Hankinta, DPS, perustamisvaihe, purettavien tekonurmien kierrättäminen, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupungin ja Re-Match A/S:n välillä solmittujen tekonurmikenttien jatkokäsittelyn dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS) pääsopimuksen sekä toimeksiantokohtaisen sopimuksen purkaminen
Päätös
Yksikön päällikkö päätti purkaa Helsingin kaupungin yleiset alueet -palvelun ja Re-Match A/S:n välisen 19.4.2024 allekirjoitetun tekonurmikenttien jatkokäsittelyn dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS) pääsopimuksen (HEL 2024-002590) sekä toimeksiantokohtaisen 20.6.2024 allekirjoitetun viiden tekonurmikentän jatkokäsittelypalvelujen sopimuksen, tilausnumero 7740008350, toimeksiantokohtaisen sopimuksen arvo 182 090 euroa (alv 0 %).
Päätöksen perustelut
Yksikön päällikkö päätti 12.4.2024 § 48 hyväksyä Re-Match A/S:n osallistumishakemuksen tekonurmikenttien jatkokäsittelyratkaisujen dynaamiseen hankintajärjestelmään. Dynaamisen hankintajärjestelmän arvioitu arvonlisäveroton arvo 2 vuoden ajalle on noin 1 000 000 euroa.
Yksikön päällikkö päätti 20.6.2024 § 77 (HEL 2024-009003) hyväksyä Re-Match A/S:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti hankkia Re-Match A/S:ltä Helsingin kaupungin viiden tekonurmikentän jatkokäsittelypalvelun alueilla Myllypuro, Käpylä ja Pitäjänmäki arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 182 090 euroa.
Pääsopimuksen kohdan 18.2 sekä pääsopimukseen sisältyvien Julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot palveluhankinnoissa (JYSE 2014 palvelut, päivitysversio huhtikuu 2022) kohtien 13 ja 18 perusteella tilaajalla on oikeus purkaa sopimus, jos toimittaja asetetaan konkurssiin.
Re-Match A/S on asetettu konkurssiin Herningin tuomioistuimessa Tanskassa 4.6.2025.
Konkurssipesän edustaja on 24.6.2025 sähköpostitse ilmoittanut, että konkurssipesä ei sitoudu Suomen konkurssilain 3. luvun 8 §:n 1. momentin mukaisesti suorittamaan tilattua työtä loppuun.
Viranhaltijan toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 28.1.2025 § 43 mukaan yksikön päälliköllä on hankintavaltuudet enintään 1 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Yksikön päällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään sopimusten purkamisesta.
Detta beslut publicerades 01.07.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Aki Silvennoinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 52213