Hankesuunnitelma, Mellunmäen ja Vuosaaren kääntöraiteiden ohjauksen parantaminen, Liikenneliikelaitos HKL
Mellunmäen ja Vuosaaren kääntöraiteiden ohjauksen parantamisen hankesuunnitelman päivittäminen ja korottaminen
Päätös
Johtokunta hyväksyi Mellunmäen ja Vuosaaren kääntöraiteiden ohjauksen parantamisen päivitetyn hankesuunnitelman esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on enintään 2.286.000 euroa kustannustasossa elokuu 2025.
Johtokunta jatkoi toimitusjohtajan valtuutusta päättää hankkeeseen liittyvistä hankinnoista enimmäishinnan puitteissa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Mellunmäen ja Vuosaaren kääntöraiteiden ohjauksen parantaminen opastimia kehittämällä ja pakkopysäytysjärjestelmän testauspaikkoja lisäämällä varmistaa metroliikenteen täsmällisyyttä ja turvallisuutta.
Hankkeen strategiasidonnaisuus
Helsingin kaupunkistrategiassa 2025–2029 todetaan Helsingin liikennejärjestelmän nojautuvan ensisijaisesti joukkoliikenteeseen ja että joukkoliikenteen houkuttelevuus kehittyy positiivisesti. Lisäksi kaupunkistrategiassa todetaan, että kaupungin turvallisuutta vaalitaan reagoimalla herkästi ja ennalta estävästi turvallisuutta uhkaaviin ilmiöihin ja tilanteisiin.
Päätösehdotus tukee näitä kaupunkistrategian tavoitteita ja on näin
strategian mukainen.
Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet
Mellunmäen ja Vuosaaren kääntöraiteiden päättyvillä kulkuteillä ole ollut varsinaista päättävää opastinta, vaan päätepisteenä kääntöraiteella on toiminut radan varressa oleva SEIS-merkki, jonka kohdalle juna tulee pysäyttää. Tämän takia kääntöraiteelle siirtyvillä junilla on selkeästi alhaisempi nopeus ja käännöistä syntyy enemmän kommunikaatiota liikenteenohjauksen kanssa, turvallisuuden varmistamiseksi.
Hankkeen valmistuttua Mellunmäen ja Vuosaaren asemilta on kulunvalvonnallisesti mahdollista ajaa kääntöraiteille opasteiden mukaisesti nykyistä korkeampaa nopeutta. Nopeusrajoituksien nostolla voidaan saavuttaa laskennallisesti noin 15–30 % säästö ajassa käännölle ajettaessa. Uudet maali- ja lähtöopastimet mahdollistavat myös sen, että myöhässä olevat junat saavat kiinni aikataulua enemmän käännöillä tai lyhemmän kääntöajan aikataulussa, joka taas vähentää häiriöitä metroliikenteessä.
Hankkeessa toteutetaan kääntöraiteille pakkopysäytysjärjestelmän testipaikat, jonka myötä kuljettajien toimesta tehtävä testaus vapauttaa rajallisia yöajan henkilöresursseja muihin metrojunien huoltotoimenpiteisiin.
Hanke tukee metron kapasiteettihankkeen kulunvalvonnan uusintaa kasvattamalla kääntöraiteiden turvallisuutta ja liikennöinnin sujuvuutta.
Hankkeen toteuttaminen
Hankkeessa toteutetaan maaliopastimet, uudet lähtöopastimet sekä pakkopysäytysjärjestelmän testauslaitteet Mellunmäen ja Vuosaaren kääntöraiteille.
Uusien maali- ja lähtöopastimien ja pakkopysäytysjärjestelmän ohjattujen testipaikkojen asennuksessa, käyttöönotossa ja testauksessa on hyödynnetty Vuosaaren käännön osalta kesän 2025 liikennöintikatkoa. Asennukset, kytkennät, käyttöönotot ja ohjelmistopäivitykset on pyritty tekemään yöaikaan liikennöintiaikojen ulkopuolella.
Muutokset hankesuunnitelmassa
Hankkeen toteutussuunnittelussa on todettu, että hankkeen yhteydessä on tarkoituksenmukaista parantaa myös Vuosaaren kääntöraiteella sijaitsevan portin ja päätepuskimen valvontaa.
Valvontatoiminnallisuuksien toteuttaminen erillisenä hankkeena tulisi kalliimmaksi ja hidastaisi toteutusta. Lisäksi päätepuskimen osalta todettu turvallisuuspuute saattaisi heikentää tässä hankkeessa muuten saavutettavien hyötyjen toteutumista.
