Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 23.12.2023, Vänrikki Stoolin katu

HEL 2024-003453
Ärendet har nyare handläggningar
§ 26

Skadeståndsyrkande, halkolycka

Enhetschef

Beslut

Enhetschefen för juridiska tjänster beslutade att avslå sökandens skadeståndsyrkande.

Skälen för beslutet

Sökandens krav

Den 5 mars 2024 lämnade sökanden in ett skadeståndsyrkande på 1 042,75 euro till staden. Den 14 oktober 2024 specificerade sökanden storleken på sitt krav till 5 709,89 euro. Enligt yrkandet halkade sökanden på trottoaren vid Fänrik Stålsgata 5 den 23 december 2023 klockan 17. Enligt yrkandet var skadeplatsen isig och osandad.

Tillämpliga normer och föreskrifter

Lagen om underhåll och renhållning av gator och vissa allmänna områden ålägger staden att hålla gatorna i ett skick som är tillfredsställande med avseende på trafikens behov. Vid bestämmandet av nivån på underhållet beaktas gatans betydelse för trafiken, trafikvolymen, väderleken och förutsebara förändringar i väderleken, tiden på dygnet, de olika trafikformernas behov, samt hälsoeffekten, trafiksäkerheten och trafikens framkomlighet.

Gatuunderhållet omfattar avlägsnande av snö och is, hållande av gatuytan jämn och halkbekämpning.

I Helsingfors är de områden som omfattas av vinterunderhåll indelade i underhållskategorier efter betydelse för trafiken. Skadeplatsen är en trottoar som underhålls enligt klass C.

Starttröskeln för att ploga en lätt trafikfil i C-klass är 5 cm snö. När starttröskeln överskrids är procedurtiden för plogning åtta timmar, dock så att snön som fallit mellan klockan 13 och 04 tas bort senast klockan 12. Vad gäller halkskydd är dock procedurtiden fem timmar så att den märkbart ökade halkan som observerats mellan klockan 16 och 07 förhindras senast klockan 12. Procedurtiden börjar när förändringen i väderförhållandena orsakar en märkbar ökning av halkan.

Förutsättningarna för skadeståndsansvar

Ett skadefall medför inte i sig att staden blir skadeståndsskyldig.

Utgångspunkten är att skaseståndsansvaret i samband med underhåll och rengöring av gatan baseras på vårdslöshet. Den som ansvarar för underhållet av gatan måste ha varit vårdslös, oaktsam eller gjort fel för att bli skadeståndsansvarig. Dessutom ska det finnas ett orsakssamband mellan handlingen eller försummelsen och skadefallet.

Den som ansvarar för underhållet av gatan befrias från skadeståndsansvaret genom att den bevisar att underhållet har utförts korrekt eller att rådande omständigheter har gjort underhållsarbetet onyttigt eller att det skulle ha varit omöjligt att utföra underhållet under de förhållanden som rådde vid skadetillfället.

Om den som varit föremål för skadan har medverkat till skadan eller om även någon annan yttre omständighet har varit orsaken till skadan, kan ersättningen skäligen jämkas eller förvägras helt.

Information och utredningar i ärendet

Ansvarige för underhållet av området har gett sin utredning om underhållsåtgärderna på skadeplatsen. Enligt utredningen plogades och sandades skadeplatsen den 23 december 2023 klockan 8.52. Den tidigare plogningen och sandningen gjordes den 22 december 2023 klockan 12.51. De erhållna utredningarna är baserade på GPS-data.

Staden har inte tagit emot några klagomål om behovet av halkskydd på skadeplatsen den 23 december 2023. Staden har inte mottagit några andra liknande skadeståndsyrkanden från denna skadeplats.

Enligt mätningarna gjorda vid Kajsaniemi väderstation var temperaturen på skadedagen, den 23 december 2023, klockan 17.00, 0,6 °C och snödjupet var 12 centimeter. Under skadedagen mellan klockan 7 och 11 regnade det lite vatten, slask och snö. Snödjupet har varit 12 centimeter innan regnet började och 13 centimeter efter regnet. Temperaturen har varierat mellan 0,3 °C och 2,3 °C under skadedagen. Temperaturen har legat på plussidan sedan klockan 10 den 21 december 2023 fram till skadedagen. Dagen före skadan, den 22 december 2023, regnade det snö, vatten och snöslask. Mängden regn under den dagen har totalt varit 16,4 millimeter omräknat till vatten. Snödjupet innan regnet började var 8 centimeter.

Beaktandet av omständigheterna och andra faktorer som påverkar saken

Det är inte möjligt att förhindra halka på ett sådant sätt att gångarna aldrig är hala (t.ex. HD 1998:147). Halkförebyggande åtgärder kan inte alltid helt förhindra halka orsakad av is, även om underhållet har legat på den nivå som underhållslagen kräver. Det finns alltid något ställe där det är möjligt att halka. (Försäkringsnämndens beslut FINE-001397.)

Gatuanvändarna kan själva vidta åtgärder för att minska risken för att råka ut för olycksfall genom att bereda sig på ändringar i väderförhållanden genom att ta tillräcklig hänsyn till dessa omständigheter när de rör sig på gatorna (RP 281/2004, sid. 18). För att undvika fara och skador ska trafikanten iaktta den aktsamhet och försiktighet som omständigheterna kräver.

Sammanfattning och slutsatser

Halkskydd på skadeplatsen har skett på ett ändamålsenligt sätt, eftersom den senaste plogningen och sandningen hade utförts på skadedagen före skadan i enlighet med förfarandetiderna. Sedan dess, innan skadan, har det inte skett någon förändring i väderförhållandena som skulle ha krävt mer halkskydd.

Med hänsyn till utredningarna som erhållits i ärendet, väderförhållandena och underhållsåtgärderna är slutsatsen att staden anser sig ha agerat omsorgsfullt. Med stöd av vad som tidigare framförts anser staden att den inte har försummat sina lagenliga skyldigheter och är inte ersättningsskyldig i fallet.

Skadan som inträffade är en olycklig händelse som staden inte är ansvarig för.

Tillämpliga bestämmelser

Skadeståndslag (412/1974) 2 kap 1 §, 6 kap 1 §

Lag om underhåll och renlighet av gatan och vissa allmänna utrymmen (669/1978) 1 - 4 §

Vägtrafiklag (729/2018) 3 §

Befogenhet

Chefen för stadsmiljösektorn har den 22 december 2023 fattat beslut 51 §, enligt vilket enhetschefen för juridiska tjänster beslutar om skadestånd som berör sektorn när beloppet av skadeståndsanspråket är högst 15 000 euro.

Mer information fås av

Eeva-Maria Mattila, beredare, telefon: 09 310 34957

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö