vuoden 2024 talousarvion laatimisen yhteydessä.

Ikääntyneiden kotona-asumisen tukemiseksi pidättäydytään ikääntyneiden päivätoimintaa koskevista supistuksista.

Erityistä huomiota tulee kiinnittää mahdollisiin päällekkäisyyksiin Helsingin ja HUSin toiminnoissa ja niiden tarkoituksenmukaiseen purkamiseen.

On tärkeää varmistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työn toteutuminen kaupungissa mm. riittävät järjestöavustukset varmistamalla sekä sotepe-toimintoihin kiinnittyvien toimintojen että kaupungin hyte-toimintojen osalta.

Käsittely

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttuja asiantuntijoita, eivätkä nämä siitä syystä osallistuneet kokoukseen.

Vastaehdotus 1:
Puheenjohtaja Daniel Sazonov: Lisätään päätösesitykseen:

Muutosohjelma ulotetaan vuoteen 2026, jotta voidaan varmistaa kestävä painopisteen siirto kohti ennaltaehkäiseviä palveluita ja vältytään liian jyrkiltä sopeutustoimilta, jotka voisivat lisätä kustannuksia. Samalla varmistetaan kuitenkin, että lainsäädännön Helsingille asettamat velvoitteet toteutuvat.

Vuoden 2024 tulosbudjetin ja toimintasuunnitelman yhteydessä linjataan tarkempiin laskelmiin ja vaikutusarvioihin perustuen vuoden 2024 toimenpiteistä. Kustakin muutosohjelman toimenpiteestä varsinaiset päätökset tekee toimivaltainen taho.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialan toimeenpaneman muutosohjelman toteutumista seurataan toiminnan ja talouden ennusteiden yhteydessä ottaen huomioon sopeuttamistarpeen muutokset ja sopeuttamistoimien toimeenpano sekä vaikutusarvioinnit. Tarvittaessa toimeenpanoa ja suunnitelmia korjataan lautakunnan päätöksen mukaisesti.

Keväällä 2025 toteutetaan muutosohjelman puoliväliarviointi. Ohjelman mittakaavaa tarkastellaan puoliväliarvioinnin yhteydessä.

Osana muutosohjelmaa sosiaali-, terveys-, ja pelastustoimiala jatkaa yhteistoimintaa kunta-Helsingin kanssa ja jatkaa työtä sen varmistamiseksi, että eri toimintojen rahoitusvastuu kohdentuu järjestämisvastuun mukaisesti Sotepe-Helsingin ja Kunta-Helsingin välillä samalla pitäen huolta myös tarkoituksenmukaisten ei-lakisääteisten palveluiden laadusta ja saatavuudesta.

Keskeinen osa muutosohjelmaa on tarkoituksenmukainen palvelurakenne, jossa asiakas saa oikean tasoiset palvelut oikeaan aikaan. Jotta palvelurakenteen muutokset toteutuvat, tehdään käyttösuunnitelmaan selkeitä toiminnallisia tavoitteita ja ennaltaehkäisyn tai kevyempien palveluiden vahvistamista, joita lautakunta seuraa toiminnan ja talouden yhteydessä.

Toimenpiteistä päätettäessä arvioidaan huolellisesti ohjelman toimien vaikutusta eri väestöryhmien (mm. lapsiperheet, ikäihmiset, vammaiset) palveluihin kokonaisuutena huomioiden mahdolliset lainsäädäntömuutokset ja muut valtion toimet.

Muutosohjelman puitteissa luodaan väylä asukkaiden ja henkilöstön osallistumiseen.

Lisäksi lautakunta katsoo eräiden muutosohjelman toimien osalta seuraavaa:

Jos lainmuutoksella asetetaan velvoite tiettyyn terveyskeskusmaksuun, maksu otetaan käyttöön ja se huomioidaan osana muutosohjelmaa. Siksi osana muutosohjelmaa Helsinki varautuu terveyskeskusmaksujen mahdolliseen käyttöönottoon.

Vuoden 2024 osalta terveyskeskusmaksujen mahdollisesta käyttöönotosta päätetään erikseen vuoden 2024 talousarvion laatimisen yhteydessä.

Ikääntyneiden kotona-asumisen tukemiseksi pidättäydytään ikääntyneiden päivätoimintaa koskevista supistuksista.

