En teknisk störning i stadens telefonväxel gör att samtalen inte kopplas vidare eller avbryts oväntat. Vi utreder felet som bäst. Vi beklagar störningen.

Vahingonkorvausvaatimus, henkilövahinko, 27.4.2024, Kallionportaankatu ja Paciuksenkaari

HEL 2024-009677
Ärendet har nyare handläggningar
§ 22

Vahingonkorvausvaatimus, kompastuminen

Teamchef

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 2.7.2024 esittänyt kaupungille määrältään 1 341,90 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija on kompastunut 27.4.2024 klo 13.05 Kallioportaankadun ja Paciuksenkaaren risteyksessä puun juurella olevaan monttuun. Hakija on toimittanut vaatimuksen liitteenä kuvan vahinkopaikasta.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Vahinkopaikka on kevyen liikenteen väylällä oleva erotusalue.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka on jalkakäytävän ja ajoradan välinen erotusalue, joka sijaitsee Kallioportaankadun ja Paciuksenkaaren kulmassa. Erotusalue erottaa kadun eri osia ja käyttötarkoituksia toisistaan, ja se ei ole tarkoitettu jalankulkuun. Erotusalueen kunto täyttää sen tarkoituksen, mihin se on tarkoitettu. Vahinkopaikan vieressä sijaitseva jalkakäytävä on jalankulun edellyttämässä kunnossa. Erotusalueella ei ole todettu korjaustarpeita eikä siellä ole tehty korjaustoimenpiteitä.

Kaupungille ei ole saapunut palautteita vahinkopaikalla olleesta kuopasta ennen vahinkoa eikä vahinkopaikasta ole saapunut muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia. Kaupungille on saapunut 28.4.2024 klo 13.06 hakijan antama palaute vahinkopaikalla olleesta kuopasta.

Forecan mukaan Kaisaniemen havaintoasemalla tehdyissä mittauksissa 27.4.2024 klo 13 sää on ollut selkeä ja poutainen. Aurinko on laskenut Helsingissä vahinkopäivänä 27.4.2024 klo 21.11.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta välttääkseen vaaran ja vahingon.

Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta, jos sellainen on.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kaupungin vahingonkorvausvastuu konkretisoituu vain, mikäli kaupunki on laiminlyönyt velvollisuuttaan pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Vahinko on tapahtunut erotusalueella, joka ei ole tarkoitettu jalankulkuun.

Vahinkopaikan vieressä oleva jalkakäytävä on kunnossapitolain edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Tieliikennelaki velvoittaa jalankulkijaa käyttämään ensisijaisesti jalkakäytävää kulkiessaan, sekä havainnoimaan ympäristöään ja noudattamaan olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai se voidaan evätä, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä. Hakija ei ole käyttänyt jalankulkuun tarkoitettua jalkakäytävää, vaan kulkenut erotusalueella, jota ei ole tarkoitettu jalankulkuun. Vahinkopaikalla ei lisäksi ole kiinteitä näköesteitä ja erotusalue ja sen kunto on ollut myös valaistuksen puolesta havaittavissa.

Edellä esitetyn perusteella kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen. Kyseinen vahinko on valitettava tapaturma, josta kaupunki ei ole vastuussa.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1 - 4 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 13 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Mer information fås av

Paula Karppinen, valmistelija, puhelin: 09 310 52908

kymp.korvausasiat@hel.fi

Beslutsfattare

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö