Rakennuslupa, Tuomarinkylä
Oikaisuvaatimus rakennuslupa-asian käsittelyn johdosta määrätystä maksusta, laskunumero 2860051124
Päätösehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hylätä ********** ja ********** oikaisuvaatimuksen Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston rakennuslupapäätöksessä 26.9.2024 § 154 määräämästä maksusta.
Esittelijän perustelut
Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on ********** ja ********** hakemuksesta myöntänyt rakennusluvan päätöksellään 26.9.2024 § 154 Tuomarinkylässä sijaitsevalle tontille **********
Edellä mainitulla päätöksellä on määrätty ********** maksettavaksi vuoden 2024 rakennusvalvontataksan mukainen maksu lupa-asian käsittelystä seuraavasti:
- 2 § a kohta: rakennuskohtainen rakennuslupamaksu, 1 900 euroa (yhteensä kaksi rakennusta, 950 euroa per rakennus)
- 2 § a kohta: rakennuskohtaisen maksun lisäksi kokonaisalan mukainen rakennuslupamaksu, 2 696 euroa (337 m2 x 8 euroa/m2)
- 2 § o kohta: pientalon sesonkialennus, 20 %, 2 §:n a kohdan rakennuslupamaksuista, -919,20 euroa
- 6 § c kohta: vähäisten poikkeamisten maksu, 1 000 euroa (seitsemän vähäistä poikkeamista)
= Maksu yhteensä 4 676,80 euroa.
Ympäristö- ja lupajaoston lupapäätökseen on tullut hakea muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta. Lupapäätöksessä määrättyyn maksuun on puolestaan tullut hakea muutosta oikaisuvaatimuksella kaupunkiympäristölautakunnalta.
Oikaisuvaatimus lupapäätöksessä määrätystä maksusta kaupunkiympäristölautakunnalle
Luvan hakija toimitti 25.10.2024 mitätöintivaatimuksen kaupungin talouspalveluihin sekä rakennusvalvontapalveluihin lupa-asian käsittelyn johdosta määrätystä maksusta. Viestissä vaadittiin laskun mitätöimistä perusteettomana muun ohella seuraavin perustein.
Hakijat ovat toteuttaneet 2013-2016 asuinpientalohankkeen ja pyrkineet jo kesästä 2018 lähtien suorittamaan loppukatselmuksen. Hakijat pyysivät rakennusvalvontapalveluyksikköä vaihtamaan 5.3.2024 järjestetyn suunnittelukokouksen loppukatselmuskokoukseksi, mutta siihen ei suostuttu. Kokouksesta laaditusta muistiosta, mitätöintivaatimuksessa esitetystä viestinvaihdosta sekä rakennusluvasta 35-1775-24-A ilmenee, että loppukatselmus voidaan tosiasiallisesti katsoa pidetyn ja laskun numero 2860051124 voinee rakennusvalvontapäällikkö mitätöidä ja toimittaa tilalle loppukatselmuslaskun.
Lisäksi mitatöintivaatimuksessa vedotaan muun ohella siihen, että hakemus uudelle asuinpientalolle on erheellinen sekä mitätön ja että Facta-asiakirjassa on erheellisyyksiä. Mitätöintivaatimuksessa tiedustellaan myös sitä, eikö rakennusvalvonnan tulisi laskutuksessaan hyvittää rakennusaikaisella muutoksella suoritetun rakennuksien pienentämiset.
Rakennusvalvontapalvelut ei muuttanut maksua vaatimuksen johdosta eikä laskun mukana ollut toimitettu luvan hakijalle oikaisuvaatimusohjetta.
Rakennusvalvontapalveluista lähetettiin 4.11.2024 hakijalle viesti, jossa kerrottiin mahdollisuudesta tehdä maksusta oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle. Hakijalle kerrottiin myöhemmin lisää lupapäätöstä ja maksua koskevasta muutoksenhausta ja annettiin mahdollisuus jättää oikaisuvaatimus laskusta 16.1.2025 mennessä.
Luvan hakijat toimittivat oikaisuvaatimuksen maksusta 16.1.2025 kaupunkiympäristölautakunnalle määräaikaan mennessä. Oikaisuvaatimuksessa todetaan, että täydennyksenä toimitetaan ''Mitä tapahtui''-osio ja seikkaperäinen selvitys aiheettomasta rakennusluvasta sekä sen erheellisyydestä.
Täydennyksen toimittamiselle annettiin määräaika 27.3.2025, jota myöhemmin pidennettiin 10.4.2025 asti.
