Hankinta, Rinnekodit Oy, Tuulikannel

HEL 2024-010571
Ärendet har nyare handläggningar
§ 50

Asiakaskohtaisen asumispalvelun hankinta suorahankintana Rinnekodit Oy, Tuulikannel, pienhankinta

Chef för köpta tjänster

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan vammaispalvelujen ostopalvelupäällikkö päättää hankkia laki kehitysvammaisten erityishuollosta 2§:n mukaisen asiakaskohtaisen ympärivuorokautisen asumispalvelun suorahankintana Rinnekodit Oy:n Tuulikannel -palveluyksiköstä. Hankinnan kohteena on palvelu yhdelle asiakkaalle.

Suorahankinnan perusteella tehtävä asiakaskohtainen hankintasopimus tehdään määräajaksi 14.6. – 31.12.2024, kunnes uudestaan kilpailutettu vammaisten asumisen puitesopimus tulee voimaan.

Hankinnan hankintalain mukaisesti laskettu arvonlisäveroton ennakoitu arvo on 105 700 euroa. Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E tarkoittama, hankintalain 25 §:n 1 momentin 3 kohdan kansallisen kynnysarvon alittava sosiaali- ja terveyspalveluhankinta.

Suorahankinnan perusteena on se, että palveluntuottaja on ainoa, joka kykenee toimittamaan tarvittavat palvelun.

Tämä päätös voidaan panna täytäntöön lainvoimaa vailla olevana.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on laki kehitysvammaisten erityishuollosta 2§:n mukainen asumispalvelu yhdelle asiakkaalle.

Hankinta toteutetaan Helsingin kaupungin hankintakäsikirjan, hankintalain 3 §:n mukaisten julkisissa hankinnoissa noudatettavien periaatteiden ja hyvän hallinnon mukaisesti.

Palvelun toteuttaminen ostopalveluna on tarkoituksenmukaista, koska muilla järjestämistavoilla toteutettavilla palveluilla ei voida vastata asiakkaan yksilölliseen tarpeeseen tai niitä ei ole saatavilla. Hankinta tehdään palveluntuottajalta, joka täyttää sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, järjestämislaki) 12 §:n mukaiset vaatimukset. Hankinnasta tehdään järjestämislain 15 §:n mukaiset vaatimukset täyttävä sopimus.

Asiakkaan sosiaalihuollon palvelutarpeeseen vastaaminen ei ole mahdollista tilaajan oman tuotannon tai kilpailutukseen perustuvan sopimuksen perusteella.

Hankinta on perusteltua toteuttaa suorahankintana, koska palveluntuottaja on ainoa, joka kykenee toimittamaan tarvittavan palvelun.

Asiakkaan palvelutarve on arvioitu vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista annetun lain (380/1987, vammaispalvelulaki) 3 a §:n ja sosiaalihuoltolain (1301/2014) 36 §:ään ja perustuvassa palvelutarpeen arviossa ja/tai palvelusuunnitelmassa. Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (812/2000, asiakaslaki) 8 §:n mukaan sosiaalihuoltoa toteutettaessa on ensisijaisesti otettava huomioon asiakkaan toivomukset ja mielipide ja muutoinkin kunnioitettava hänen itsemääräämisoikeuttaan. Sosiaalihuoltolain 4 §:n mukaan asiakkaan etua arvioitaessa on kiinnitettävä huomiota siihen, miten eri toimintatavat ja ratkaisut parhaiten turvaavat mahdollisuuden osallistumiseen ja vaikuttamiseen omissa asioissaan. Asiakasta koskeva asia on käsiteltävä ja ratkaistava siten, että ensisijaisesti otetaan huomioon asiakkaan etu.

Palveluntuottajille tehtiin alustava tiedustelu, jonka perusteella ainoastaan yhdellä palveluntuottajalla on kyky vastata asiakkaan sosiaalihuollon lainsäädännön mukaisesti arvioituun palvelutarpeeseen ja vapaata kapasiteettia.

Vammaispalvelujen ostopalvelupäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 12.12.2023 § 260.

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Sovelletut oikeusohjeet

Perusteluosassa mainitun lisäksi

Hallintolaki (434/2003)

Kuntalaki (410/2015)

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)

Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1223/2006)

Mer information fås av

Laura Kylander, sosiaaliohjaaja, puhelin: 09 310 37107

laura.kylander@hel.fi

Beslutsfattare

Mirva Lähteenmäki
vs ostopalvelupäällikkö

Bilagor

1. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.