Hankinta, Efecte-tietojärjestelmä, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-011966
Ärendet har nyare handläggningar
§ 24
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Sosiaali- ja potilasasiamies -asianhallintajärjestelmän hankinta ja päätöksen 25.09.2023 § 17:n poistaminen

Informationsförvaltningsdirektör

Päätös

Tietohallintojohtaja päätti hallintolain 50 §:n 1 momentin 2 kohdan nojalla poistaa päätöksensä 25.09.2023 § 17 ja ratkaista asian uudelleen seuraavasti:

Tietohallintojohtaja päätti hankkia lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 41 § 1 momentin mukaisesti sosiaali- ja potilasasiamies -asianhallintajärjestelmän Efecte Plc:ltä.

Hankittavan asianhallintajärjestelmän hinta ja kustannus neljälle vuodelle on 50 400 euroa. Lisäpalvelun tilauksessa noudatetaan olemassa olevan palvelusopimuksen ehtoja ja tarjousta. Asianhallintajärjestelmä tulee käyttöön toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella. Asianhallintajärjestelmän osalta noudatetaan 3 kk:n irtisanomisaikaa.

Päätöksen perustelut

Hallintolain 50 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan viranomainen voi poistaa virheellisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen, jos päätös perustuu ilmeisen väärään lain soveltamiseen.

Tietohallintojohtaja on 25.09.2023 § 17 päättänyt Sosiaali- ja potilasasiamies -asianhallintajärjestelmän hankinnasta. Päätöksen jälkeen on tullut ilmi, että päätöksessä on viitattu hankintalain väärään pykälään. Päätöstä on tämän vuoksi tarpeen korjata.

Asiavirheen korjaaminen tehdään tietohallintojohtajan aloitteesta.

Sosiaali- ja potilasasiamies tarvitsee asianhallintajärjestelmän, jolla se pystyy hallinnoimaan työtehtävissään tarvitsemia ohjeistuksia asiakkaiden kantelu- ja potilasvahinkoasioissa sekä neuvomaan ja avustamaan muistutuksen teossa. Lisäksi sosiaaliasiamiehen lakisääteisenä tehtävänä on raportoida yhteydenotoista kunnanhallitukselle vuosittain.

Asiavastaavilla on uuden lain potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista (739/2023) 11 §:n mukaan velvollisuus asiakastietojen dokumentointiin ja rekisteröintiin.

Tällä hetkellä asiamiehillä ei ole toimivaa asianhallintajärjestelmää.

Hankittavalla asianhallintajärjestelmällä tehostetaan tukipalveluiden toimintaa.

Tietohallintojohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 24.10.2023 § 216.

Mer information fås av

Risto Lamminparras, ICT-asiantuntija, puhelin: 09 310 25377

risto.lamminparras@hel.fi

Beslutsfattare

Petri Otranen
tietohallintojohtaja