Esitetyt vaatimukset ja perusteet
Luvan hakijat toteavat oikaisuvaatimuksessaan, että he ovat tehneet Helsingin hallinto-oikeuteen valituksen maksun perusteena olevasta rakennuslupapäätöksestä ja että valituksessa haetaan lupapäätöksen mitätöintiä kokonaisuudessaan.
Oikaisunhakijat pyytävät laskun numero 2860051124 perintäestoa siihen saakka, kunnes hallinto-oikeus on antanut päätöksen lupa-asiassa.
Oikaisunhakijat tiedustelevat myös sitä, mitätöidäänkö rakennuslupapäätöstä koskeva lasku, mikäli hallinto-oikeus mitätöi rakennuslupapäätöksen.
Oikaisunhakija perustelee vaatimuksiaan muun ohella seuraavasti.
Oikaisunhakijat ovat toteuttaneet hartiapankkirakentajina asuinpientalohankkeen vuosina 2013-2016. Oikaisunhakijat ovat jo kesäkuusta 2018 lähtien pyrkineet suorittamaan rakennuksen loppukatselmuksen, jotta asuinpientalolle saataisiin Suomen perustuslain suoma omaisuudensuoja.
Oikaisunhakijoilla on odotusarvo, että rakennushanke saataisiin asianmukaisesti sekä viivytyksettä hoidetuksi ja rakennukselle saataisiin heidän velvollisuuksiinsa kuuluva loppukatselmus suoritettua.
Lupa-arkkitehti on toiminnallaan estänyt loppukatselmuksen suorittamisen.
Oikaisuvaatimuksen tutkittavaksi ottaminen
Kuntalain 134 §:n mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus tehdään 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.
Ympäristö- ja lupajaoston rakennuslupapäätöksen tekemisen yhteydessä määräämään maksuun haetaan oikaisua kaupunkiympäristölautakunnalta.
Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen ovat jättäneet luvan hakijat eli asianosaiset.
Oikaisunhakijat toimittivat 25.10.2024 rakennusvalvontaan mitätöintivaatimuksen maksusta. Vaatimus toimitettiin ennen laskun eräpäivää 3.11.2024. Tämän jälkeen rakennusvalvontapalveluista vastattiin oikaisunhakijalle 4.11.2024 ja kerrottiin mahdollisuudesta tehdä maksusta oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle.
Myöhemmin oikaisunhakijoille selvennettiin lupapäätöstä ja sen perusteella määrättyä laskua koskevaa muutoksenhakua ja kerrottiin mahdollisuudesta jättää oikaisuvaatimus määräaikaan 16.1.2025 mennessä. Oikaisuvaatimus toimitettiin 16.1.2025 eli määräaikaan mennessä.
Edellä mainitun johdosta oikaisuvaatimus on tutkittava.
Perustelut
Rakentamislain 194 §:n mukaan tämän lain voimaan tullessa vireillä oleva asia käsitellään loppuun soveltaen tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä, jollei jäljempänä toisin säädetä. Maksun perusteena oleva rakennuslupapäätös on tehty 26.9.2024 maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) voimassa ollessa.
MRL 145 §:n 1 momentin mukaan luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun, jonka perusteet määrätään kunnan hyväksymässä taksassa.
Vuoden 2024 rakennusvalvontataksa
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 7.12.2023 hyväksynyt rakennusvalvontataksan vuodelle 2024 (taksa) ja se on tullut voimaan 1.1.2024.
Taksan 16 §:ssä on todettu, että maksu määräytyy sen rakennusvalvontataksan mukaan, joka on voimassa lupapäätöksen tekemispäivänä tai viranomaistehtävän suorittamishetkellä. Lupapäätös on tehty 26.9.2024.
Taksan 2 §:n a kohdan mukaan rakennuslupamaksu kultakin rakennukselta on 950 euroa ja lisäksi rakennuksen tai sen osan kokonaisalan mukaan 8 euroa/m2 (Lupatunnus A, B, AM ja BM).
Taksan 2 §:n o kohdan mukaan, kun pientalon lupahakemus pannaan vireille 1.10. - 31.1. välisenä aikana, tämän pykälän a) kohdan nojalla määrättävää lupamaksua alennetaan 20 %.
