En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Liikenteenohjaussuunnitelma, Mechelininkatu

HEL 2024-009012
Ärendet har nyare handläggningar
§ 70

Oikaisuvaatimus 10.2.2025 liikenne- ja katusuunnittelupäällikön päätöksestä Mechelininkadun, Pohjoisen Rautatiekadun, Lastenkodinkadun ja Baanan liikenteen ohjaussuunnitelmasta

Chef för trafik- och gatuplaneringen

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päättää jättää tutkimatta liikenne- ja katusuunnittelupäällikön päätöksestä 10.1.2025 § 1 tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö on hyväksynyt 10.1.2025 § 1 liikenteenohjaussuunnitelman Mechelininkadulle. Suunnitelmassa Mechelininkadun ylittävä suojatie Leppäsuonkadun eteläpuolella on muutettu kadun ylityspaikaksi.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Oikaisuvaatimus on saapunut 10.2.2025. Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan suojatien säilyttämistä. Oikaisuvaatimuksen tekijän mielestä päätös on tehty virheellisesti ja virheellisin perustein. Tekijän mielestä suojatien poistoa ei pitäisi voida päättää liikenteenohjaussuunnitelmassa, koska muutos ei olisi vähäinen eikä siten liikenne- ja katusuunnittelupäällikön toimivallassa. Tekijä vetoaa myös katusuunnitteluvaiheen muistiossa olevaan kirjaukseen, jossa suojatiehen liittyvät muutokset tuodaan uudelleen nähtäville katusuunnitteluprosessin aikana.

Lisäksi tekijän mielestä suojatien merkitystä jalankulkuliikenteelle ei voida päätöksen perusteluista poiketen pitää vähäisenä, sillä se toimii kulkureittinä hautausmaalle ja sen kautta ulkoilureiteille. Tekijän mielestä vaihtoehtoja ei olla tarkasteltu riittävästi, ja hän mainitsee suojatien poistolle vaihtoehtoisena toimenpiteenä nopeusrajoituksen laskemisen osana Taivallahden peruskoulun ympäristön liikenneturvallisuuden parantamistoimia.

Perustelut

Tieliikennelain (729/2018) 193 §:n mukaan tieliikennelain nojalla tehtyyn päätökseen saa vaatia oikaisua, ja saman säännöksen mukaan oikaisuvaatimuksesta säädetään hallintolaissa. Tieliikennelain nojalla annettuun päätökseen vaaditaan siis oikaisua siten kuin hallintolaissa säädetään. Tieliikennelaissa ei ole erityissäännöksiä siitä, ketkä ovat asianosaisia lain 71 §:n mukaisessa liikenteenohjauslaitteen asettamista koskevassa päätöksessä.

Hallintolain (434/2003) 49 b §:n mukaan oikaisua saa vaatia se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa. Hallintolain esitöiden (HE 72/2002 vp, s. 68–69) mukaan asianosaisasema määräytyy asian oikeudellisten vaikutusten perusteella, eivätkä pelkästään asiaan liittyvät tosiasialliset intressit riitä tuottamaan laissa tarkoitettua asianosaisasemaa. Asianosaisaseman määräytyminen edellyttää tapauskohtaista harkintaa.

Tieliikennelain mukaisilla päätöksillä voi olla laajoja ja monipuolisia vaikutuksia eri tienkäyttäjien toimintaan. Kaikki näistä oikeusvaikutuksista eivät kuitenkaan ole niin välittömiä ja oikeudellisesti merkittäviä, että ne perustaisivat asianosaisaseman.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on oikaisuvaatimuksessaan perustellut asianosaisasemaansa asunpaikallaan ja sillä, että hän on puheena olevaa suojatietä usein käyttävä helsinkiläinen. Oikaisuvaatimuksen tekijältä on 26.3.2025 tiedusteltu sähköpostitse tarkemmin hänen asuinpaikkaansa. Vastauksena tiedusteluun oikaisuvaatimuksen tekijä on 26.3.2025 ilmoittanut vakituisen asuinpaikkansa osoitteen ja lisäksi todennut Lapinlahden/Hietaniemen alueen olevan hänen keskeinen lähivirkistysalueensa muun muassa Kaisantunnelin ja baanayhteyden vuoksi.

Oikaisuvaatimuksen tekijän antaman selvityksen perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole päätöksen välittömien oikeusvaikutusten kohde, sillä oikaisuvaatimuksen tekijä ei omista tai hallitse kiinteistöä/huoneistoa, joka rajoittuisi liikennejärjestelyjen kohteena oleviin alueisiin. Päätöstä ei ole kohdistettu oikaisuvaatimuksen tekijään eikä päätös välittömästi vaikuta oikaisuvaatimuksen tekijän oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun hallintolain 49 b §:n tarkoittamalla tavalla myöskään sillä perusteella, että hän käyttää usein puheena olevaa suojatietä ja Lapinlahden/Hietaniemen aluetta lähivirkistykseen. Oikaisuvaatimus on siten jätettävä tutkimatta.

Sovelletut lainkohdat

Tieliikennelaki (729/2018) 71 §, 193 §

Hallintolaki (434/2003) 49 b §, 49 d §

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 6 §:n kohdan 1 mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää katu- ja muulle yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella merkitykseltään vähäisistä yksittäisistä liikennejärjestelyistä.

Tieliikennelain 193 §:ssä viitataan oikaisuvaatimuksen osalta hallintolakiin. Hallintolain 49 d §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti sille viranomaiselle tai muulle julkista hallintotehtävää hoitavalle, joka on tehnyt päätöksen.

Mer information fås av

Aleksi Kinnunen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 52602

aleksi.kinnunen@hel.fi

Beslutsfattare

Reetta Putkonen
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö