Tietopyyntö, asiakirjat liittyen poliisin, tietosuojavaltuutetun ja eduskunnan oikeusasiamiehen kanssa vireillä oleviin asioihin

HEL 2024-000392
Ärendet har nyare handläggningar
§ 4

Vastaus tietopyyntöön koskien Kaupunkiympäristön toimialan pysäköinninvalvonnalle esitettyjä tietopyyntöjä

Kundrelationsdirektör

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusjohtaja päätti, ettei tietopyytäjän 10.1.2024 ja 18.1.2024 pyytämiä asiakirjoja luovuteta tietopyytäjälle.

Päätöksen perustelut

Tietopyytäjä on tehnyt Helsingin kaupungin pysäköinninvalvonnalle 10.1.2024 julkisuuslain mukaisen tietopyynnön. Tietopyytäjä on pyytänyt saada haltuunsa sellaiset sähköpostit, muistiot ja vastaukset, jotka koskevat kaupungin ja poliisin, tietosuojaviranomaisen ja eduskunnan oikeusasiamiehen toimiston kanssa käytyjä keskusteluja asiassa, joka koskee tietopyytäjää ja hänen tekemiään kanteluja koskien sitä, että miksi kaupunki ei ole noudattaneet julkisuuslakia tai tietosuojalakia.

Tietopyytäjälle on 15.1.2024 vastattu sähköpostitse, että tällaista keskustelua ei ole käyty poliisin, tietosuojaviranomaisen tai eduskunnan oikeusasiamiehen kanssa. Tämän vuoksi tällaisia asiakirjoja ei voida myöskään luovuttaa. Tietopyytäjälle on kuitenkin vastauksen mukana toimitettu kaupungin eduskunnan oikeusasiamiehelle ja tietosuojavaltuutetulle antamat lausunnot. Lisäksi tietopyytäjälle on ilmoitettu, että kaupungilla ei ole enää halussaan poliisille lähtenyttä selvitystä, mutta hän voi sen halutessaan pyytää poliisilta. Siltä osin, kuin kaupungilla ei ole ollut halussaan tietopyytäjän pyytämiä asiakirjoja, hänelle on tarjottu mahdollisuutta saada asiasta valituskelpoinen päätös.

Tietopyytäjä on 18.1.2024 kaupunkiympäristön toimialan pysäköinninvalvonnalle toimittamassaan sähköpostissa on pitänyt saamaansa vastausta ristiriitaisena. Hän pyysi saada erillisen päätöksen siitä, mikäli kaupunki katsoo, että poliisille lähetty asiakirja ei ole kaupungin näkemyksen mukaan julkinen asiakirja. Tietopyytäjä pyysi lisäksi selvityksen siitä, että minkä vuoksi kaupunki katsoo, että oikeusasiamiehelle lähteneessä lausunnossa liitteenä ollut sisäinen sähköposti ei ole julkinen.

Tietopyytäjä täsmentää viestissään, että hänen tietopyyntönsä koski myös kaupungin sisäisiä keskusteluita, kokousmuistioita ja vastaavia.

Tietopyyntö 10.1.2024

Julkisuuslain 9 §:n mukaan jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen. Viranomaisella ei kuitenkaan ole julkisuuslain nojalla velvollisuutta uuden asiakirjan laatimiseen.

Kaupunki ei ole käynyt erillistä keskustelua oikeusasiamiehen, tietosuojavaltuutetun tai poliisin kanssa. Poliisille lähetetty vastine on toimitettu heille salatulla sähköpostilla. Salattu sähköposti säilyy 30 vuorokautta sen lähettämisen jälkeen. Kaupungilla ei ole tästä vastineesta kopiota olemassa.

Tietopyytäjälle ei voida toimittaa hänen pyytämiään asiakirjoja, sillä kaupungilla ei ole hallussaan pyydettyjä asiakirjoja. Poliisille annetun lausunnon käsittely on siirretty toimivaltaiselle viranomaiselle käsittelyyn 22.1.2024.

Julkisuuslain 15 §:n mukaan, jos viranomaiselta pyydetään asiakirjaa, jonka toinen viranomainen on laatinut tai joka kuuluu toisen viranomaisen käsiteltävänä olevaan asiaan, viranomainen voi siirtää tiedonsaantia koskevan asian sen viranomaisen ratkaistavaksi, joka on laatinut asiakirjan tai jonka käsiteltäväksi asia kokonaisuudessaan kuuluu.

Hallintolain 21 §:n mukaan viranomaisen, jolle on erehdyksestä toimitettu asiakirja sen toimivaltaan kuulumattoman asian käsittelemiseksi, on viipymättä siirrettävä asiakirja toimivaltaiseksi katsomalleen viranomaiselle. Siirrosta on ilmoitettava asiakirjan lähettäjälle.