Taksan 6 §:n c kohdan mukaan rakennusvalvontaviranomaisen rakennusluvan yhteydessä myöntämän vähäisen poikkeamisen maksu muutoin määräytyvän lupamaksun lisäksi on seuraava: Pientalojen, pientalojen talousrakennusten ja muiden vähäisten rakennusten sekä vähäisten hankkeiden osalta maksu on 200 euroa jokaiselta vähäiseltä poikkeamiselta, kuitenkin siten, että maksu on enintään 1000 euroa. Kerrostalojen ja muiden isojen hankkeiden osalta maksu on 500 euroa jokaiselta vähäiseltä poikkeamiselta.
Oikeudellinen arvio
Kyseessä on lupa-asian käsittelystä määrätty maksu eikä kyseessä ole loppukatselmuksen suorittamisen johdosta määrätty maksu.
Jaoston rakennuslupapäätöksen 26.9.2024 § 154 Facta-asiakirjassa 35-1775-24-A on todettu, että: ''Haetaan uutta rakennuslupaa kaupungin vuokratontilla sijaitsevalle asuinpientalolle (käyttötarkoitusluokka 0110) ja autotallille. - - Kolmekerroksisen jo rakennetun ja asuinkäytössä olevan pientalon (käyttötarkoitusluokka 0110) ja autotallin rakennuslupien (35-4065- 08-A ja 35-0231-13-B) voimassaolojen määräajat ovat päättyneet. Rakennustöitä on jatkettu luvatta. Hanke osin poikkeaa aiemmin myönnetyistä rakennusluvista.'' Saman Facta-asiakirjan mukaan asuinrakennuksen kokonaisala on 313 m2 ja autotallin kokonaisala 24 m2 eli hankkeen kokonaislaajuus on 337 m2.
Lupapäätöksen mukaan kyse on kahden rakennuksen luvittamisesta, joiden yhteenlaskettu kokonaisala on 337 m2. Huomioiden se, mitä jaoston rakennuslupapäätöksessä on luvitettu, soveltuu vuoden 2024 rakennusvalvontataksan 2 §:n a kohdan mukaisesti määrätyt rakennuslupamaksut kyseessä olevaan tapaukseen.
Rakennuslupaa on haettu Lupapisteestä saatavien tietojen mukaan ensimmäisen kerran 15.11.2020 (LP-091-2020-10326). Siten myös maksusta vähennetty taksan 2 §:n o kohdan mukainen kausialennus soveltuu kyseessä olevaan tapaukseen. Kausialennusta on sovellettu säännöksen mukaisesti molempiin 2 §:n a kohdan perusteella määrättyihin rakennuslupamaksuihin.
Rakennusluvan Facta-asiakirjasta ilmenee, että rakennusluvan myöntämisen yhteydessä on myönnetty yhteensä seitsemän MRL 175 §:n mukaista vähäistä poikkeamista. Taksassa pientalojen osalta yksittäisen vähäisen poikkeamisen maksu on 200 euroa per vähäinen poikkeaminen kuitenkin siten, että vähäisten poikkeamisten yhteismaksu ei voi ylittää yli 1 000 euroa. Huomioiden vähäisten poikkeamisten lukumäärä tapauksessa on todettavissa, että myös tältä osin maksu on taksan mukainen.
Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty mitään sellaista seikkaa, jonka mukaan määrätty maksu olisi vastoin taksan säännöksiä tai että lupa-asian käsittelystä määrätty maksu olisi muutoin aiheeton.
Kaupunkiympäristölautakunta merkitsee tiedoksi, että oikaisunhakijat ovat erillisellä hallintovalituksella hakeneet muutosta maksun perusteena olevaan jaoston rakennuslupapäätökseen.
Kaupunkiympäristölautakunta toteaa, että taksan 14 §:n d kohdan mukaan, jos lupapäätöksestä tehdyn valituksen johdosta Helsingin hallinto-oikeus tai korkein hallinto-oikeus kumoaa myönnetyn luvan, luvasta peritty maksu palautetaan kokonaisuudessaan tai osaksi.
Kaupunkiympäristölautakunta toteaa lisäksi, että maksua koskevan laskun perintä on keskeytetty rakennuslupaa ja maksua koskevien muutoksenhakujen ajaksi.
Lopputulos
Oikaisuvaatimus hylätään.
Sovelletut säännökset
Kuntalaki 134 § ja 137 §
Rakentamislaki 194 §
Maankäyttö- ja rakennuslaki 145 § 1 momentti
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 7.12.2023 hyväksymä rakennusvalvontataksa vuodelle 2024 2 § a ja o kohdat, 6 § c kohta ja 16 §
Toimivalta
Kuntalain 134 §:n mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus tehdään 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.
Föredragande
Mer information fås av
Eemi Mäntymaa, rakennusjuristi, puhelin: 09 310 36665