Erityistä huomiota tulee kiinnittää mahdollisiin päällekkäisyyksiin Helsingin ja HUSin toiminnoissa ja niiden tarkoituksenmukaiseen purkamiseen.

Edellä kirjatun päätösesitykseen kohdistuvan lisäyksen lisäksi muutosohjelmatekstiä koskevan muutoksena: Muutosohjelman kirjaus “tavoitteena on koota muutosohjelmaan ensimmäisessä vaiheessa toimenpide-ehdotuksia ainakin 100 miljoonan euron sopeuttamiseksi.” Muutetaan muotoon “tavoitteena on koota muutosohjelmaan ensimmäisessä vaiheessa toimenpide-ehdotuksia noin 100 miljoonan euron sopeuttamiseksi.”

Kannattaja: jäsen Kati Juva

Vastaehdotus 2:
Daniel Sazonov: Lisätään päätösesitykseen:

On tärkeää varmistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työn toteutuminen kaupungissa mm. riittävät järjestöavustukset varmistamalla sekä sotepe-toimintoihin kiinnittyvien toimintojen että kaupungin hyte-toimintojen osalta.

Kannattaja: jäsen Kati Juva

Vastaehdotus 3:
Jäsen Laura Korpinen: Teen vastaehdotuksen, että päätösehdotuksen tekstiin lisätään seuraavat tekstikappaleet:

Lautakunta kiinnittää huomiota maahanmuuttajille ja vieraskielisille tuotettujen osin räätälöityjen ja priorisoitujen SOTE-palveluiden suuriin kustannuksiin. Lautakunta edellyttää niistä löydettävän säästökohteita, jotta vanhusten ja vammaisten palvelut kyetään turvaamaan.

Kv-rekrytointia ei tule lisätä säästöjen hankkimiskeinona.

Kannattaja: jäsen Mikko Paunio

Vastaehdotus 4:
Jäsen Laura Korpinen: Teen vastaehdotuksen, että päätösehdotuksen tekstiin lisätään seuraava tekstikappale:

Lautakunta edellyttää sotepe-toimialan aloittavan väestön monimuotoisuuden aiheuttamien ja edellyttämien palveluiden vaatimien voimavarojen systemaattisen arvioinnin, jotta se voi vaikuttaa valtiovarainministeriön myöntämän yleiskatteellisen rahoituksen tasoon.

Kannattaja: jäsen Mikko Paunio

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman
äänestystä puheenjohtaja Daniel Sazonovin vastaehdotuksen 1.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestyksien tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 2 (puheenjohtaja Daniel Sazonov)

Jaa-äänet: 2
Laura Korpinen, Mikko Paunio

Ei-äänet: 11
Pentti Arajärvi, Kati Juva, Björn Månsson, Yaron Nadbornik, Matti Niiranen, Johanna Nuorteva, Nea Nättinen, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen, Meri Valkama, Sinikka Vepsä

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Daniel Sazonovin vastaehdotuksen 2 äänin 11 - 2.

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 3 (jäsen Laura Korpinen)

Jaa-äänet: 11
Pentti Arajärvi, Kati Juva, Björn Månsson, Yaron Nadbornik, Matti Niiranen, Johanna Nuorteva, Nea Nättinen, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen, Meri Valkama, Sinikka Vepsä

Ei-äänet: 2
Laura Korpinen, Mikko Paunio

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 11 - 2.

3 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 4 (jäsen Laura Korpinen)

Jaa-äänet: 11
Pentti Arajärvi, Kati Juva, Björn Månsson, Yaron Nadbornik, Matti Niiranen, Johanna Nuorteva, Nea Nättinen, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen, Meri Valkama, Sinikka Vepsä

Ei-äänet: 2
Laura Korpinen, Mikko Paunio

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 11 - 2.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyttyjen vastaehdotusten osalta esittelijän ehdotuksesta poikkeavasti.

Se röstningsresultatet i tabellform

Föredragande

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Sampo Pajari, talous- ja suunnittelujohtaja, puhelin: 09 310 42246

sampo.pajari@hel.fi

Hanna Laine, yhteyspäällikkö, puhelin: 09 310 36172

hanna.e.laine@hel.fi