En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Poikkeaminen, Lauttasaari, Kaskisaarentie 1

HEL 2023-012788
Ärendet har nyare handläggningar
§ 29

Poikkeamispäätös

Markanvändningschef

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä ********** koskevan poikkeamishakemuksen, joka edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro ********** seuraavasti:

  • poiketaan asemakaavassa sallitusta enimmäiskerrosalasta 64 k-m2:llä (n. 18 %) talousrakennuksen uudelleen rakentamiseksi
  • rakennetaan maanalainen kellarivarasto poiketen asemakaavasta, jossa ei ole maanalaisen tilan merkintää (ma tai vastaava), joka sallisi rakentaa maanalaisia tiloja muualle, kuin rakennuksen kohdalle. Maanalaisen kellarivaraston saa rakentaa asemakaavassa merkityn ja tällä päätöksellä myönnetyn kerrosalan lisäksi

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • maanalainen rakentaminen ei saa nostaa pihan nykyistä korkeusasemaa
  • tontin etelärajalla olevat puut tulee säilyttää tai tarvittaessa korvata uusilla puilla

Muilta osin tulee soveltaa asemakaavan nro ********** määräyksiä.

Maksu

3 346,50 euroa

Hakija

**********

Rakennuspaikka

**********

Hakemus

Hakija hakee lupaa rakentaa 79 m2:n maanalaisen kellarin sisäpihan alle siten, että se yhdistää asuinrakennuksen tilat ja viereiseen talousrakennukseen. Kellarilaajennuksen käyttötarkoitus on varasto. Lisäksi haetaan lupaa rakentaa talousrakennus uudelleen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro ********** siten, että asemakaavaan merkitystä enimmäiskerroslasta poiketaan 64 k-m2:llä (n. 18 %). Talousrakennuksen alle rakennetaan uusi porrasyhteys uuteen maanalaiseen kellariin.

Hakija perustelee varastokellarin rakentamista asunnon lisävarastojen tarpeellisuudella ja sillä, että kellari voidaan rakentaa siten, että nykyisen pihan korkeusasema säilyy pääosin ennallaan ja kellari pysyy asemakaavakarttaan merkityllä rakennusalalla. Talousrakennuksen uudelleen rakentamista perustellaan sillä, että talousrakennuksen rakenteet on havaittu teknisesti ongelmallisiksi ja sillä, että talousrakennuksen maapäälliset ulkomitat eivät suurene muutoksessa.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa asemakaava nro ********** Asemakaavan mukaan tontin käyttötarkoitus on AOR, omakotitalojen, rivitalojen tai muiden kytkettyjen talojen korttelialue. Tontin pinta-ala on ********** ja tonttitehokkuus on e=0,25, jolloin sallittu rakennusoikeus on ********** Asemakaavassa ei ole erikseen märiteltyä lisärakennusoikeutta talousrakennuksille tai rakennelmille. Rakennuspaikalle saa rakentaa enintään kaksikerroksisen rakennuksen, jossa on enintään yksi asunto (II/1). Rakentamatta jäävät tontin osat on istutettava. Niille saa kuitenkin tehdä tarpeellisia kulkuteitä ja pysäköintipaikkoja.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi A4, jolla korttelitehokkuus on pääasiassa alle e=0,4.

Rakennuspaikalla sijaitsee yhden asunnon asuinrakennus ja autotalli. Yksikerroksisen asuinrakennuksen kerrosala oli alunperin ********** ja autotallin kerrosala oli ********** yhteensä ********** Molemmat rakennukset sijaitsivat rakennuspaikalla ennen voimassa olevan asemakaavan laatimista.

Asuinrakennusta on laajennettu vuonna ********** Laajennuksen jälkeen käytetty kerrosala on yhteensä ********** joka ylittää asemakaavassa sallitun rakennusoikeuden 64 k-m2:llä (18 %). Laajennus ja asemakaavakarttaan merkityn rakennusoikeuden ylitys on myönnetty rakennusluvalla **********

Asuinrakennuksen ja talousrakennuksen välinen sisäpiha on laajennuksen yhteydessä muutettu siten, että piha-alueella ei tällä hetkellä kasva puita.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureita kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä. Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Kaupunki on rakennuspaikkaan rajautuvien puistoalueiden omistajana ilmoittanut, että kaupungilla ei ole huomautettavaa hankkeesta, mikäli rakennusalaa ei ylitetä kaupungin puoleisia maa-alueita kohti. Rakennuspaikkaa vastapäätä olevalla naapurilla ei ole huomautettavaa hakemuksessa esitetyistä poikkeamisista, mutta muistutuksessa kiinnitetään huomiota työmaan aikaisiin haittoihin. Muistutuksessa tuodaan esille, että louhintatyöt tulee suunnitella ja toteuttaa siten, että naapurin kiinteistöille ei aiheuteta haittaa. Työmaan aikaiset järjestelyt eivät saa vaikeuttaa naapurin kulkuyhteyksiä eikä aiheuttaa haittaa tai turvallisuusriskiä naapuritontin toiminnalle.

Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetusta muistutuksesta. Hakija on ilmoittanut, että he eivät tässä vaiheessa näe kirjallisen selvityksen antamista tarpeelliseksi.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska poikkeamisilla ei ole merkittäviä vaikutuksia alueen maankäyttöön eikä kaupunkikuvallisia tai maisemallisia vaikutuksia. Uudelleen rakennettavan talousrakennuksen maanpäälliset ulkomitat eivät muutu, eikä sen kerrosala lisäänny verrattuna nykyiseen.

Poikkeamisen erityinen syy on olemassa olevien rakennusten tarkoituksenmukainen käyttö.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2024, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mer information fås av

Marina Fogdell, arkkitehti, puhelin: 09 310 64271

marina.fogdell@hel.fi

Beslutsfattare

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Bilagor

1. Alustavat suunnitelmat ja asemapiirros
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Ympäristökartta
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Asemakaavaote
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.