Asiakirjaa siirrettäessä asian tutkimatta jättämisestä ei tarvitse tehdä päätöstä.

Siirrettäessä asiakirja, joka on toimitettava viranomaiselle määräajassa, määräaikaa katsotaan noudatetun, jos toimivaltainen viranomainen saa asiakirjan määräajan kuluessa

Tietopyyntö 18.1.2024

Julkisuuslain 5 §:n 1 momentin mukaan asiakirjalla tarkoitetaan mainitussa laissa kirjallisen ja kuvallisen esityksen lisäksi sellaista käyttönsä vuoksi yhteen kuuluviksi tarkoitetuista merkeistä muodostuvaa tiettyä kohdetta tai asiaa koskevaa viestiä, joka on saatavissa selville vain automaattisen tietojenkäsittelyn tai äänen- ja kuvantoistolaitteiden taikka muiden apuvälineiden avulla.

Pykälän 2 momentin 1. virkkeen mukaan viranomaisen asiakirjalla tarkoitetaan viranomaisen hallussa olevaa asiakirjaa, jonka viranomainen tai sen palveluksessa oleva on laatinut taikka joka on toimitettu viranomaiselle asian käsittelyä varten tai muuten sen toimialaan tai tehtäviin kuuluvassa asiassa.

Pykälän 4 momentin mukaan lakia sovelletaan viranomaisissa työskentelevien sekä viranomaisten ja niiden lukuun toimivien yksityisten ja yhteisöjen välisiä neuvotteluja, yhteydenpitoa ja muuta niihin verrattavaa viranomaisten sisäistä työskentelyä varten laadittuihin asiakirjoihin vain, jos asiakirjat sisältävät sellaisia tietoja, että ne arkistolainsäädännön mukaan on liitettävä arkistoon. Jos asiakirjat kuitenkin liitetään arkistoon, viranomainen voi määrätä, että tietoja niistä saa antaa vain viranomaisen luvalla.

Julkisuuslakia koskevan hallituksen esityksen (HE 30/1998 vp) yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan lain 5 §:n 4 momentin osalta seuraavaa:

"Pykälän 4 momentti koskee sellaisia viranomaisen sisäisen toiminnan asiakirjoja, jotka eivät salassapitosäännösten noudattamista koskevia velvoitteita lukuun ottamatta kuuluisi lain soveltamisalaan.

Momentin mukaan lakia sovellettaisiin viranomaisissa työskentelevien sekä viranomaisten ja niiden toimeksiannosta toimivien yksityisten tai yhteisöjen välisiä neuvotteluja, yhteydenpitoa tai muuta viranomaisten sisäistä työskentelyä varten laadittuihin asiakirjoihin vain, jos ne sisältävät sellaisia tietoja, että ne arkistolainsäädännön mukaan on liitettävä arkistoon.

Viranomaisissa toimivien välistä yhteydenpitoa varten laadituilla asiakirjoilla tarkoitetaan viranomaisen sisäisiä kokouksia tai sisäistä hallintoa varten laadittuja viestejä, tiedotteita, muistioita, pöytäkirjoja ja muita sellaisia asiakirjoja. Viranomaisen lukuun toimeksiantotehtäviä suorittavien ja viranomaisissa toimivien neuvottelua ja muuta yhteydenpitoa varten laadittuja asiakirjoja pidettäisiin ehdotuksen mukaan viranomaisen sisäisinä asiakirjoina.

Koska tietopyytäjän 18.1.2024 pyytämät sisäiset keskustelut, kokousmuistiot ja vastaavat eivät ole julkisuuslaissa tarkoitettuja viranomaisen asiakirjoja, näitä ei tästä syystä toimiteta tietopyytäjälle.

Tietopyytäjälle on 19.1.2019 toimitettu oikeusasiamiehelle toimitetussa lausunnossa liitteenä ollut sisäinen sähköposti.

Toimivalta

Hallintosäännön 24 luvun 3 §:n toimielin voi siirtää viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:ssä tarkoitettua asiakirjan antamista koskevaa ratkaisuvaltaa alaiselleen viranhaltijalle.

Kaupunkiympäristölautakunta on päätöksellään 29.8.2017 § 62 siirtänyt toimivaltaa siten, että kaupunkiympäristön toimialalla viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:n mukaisen päätöksen tekee palvelukokonaisuutta koskevissa asioissa palvelukokonaisuuden johtaja. Koko toimialaa ja toimialan hallintoa koskevissa asioissa päätöksen tekee hallintopäällikkö.

Mer information fås av

Pauliina Sundqvist, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 38863

pauliina.sundqvist@hel.fi

Beslutsfattare

Mari Randell
asiakkuusjohtaja