Hankkeen toteutukseen liittyvistä hankinnoista saadut tarjoukset ylittivät alkuperäiset kustannusarviot ja olemassa olevien toimittajasidonnaisuuksien takia vaihtoehtoisia ratkaisuja ei ole ollut mahdollista harkita.
Aiemmassa kustannusarviossa ei ollut huomioitu sähkö- ja ratasähkötöiden osuutta hankkeessa riittävän kattavasti.
Hankkeen toteutusaika on pidentynyt vuoden 2026 ensimmäiselle kvartaalille, sillä toteutuksessa on ollut lukuisia aikatauluviiveitä.
Uusi kustannusarvio ja kustannusten ylitys
Hankkeen kokonaiskustannukset ovat enintään 2.286.000 euroa (alv 0 %) elokuun 2025 kustannustasossa.
Hankkeen kustannustason (esityksen mukaisesti elokuu 2025) seurannassa käytetään rakennuskustannusindeksiä (2021=100, 8/2025 pisteluku 111,6).
Hankkeen enimmäishintaa esitetään korotettavaksi 277.000 eurolla, jotta edellä mainitut kustannuksia kasvattaneet tekijät tulevat huomioiduiksi ja hanke saatettua loppuun.
Hankkeen päivitetty kustannusarvio jakautuu alkuperäiseen kustannusarvioon verrattuna seuraavasti
| Projektinjohto, suunnittelu, valvonta ja käyttöönotto | 253.000 eur |
| Sähkötyöt | 110.000 eur |
| Ratasähkötyöt | 51.000 eur |
| Ratatyöt | -20.000 eur |
| Erillishankinnat | -1.476.000 eur |
| Asetinlaitteeseen liittyvät hankinnat | 1.409.000 eur |
| Hankevaraus | -50.000 eur |
Hankkeeseen on käytetty lokakuuhun 2025 mennessä 821.715,98 euroa.
Hanke on mahdollista toteuttaa HKL:n vuoden 2025 tulosbudjetin ja vuoden 2026 talousarvioehdotukseen sisältyvän 10-vuotisen investointiohjelman puitteissa.
Hankkeen käyttötalousvaikutukset
Maaliopastimien lisäämä turvallisuus, liikenteen sujuvuus ja kääntöraiteiden nopeuden nosto sekä järjestelmän häiriönsietokyvyn parantuminen vähentävät liikennehäiriöistä matkustajille aiheutuvaa haittaa. Pakkopysäytysjärjestelmän ohjattujen testipaikkojen toteutus vähentää pakkopysäytysjärjestelmän testauksen päivittäisiä suunnittelu- sekä toteutuskustannuksia.
Hanke aiheuttaa 15 vuoden poistoajalla tasapoistoina 152.400 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin.
Hankkeen on arvioitu tuottavan kustannussäästöjä 15 vuoden aikana n. 136.000 euroa vuodessa.
HSL:n perussopimuksen perusteella asemiin ja rataan kohdistuvista kuluista 50 % investoinnin poistoista ja 50 % laskennallisista korkomenoista voidaan laskuttaa HSL:ltä.
Loppuosa poistoista jää suoraan HKL:n kaupungin infratukena maksettavaksi.
Toimivalta
Hankkeesta päättäminen
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa muun kuin tilahanketta koskevan suunnitelman ja piirustuksen hyväksymisestä.
Kaupunginhallituksen vahvistamien hyväksymisrajojen mukaan HKL:n johtokunta päättää alle 5 milj. euron hankkeista.
Hankkeen arvonlisäverottoman kokonaishinnan ollessa 2.229.000 euroa HKL:n johtokunta voi päättää hankkeen hyväksymisestä.
Hankinnat
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 14.11.2023 § 61
Päätös
Johtokunta hyväksyi Mellunmäen ja Vuosaaren kääntöraiteiden ohjauksen parantamisen hankesuunnitelman esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen toteutuksen ja hankkeen aikaiset hankinnat on enintään 2.009.000 euroa kustannustasossa syyskuu 2023.
Johtokunta valtuutti toimitusjohtajan päättämään hankkeeseen liittyvistä hankinnoista enimmäishinnan puitteissa.
Esittelijä
Lisätiedot
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277
Detta beslut publicerades 24.10.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Upplysningar
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277