Lausuntopyyntö, vesihuoltolain muuttaminen, maa- ja metsätalousministeriö

HEL 2024-009610
Ärendet har nyare handläggningar
§ 57

Lausunto maa- ja metsätalousministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi vesihuoltolain muuttamiseksi

Helsingfors borgmästare

Päätös

Pormestari antoi maa- ja metsätalousministeriölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi vesihuoltolain muuttamisesta seuraavan lausunnon:

Helsingin kaupunki pitää ehdotettua vesihuoltolain muutosta sinänsä kannatettavana, mutta esittää kuitenkin muutoksia joihinkin ehdotetuista pykälistä. Lainsäädännön on mm. vesihuoltolain määritelmän osalta tarpeen olla riittävän tarkkarajainen ja lisäksi mm. viranomaisia koskevia pykäliä on syytä täsmentää. Sopimuksen irtisanomista koskevan pykälän osalta kaupunki pitää tärkeänä, että kunnan vastuu kytketään vain sellaisiin tilanteisiin, joissa kunnalla on tosiasiallinen velvollisuus lain nojalla ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin.

Huomiot pykälistä ja säännöskohtaisista perusteluista:

3 § Määritelmät

Pykälässä on tarkoitus muuttaa vesihuoltolaitoksen määritelmää. Määritelmän muuttaminen on sinällään kannatettavaa, mutta muutos ehdotetussa muodossa on liian tulkinnanvarainen. Laissa tai sen perusteluissa tulee tarkentaa tulkintaa ns. kesävettä tarjoavien vesihuoltolaitosten osalta. Ehdotetussa muodossa pykälä jättää tulkinnanvaraiseksi tuleeko esitettyjä kriteerejä tarkastella vuosikeskiarvona vai tuleeko kriteerit täyttää vuoden jokaisen vuorokauden osalta, vaikka laitos tarjoaisi palveluja vain osan vuodesta.

4 §, 4 a §, 4 b § Viranomaiset

Pykäliä tulee tarkentaa viranomaisten valvontatehtävien jakaantumisen osalta. Kaikkien viranomaisten valvontatehtävien määrittäminen tyhjentävästi laissa on haastavaa ja epäkäytännöllistä. Pykälässä tulee määritellä mikä viranomainen toimii yleisenä valvontaviranomaisena tehtävissä, joita lakiehdotuksessa ei ole listattu tai joita lain säätämisen yhteydessä ei ole tunnistettu.

Hallintosäännön sisällöstä säädetään jo kuntalain 90 §:ssä, mikäli tämä haluttaisiin sisällyttää hallintosääntöön, olisi se tarkoituksenmukaisinta tehdä kuntalain 90 §:ää muuttamalla.

8 §, 8a §, 8 b § Vesihuoltolaitoksen toiminta-alue

Pykälien tulee mahdollistaa vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen muuttaminen tai supistaminen kuntaliitosten yhteydessä siten, että toiminta-alue supistuu toiseen kuntaan siirtyneen alueen osalta. Tällöin kunnalla, johon alue on liitetty, tulee olla mahdollisuus osoittaa alue toiselle vesihuoltolaitokselle.

Lisäksi pykälässä tai sen perusteluissa tulisi tarkentaa voiko kunta hyväksyä toiminta-alueen vain kunnan omassa taseyksikössä olevalle vesihuoltolaitokselle tai laitokselle, joka on kunnan oma liikelaitos.

Lakiin olisi hyvä sisällyttää informatiivinen viittaus pelastuslain 30 §:n, mikä edellyttää, että kunnan tulee ottaa sammutusveden hankinta huomioon hyväksyessään vesihuoltolaitokselle vesihuoltolaissa tarkoitetun toiminta-alueen.

24 § Sopimuksen irtisanominen

5 momentti: Kunnan vastuu tulee kytkeä vain tilanteisiin, missä kunnalla on 6 §:n mukainen velvollisuus. Olisi kohtuutonta, että kunta turvaisi sellaisen kiinteistön vesihuollon järjestämisen, missä kunnalla ei olisi velvollisuutta ryhtyä toimenpiteisiin tai ei ole päättänyt vesihuoltolaitokselle alun pitäen toiminta-aluetta.

Detta beslut publicerades 24.09.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Mer information fås av

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi

Beslutsfattare

Juhana Vartiainen
pormestari

Bilagor

1. Lausuntopyyntö 1.7.2024
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Lausuntopyyntö 1.7.2024, liite, LausuntopyyntöVHL
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Lausuntopyyntö 1.7.2024, liite, Hallituksen esitysluonnos
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.