Ajankohtaiskatsaus, liikenneliikelaitos, metroasemahankkeet
Rautatientorin metroaseman peruskorjauksen valmistelun tilannekatsaus
Päätösehdotus
Johtokunta merkitsee tiedoksi saamansa informaation.
Esittelijän perustelut
Rautatientorin metroasema on avattu vuonna 1982 ja on pääkaupunkiseudun metrojärjestelmän vilkkain metroasema. Asemalla ei ole toteutettu laajamittaisia peruskorjauksia vuoden 2024 laituritason paloturvallisuuden parannushanketta lukuun ottamatta. Laadittujen kuntoarvioiden perusteella metroasema on monilta osin käyttöikänsä päässä.
Valmisteilla olevassa perusparannushankkeessa parannetaan aseman turvallisuutta ja varmistetaan sen toimivuus myös tulevaisuudessa. Aseman tekniset järjestelmät päivitetään vastaamaan ajantasaisia viranomaismääräyksiä ja liiketilat kunnostetaan palvelemaan nykypäivän matkustajien tarpeita. Joukkoliikenteen vaihtoyhteyksiä, asemalla liikkumisen selkeyttä ja viihtyisyyttä parannetaan.
Hankkeen toteutusmuotona on yhteistoiminnallinen projektinjohtourakka. Urakoitsija toimii hankkeen kehitysvaiheen aikana konsultin omaisesti esisopimuksella rakentamisen aloitukseen asti, jolloin allekirjoitetaan varsinainen urakkasopimus. Kehitysvaiheen aikana suunnitellaan työmaan vaiheistusta ja aliurakoitsijahankintaa, tarkennetaan suunnitelmia suunnitelmapuutteiden ja häiriöiden minimoimiseksi sekä kustannustehokkuuden, aikataulu- ja kustannusvarmuuden kasvattamiseksi. Kehitysvaiheessa tarkentuneen suunnittelun perusteella viimeistellään hankkeen hankesuunnitelma kaupungin päätöksentekoon vuoden 2026 aikana.
Kaupunginvaltuuston 27.11.2025 hyväksymään vuoden 2026 talousarvioon sisältyvässä HKL:n 10-vuotisessa investointiohjelmassa on hankkeen kokonaiskustannuksiksi arvioitu noin 97 milj. euroa. Peruskorjaustöiden aloitukseen varaudutaan vuoden 2027 loppupuolella. Hankkeen kustannusarvio ja rakentamisen aikataulu tarkentuvat kehitysvaiheen aikana. Työt yhteensovitetaan sekä Kaivokadun alueen muiden hankkeiden että laajemmin kaupungin liikkumista vaikeuttavien rakennushankkeiden kanssa siten, että haitat kaupunkilaisten arjelle voidaan minimoida.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n hankekehityspäällikkö Kirsi Borg ja omaisuudenhallinta yksikön johtaja Antti Nousiainen antavat kokouksessa tilannekatsauksen perusparannushankkeen valmistelusta.